یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون/۲

انتقاد جدی در خصوص به کارگیری مدیران بی صلاحیت در حوزه فرهنگ/ توکلی: شرایط فرهنگی کشور بحرانی است و معتقدم سخت است که بتوان فرهنگ ملی کهن را زنده کرد!

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون-هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه نوروز ۱۴۰۲ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون گفت: شرایط فرهنگی کشور بحرانی است و معتقدم سخت ممکن است که بتوان فرهنگ ملی کهن را زنده کرد چرا که برای این اتفاق بسیار دیر شده و سال ها است مدیران فرهنگی که وظیفه ترویج این فرهنگ اصیل را بر عهده داشتند از انجام وظایف خود سر باز زده اند.

کارگردان سریال های تلویزیونی «مدرس» و «تهران ۵۳» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما حداقل ۳۰ سال وقت داشتیم و مقاومت کردیم تا به مسائل آنطور که باید نگاه کنیم اما متأسفانه این کار را نکردیم! بنده الآن دنبال اینکه چه کسی یا کسانی مقصر این اتفاق هستند نیستم اما می خواهم این نکته را یادآور شوم که شرایط فرهنگی و هنری ما در تمامی این سال ها به گونه ای پیش رفت که همه چیز به هم ریخت.

وی یادآور شد: مدیران فرهنگی ۱۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این امر بسیار تعیین کننده بودند اما متأسفانه برخی از آن ها با ندانم کاری زیرساخت ها و زیربناهای فرهنگی کشور را متلاشی کردند.

توکلی با بیان اینکه ما باید قبول کنیم دیگر ممکن نیست به این آسانی ها به فرهنگ ملی مان دست پیدا کنیم اظهار داشت: حتی اگر یک مجموعه ای از انسان های آگاه پیدا شوند که مسلط به تاریخ گذشته و سنت ها و جشن ها و آیین ها باشند و به آن ها بهترین امکانات را بدهیم باز هم نمی توانند برای فرهنگ و هنر کشورمان کاری انجام دهند. چرا که اولاً مخاطبان ما دیگر نمی خواهند بدانند و یاد بگیرند و یاد گرفتن برایشان سخت شده و از یک سو این دغدغه به صورت جدی از سمت مدیران فرهنگی وجود ندارد.

بازیگر فیلم های سینمایی «زادبوم» و «ماه وش» با تأکید بر اینکه تنها حوزه سینما و تلویزیون دچار آسیب فرهنگی قرار نگرفته و در سایر حوزه های فرهنگی و هنری ما شاهد این فاجعه و بحران هستیم تصریح کرد: در حوزه ادبیات بیشتر ویران گری کردیم بیشتر مسائل را از صفحه تاریخ محو کردیم. همه این اتفاقات دست به دست هم داده تا امروز با بی حوصلگی و بی انگیزگی و بی اطلاعی روبرو شویم. آدم های بی صلاحیت در این سال ها بدون اینکه شامل افراد خبره و فرهنگی ما باشند به عنوان مدیر وارد این عرصه شدند و فرصت طلبی تاریخی کردند و نقل قول های غلط ارائه کردند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: مثلاً در مورد شاهنامه که یک مسیر طبیعی و تاریخی داشته و تا قبل از انقلاب مردم نگاهی به آن می انداختند ما مسیر غلطی را پیش خود گرفتیم به نحوی که شاهنامه پس از انقلاب بدل به یک حربه سیاسی برای نظام شد در صورتی که نظام با شاهنامه هیچ مشکلی نداشت. شاهنامه به یک ابزار سیاسی و مبارزاتی تبدیل شد و نقش اصلی خودش که تثبیت دوران تاریخی از ایران است محو شد. این اتفاق شوم شامل سعدی و حافظ هم می شود! شامل مولانا و شمس تبریزی هم می شود چرا که فرصت طلبانه به آن نگاه شده است.

توکلی تأکید کرد: در مورد بقیه هنرها هم وضعیت همین است. البته بنده فکر می کنم نه فقط در کشور ما که در بسیاری از کشورهای دنیا وضعیت همین باشد. دوران جدید اقتصادی و سیاسی جهان در این ویران گری نقش داشته و تفکرات فلسفی جدید که در حوزه پست مدرن تعریف می شود گذشته را تخریب کردند.

وی ادامه داد: حالا احساس می کنیم چیزی کم داریم. قبل از اینکه وارد عرصه تولید شویم باید دنبال چرایی ها بگردیم. اگر معتقدیم نیاز است باید از سرگردانی فرهنگی بیرون بیاییم باید در پی شناخت باشیم ما شناخت مان را از دست دادیم و تشنه هستیم بدانیم چه داشتیم؛ ما شاید به یک مقدمه احتیاج داریم.

این بازیگر در پایان این گفتگو افزود: این اتفاق بسیار تلخ است که برخی جشن های فرهنگی کهن مان مانند چهارشنبه سوری شادی آور امروزه تبدیل شده به مراسم جنون آور! در شرایط فعلی بسیاری از رفتارهای تاریخی عوض شده؛ این اتفاق در نوروز و دیگر اعیاد نیز وجود دارد حتی در اعیاد مذهبی هم تغییرات زیادی رخ داده و این ها شاید یک جبر فرهنگی است که حاکم شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.