شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش سوم

انجمن فیلمبرداران آمریکا از داریوش خنجی تجلیل کرد؛ کارگردان «شهر خاموش» در جشنواره شب های سیاه تالین هم نوا با اغتشاش گران شد/ اعلام نام رئیس هیأت داوران برلیناله ۲۰۲۳

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش سوم

سینماپرس: رصد کردن اخبار مهم سینمایی در سالی که گذشت می‌تواند خط مشی و مسیری که سینما در پیش گرفته را به علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان جدی سینما نشان دهد.

در این گزارش سعی شده مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت را طی ۴ بخش مرور کنیم. اینک بخش دوم این گزاش پیش روی شماست.

فلسطین با فیلم سیاه و ضد مقاومت «تب مدیترانه‌ای» به اسکار می‌رود. فلسطین از سال ۲۰۰۳ تا کنون ۱۵ فیلم به اسکار بین‌المللی معرفی کرده است. این فیلم ساخته ماها حاج درباره پویایی دوستی مردانه و فشار زندگی در اشغال است. این فیلم درباره مردی به نام ولید به عنوان یک مرد خانواده است که افسردگی وی مانع از این می‌شود تا رویاهایش را برای نویسنده شدن دنبال کند و به مسیری کشانده می‌شود که تراژدی در انتظارش است.

کشور دانمارک فیلم موهن «عنکبوت مقدس» که در جشنواره کن جنجال‌های بسیاری به وجود آورده بود را به عنوان نماینده خود به آکادمی اسکار معرفی کرده است؛ اما از سوی دیگر روسیه با تشدید روابط با غرب، رویداد سینمایی اسکار را تحریم کرد. روسیه اعلام کرد امسال فیلمی را به اسکار ارسال نخواهد کرد، این اولین باری است که این کشور جوایز معتبر سینمایی را از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تحریم می‌کند، زیرا مناقشه روسیه و اوکراین باعث تشدید تنش‌ها با غرب شده است. آکادمی روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیئت رئیسه آکادمی فیلم روسیه تصمیم گرفته است که یک فیلم ملی را برای جایزه اسکار آمریکا در سال ۲۰۲۲ معرفی نکند.

در پی اتفاقات مهم سینمای جهان در پاییز سال ۱۴۰۱ فیلم «پادشاهان جهان» به کارگردانی لورا مورا به عنوان بهترین فیلم جشنواره بین المللی زوریخ انتخاب شد.

همچنین روز سیزدهم مهرماه اعلام شد «کوین اسپیسی» فردا (پنج‌شنبه ۱۴ مهر) در نیویورک با اولین پرونده از سری ادعاهای آزار جنسی که مربوط به دهه‌ها قبل است، در دادگاهی روبرو می‌شود که ممکن است سایه‌ای بیش از پیش بر حرفه درخشان این بازیگر عرصه سینما و تئاتر بیفکند. پرونده علیه این بازیگر ۶۳ ساله بر اتهامات مطرح شده از سوی «آنتونی رپ» بازیگر نمایش موزیکال «رانت» در برادوی متمرکز است که پنج سال پیش علناً «اسپیسی» را به تجاوز جنسی به او در سنین نوجوانی متهم کرد. «آنتونی رپ» همچنین ادعا کرده که اسپیسی که نام اصلی او «کوین اسپیسی فاولر» است برای ارضای میل جنسی خود در یک ملاقات در یک مهمانی منهتن در سال ۱۹۸۶، زمانی که او ۱۴ ساله و اسپیسی ۲۶ یا ۲۷ ساله بود به او نزدیک شده است و حالا خواهان دریافت غرامت ۴۰ میلیون دلاری شده است.

همچنین جشنواره فیلم های مستند و انیمیشن لایپزیگ (DOK Leipzig) بزرگترین جشنواره فیلم آلمان و یکی از مهمترین جشنواره های بین المللی فیلم های مستند هنری و فیلم های انیمیشن و همین طور آثار روایت گری تعاملی به شمار می آید که از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ اکتبر (۲۴ مهر تا اول آبان) در شهر لایپزیگ آلمان برگزار شد. یکی از برنامه های این رویداد سینمایی توجه به صنعت مستندسازی بود؛ این برنامه برای علاقمندان فرصت هایی نظیر: سرمایه گذاری و تولید مشترک؛ پخش و توزیع مناسب برای مخاطبین بین المللی؛ فرصت های ایجاد شبکه های ارتباطی با کیفیت بالا؛ دسترسی به آثار تعاملی مهیج و توسعه و پیشبرد پروژه های تعاملی و... را فراهم آورد ضمن آنکه جلسات بحث و گفتگو نیز در حاشیه این رویداد برگزار شد.

اما جمعه ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۱ دادگاه نیویورک شکایت «آنتونی رپ» علیه «کوین اسپیسی» در رابطه با اتهام تعرض جنسی را رد کرد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار امسال با حضور یک مجری برگزار می‌شود و آن مجری هم جیمی کیمل است. جیمی کیمل پیشتر در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ اجرای مراسم اهدای جوایز اسکار را برعهده داشت. سال پیش مراسم اسکار را ۳ مجری زن امی شومر، واندا سایکس و رجینا هال برعهده داشتند. انتخاب ۳ مجری پس از آن صورت گرفت که ۳ سال پیش از آن این مراسم بدون حضور مجری مشخص برگزار شده بود.

اما «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» در اولین اکران خود در گیشه داخلی آمریکا با ۱۸۰ میلیون دلار در صدر ایستاد و به فروش ۳۳۰ میلیون دلاری در اکران جهان رسید.

از سوی دیگر جشنواره فیلم شب های سیاه تالین (Tallinn Black Nights Film Festival) برگزار شد. این جشنواره از سال ۱۹۹۷ تاکنون در تالین، پایتخت استونی برگزار می‌شود؛ این رویداد سینمایی جزو ۱۴ فستیوال برتر دنیا در کنار جشنواره های سینمایی نظیر برلین، کن، ونیز، کارلووی واری، ورشو و سن سباستین قرار گرفته است؛ این رویداد سینمایی از تاریخ ۱۱ تا ۲۷ نوامبر (۲۰ آبان تا ۶ آذر) در شهر تالین برگزار شد و علاوه بر آنکه برخی فیلم های ایرانی در این رویداد نمایش داده می شوند، هایده صفی یاری تدوین گر کشورمان نیز به عنوان یکی از داوران بخش اصلی این جشنواره حضور داشت.

فیلم سینمایی «شهر خاموش» ساخته جدید احمد بهرامی، نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره شب های سیاه تالین در کشور استونی تجربه کرد. در این فیلم سینمایی به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند و مسعود امینی‌تیرانی نیز به عنوان فیلمبردار و مصطفی وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد.

همچنین جشنواره فیلم سه قاره نانت (Three Continents Festival) نیز در پاییز ۱۴۰۱ برگزار شد. این جشنواره از سال ۱۹۷۳ هر سال در شهر نانت کشور فرانسه برگزار می‌شود؛ جشنواره فیلم سه قاره نانت چون به سینمای قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین می‌پردازد به این نام خوانده می‌شود. در این جشنواره فقط فیلم‌های بلند داستانی و مستند نمایش داده می‌شود و پس از جشنواره کن، مهمترین رویداد سینمایی فرانسه به حساب می‌آید. این رویداد سینمایی امسال قرار است از تاریخ ۱۸ تا ۲۷ نوامبر (۲۷ آبان تا ۶ آذر) در شهر نانت فرانسه برگزار شود.

فیلم سینمایی «دِرب» به کارگردانی سیدهادی محقق و تهیه‌ کنندگی سیدرضا محقق در سومین حضور جهانی خود به بخش مسابقه بین‌الملل چهل‌وچهارمین دوره جشنواره سه قاره در شهر نانت فرانسه راه یافته و کارگردان و تهیه‌ کننده فیلم به دعوت جشنواره در این رویداد حضور یافت. لازم به ذکر است آخرین باری که فیلمی از سینمای ایران در بخش مسابقه جشنواره سه قاره نانت حضور داشته است به سال ۲۰۱۵ و فیلم «ما در بهشت» ساخته سینا عطاییان‌دنا برمی‌گردد.

همچنین در فصل پاییز سال ۱۴۰۱ اعلام شد در قالب یک کمدی سیاه ژولی دلپی کمدی «بربرها» را با تمرکز بر وضعیت پناهجویان سوری در فرانسه می‌سازد.

باب ایگر جایگزین باب چاپک به عنوان مدیرعامل دیزنی شد. این رویدادی تکان دهنده برای بزرگ‌ترین شرکت تولید محتوای جهان است که از وقتی ایگر در فوریه ۲۰۲۰ از این کمپانی رفته بود، در آشفتگی بود. این تغییرات که صنعت سرگرمی و وال استریت را غافلگیر کرد از سوی هیأت مدیره دیزنی تأیید شد. در حالی که چندی بود زمزمه‌هایی مبنی‌بر تغییر شنیده می‌شد، اما احتمال بازگشت ایگر دور از ذهن به نظر می‌رسید. این تغییر یادآور ماجرای کمپانی اپل و بازگشت استیو جابز به قدرت پس از ۱۲ سال است. ایگر کمی کمتر از ۳ سال از قدرت خارج شده بود.

در پاییز ۱۴۰۱ اعلام شد جشنواره بین‌المللی «دریای سرخ» عربستان، از شاهرخ خان ستاره بالیوود تجلیل می‌کند.

شامگاه شنبه پنجم آذرماه اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم شب های سیاه تالین در کشور استونی در حالی برگزار شد که احمد بهرامی سازنده فیلم «شهر خاموش» که به نمایندگی از سینمای ایران در این رویداد حضور داشت وقتی برای گرفتن جایزه اش روی صحنه رفت با اظهارنظری مضحک جایزه‌اش را به زعم خود به کسانی تقدیم کرد که به گفته او فریاد می‌زنند «زن، زندگی، آزادی»! از طرف دیگر کشف حجاب یکی از چهره های شناخته شده سینمایی نیز در این جشنواره باعث تکمیل پازل حامیان اغتشاشات در ایران جهت بازی رسانه ای شد.

داریوش خنجی، چارلی لیبرمن، فرد مورفی، سم نیکولسون و استیون گلدبلت با دریافت جوایز انجمن فیلمبرداران آمریکا تجلیل می‌شوند.

همچنین اعلام شد «کریستین استوارت» بازیگر و فیلمساز آمریکایی به عنوان رئیس هیات داوران هفتاد و سومین جشنواره برلین انتخاب شده است و از سوی دیگر جوایز گلدن گلوب پس از یک سال وقفه در اهدای این جوایز، اسامی نامزدهای ۲۰۲۳ را اعلام کرد.

همچنین در آخرین روز پاییز سال ۱۴۰۱ اعلام شد نخستین رویداد «روزهای فیلم روسیه» در ایران از سوم تا پنجم دی ماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.