یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵

با حضور ۱۵ فیلمساز جوان؛

چهارمین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» در مشهد آغاز شد

انجمن سینمای جوانان ایران

سینماپرس: آیین افتتاحیه چهارمین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، صبح شنبه ۲۹ بهمن‌ ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح مراسم آغازین چهارمین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در محل کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.

سعید پوراسماعیلی معاون آموزش انجمن سینمای جوانان ایران پس از خوش‌آمدگویی به ۱۵ فیلم‌ساز جوان حاضر در این اردو، خطاب به آن‌ها بیان کرد: همه آنچه این‌جا طراحی شده است، برای شما ۱۵ نفر است. استادان این دوره همایون اسعدیان برای گروه ملودرام، امیرشهاب رضویان برای گروه فانتزی و علمی تخیلی و کمال تبریزی برای گروه کمدی هستند.

سیدمیثم موسوی‌مهر مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا نیز در سخنانی اظهار کرد: توضیحی خیلی کوتاه درباره این اردو می‌گویم؛ مؤسسه شهرآرا برای شکل‌دهی و ساماندهی فعالیت‌های تصویری شهرداری مشهد، نهاد تخصصی و رویداد «روایت شهر» را راه‌اندازی کرده است که با ۸۰ سوژه و ۴ ژانر آغاز به کار کرده است.

موسوی مهر در تشریح «روایت شهر» تصریح کرد: برنامه ما این است که موضوعات مرتبط با شهر خودمان را به اشتراک بگذاریم و به تولید برسانیم. بخشی از آن رویداد تولید فیلمنامه است و بخشی دیگر با همکاری و تفاهم با انجمن سینمای جوانان ایران، بنیاد سینمایی فارابی و دیگر مؤسسات سینمایی پیش می‌بریم و امیدواریم به سمت خروجی‌های قابل قبول و تأثیرگذار گام برداریم. ذیل این برنامه است که میزبان چهارمین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» هستیم و امیدوارم تجربه خوبی برای هنرجویان این اردو باشد و میز کار تولیدات ما را در محصولات تصویری مرتبط با مشهد قوی‌تر کند.

پس از سخنان موسوی‌مهر، کلیپی درباره رصدخانه شهری مشهد و مستند نیمه‌بلند «آستان خورشید» درباره تاریخچه شهر مشهد برای حاضران نمایش داده شد.

محمدجواد میری پژوهشگر درباره هویت شهر مشهد و ظرفیت‌هایی که فیلمسازها برای نمایش فرهنگ و بوم مشهد می‌توانند استفاده کنند، گفت: مساله اصلی ما، این است که هویت امروز مشهد چیست؟ نگاه‌های مختلف تاریخی، ژورنالیستی و آکادمیک درباره مشهد وجود دارد و خوب است که نگاهی بینابینی داشته باشیم که کاربردی باشد.

وی ادامه داد: مشهد را باید جزئی از دل یک پدیده بزرگ‌تر و در دل خراسان بزرگ فرض کنیم، اما اختصاصاً درباره مشهد، مثلاً در دوره مغولی سربداران در مشهد تاثیرگذارند و در دوره تیموری که اهل سنت‌اند، موقوفات در مشهد گسترده می‌شود. ساخت مسجد گوهرشاد به انجام می‌رسد و به تدریج پرونده توس بسته می‌شود و کم‌کم همه‌چیز تحت‌الشعاع مشهد قرار می‌گیرد.

میری درباره بخش دیگر از تاریخ شهر مشهد تصریح کرد: در دوره صفوی این شهر به عنوان پایتخت معنوی کشور تثبیت شد و واژه «مشتی» (مشهدی) از آن دوره در کنار «کربلایی» رایج شد؛ همچنین کاروانسراها ساخته و آئین مهم نقاره‌زنی از همان دوره شکل گرفت. در این دوره با افزایش تدریجی مهاجرت‌ها به مشهد، از نقاط اطراف، خراسان، ایران و حتی کشورهای دیگر، این شهر را مبتنی بر مهاجرت شکل داد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که می‌گوئیم مشهدی اصیل بسیار نادر است. مهاجرت‌ها تنوع‌های زبانی و قومی درست می‌کند. بنابراین مشهد شهر تنوع‌ها و شهر رقابت‌هاست. اینکه ما مشهدی‌ها گویی درباره لهجه تعصب زیادی نداریم، از همین جا ریشه می‌گیرد. در مشهد محله‌هایی داریم که انگار خوزستان، بلوچستان یا افغانستان کوچک است؛ همچنین ویژگی‌های مذهبی شهر، آئین‌های مختلف ساخته است، از عقد بالای سر حضرت گرفته تا گرداندن جسد پایین پای حضرت.

مسعود نبی‌دوست دیگر پژوهشگر مشهدی نیز به عنوان سخنران پایانی این برنامه، گفت: از مشهد یک تصویر ذهنی وجود دارد. بخشی از آن ناشی از فرهنگ زیارت است، ولی کامل نیست. من درباره تنوع مشهد صحبت می‌کنم؛ از جلسات تلاوت شیروشکرخوانی قرآن تا چهره‌هایی مثل مهدی اخوان ثالث، محمدمهدی عبدخدایی، محسن چاوشی، محمدرضا شجریان و… که متولد مشهدند یا در مشهد زندگی کرده‌اند.

وی تأکید کرد: ما در مشهد محله‌هایی مانند کوچه سالاری‌ها، کوچه اشکان و… داریم که هویت‌های بسیار متفاوتی دارند، مثلاً یک عطار در مشهد وجود دارد که جوشانده‌ای برای گورباچف رهبر سابق شوروی فرستاد تا با نوشیدن آن، ماه‌گرفتگی روی سرش محو شود!

مراسم افتتاحیه چهارمین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران با معارفه استادان، دستیاران، مدیران تولید گروه‌ها و فیلمسازان جوان بورسیه شده در این اردو به پایان رسید و ۱۵ فیلمساز شرکت‌کننده در ۳ کلاس با ژانر هایفانتزی و علمی تخیلی»، «کمدی» و «ملودرام» حضور پیدا کردند تا در دو روز اول اردو فیلمسازی پیش تولید و انتخاب لوکیشن، بازیگر و عوامل را کامل کنند و در نهایت از روز سوم وارد مرحله تولید شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.