سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶

در چهاردهمین دوره؛

توقف سوگواره هنر عاشورایی در ایستگاه پایانی

سوگواره هنر عاشورایی

سینماپرس: آیین اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی ۱۷ بهمن در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آئین اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، محمدرضا سنگری مدیر دفتر ادبیات پایداری، عبدالحمید قدیریان دبیر بخش نقاشی، سعید رزاقی دبیر هنری بخش پی نما، مرتضی گودرزی دیباج داور بخش نقاشی، سید حمید شریفی آل هاشم و احمد آقا قلی‌زاده داوران بخش پوستر، سید مهدی حسینی دبیر بخش پوستر و دبیر بخش تایپوگرافی، حسین چمن‌خواه و محمد روح الامین، داوران بخش تایپوگرافی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

عبدالحمید قدیریان در ابتدای مراسم گفت: چهاردهمین سوگواره که یک سلسله تکاملی را طی چند دوره سپری کرده، تلاش داشته تا جایی که می‌تواند از فضای فرهنگی عاشورا استفاده کند و به بهانه انتقال مفاهیم عاشورایی، هنرمندان و جوانان را با این حماسه آشنا کند. هنرمندان می‌دانند برای تولید اثر باید به مفاهیم توجه کنند و چه زیباست که هنرمند در مفهوم والای عاشورا زیست کند و مبتلابه صفت عاشورایی و اهل بیت شود.

وی که دبیر بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی است، بیان کرد: بخاطر اتفاقات اخیر جامعه، برگزاری چهاردهمین سوگواره به تعویق افتاد و درست است که به واسطه این اتفاق ضربات و آسیب‌هایی به برگزاری این رویداد هنری وارد شد اما اتفاق خوبی در این اواخر رخ داد که باید شکرگزار آن بود و آن این است که ایجاد این فتنه ما را بیدار کرد.

قدیریان بیان کرد: تصورم این است که علی قربانی، مدیر سپهر سوره، باید برای سال آینده نگاه دیگری به سوگواره هنر عاشورایی داشته باشد و این رویداد از قاب فرم خالی شود و معنا به آن بیشتر راه پیدا کند و با دعوت از اهل علم، مباحث عمیق‌تری از عاشورا را برای جامعه باز کنیم. با توجه به اتفاقات باید دنیا نیاز به این آشنایی را بشنود و حرکتی برای ایجاد منظر دینی در جامعه شکل گیرد.

وی اظهار کرد: ما همچنان با فرهنگ چهل سال پیش جامعه را راهبری می‌کنیم؛ در حالی که باید فضایی را باز کنیم و به گفته رهبری تحول نگاه در فرهنگ و بینش‌مان اتفاق افتد و لایه‌های ناگفته دین برای جوانان فضای پرواز ایجاد کند.

سوگواره بهانه‌ای برای برآورد سطح دینی جوانان و هنرمندان

وی سوگواره هنر عاشورایی را بهانه‌ای دانست تا هر سال برآوردی از سطح نگرش دینی در جوانان و هنرمندان داشته باشیم و بتوانیم خود را ارتقا دهیم و به نزدیکی فرهنگمان به تمدن نوین جهانی کمک کنیم و تاکید کرد: معتقدم باید خیزش فرهنگی و ارتقای نگاه بخصوص در حوزه انسانی رخ دهد تا به تبع آن، فضای نورانی که در دوره‌هایی چون جنگ حس کردیم با تولید معرفت و نور در جامعه گسترش پیدا کند.

در بخش دیگر آئین اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی، صادق‌پور به عنوان عضو نگارستان حوزه هنری از افتتاح نمایشگاه مجازی سوگواره هنر عاشورایی خبر داد و گفت: بازدیدکنندگان از نمایشگاه مجازی می‌توانند با مراجعه به سایت نگارستان به آثار هنری این رویداد هنری رأی دهند.

وی افزود: در قرعه‌کشی نمایشگاه مجازی سوگواره عاشورایی، از میان رأی دهندگان به ۵ شرکت‌کننده و ۵ هنرمند کمک هزینه سفر به کربلا اعطا خواهد شد.

صادق پور با بیان اینکه بخش مجازی سوگواره هنر عاشورایی، امسال در گالری مجازی حوزه هنری با نام نگارستان فعال است گفت: صفحه اصلی سایت نگارستان با کلیک روی بنر نمایشگاه مخاطب را به فضای رای‌دهی راهنمایی می‌کند و بازدیدکنندگان با کلیک روی هر یک از بخش‌های سوگواره می‌توانند شناسنامه آثار را رؤیت کنند و نظر خود را با قرمز کردن قلب در بخش پایینی هر اثر ثبت کرده و در نهایت با وارد کردن اطلاعات شخصی در قرعه‌کشی شرکت کنند.

در بخش بعدی این مراسم کلیپی همراه با موسیقی «خط آغاز» مجید اخشابی پخش شد و در ادامه محمدرضا سنگری که آثار قابل توجهی در حوزه ادبیات آئینی به چاپ رسانده به سخنرانی پرداخت.

این نویسنده و پژوهشگر با عرض تسلیت به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب (س)، به جمله‌ای از جرج جرداق درباره واکنش افراد در هنگامه رویارویی با لحظات سخت اشاره کرد و گفت: سختی‌ها جایگاه شناخت انسان است و در لحظات سخت و دشواری‌ها، انسان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ گروه اول انسان‌های حادثه گریز هستند که گاه در پی یک حادثه اتفاق دردناک‌تری را رقم می‌زنند. دسته دوم کسانی هستند که حادثه‌پذیر هستند یعنی راه حل برای مسائل پیدا می‌کنند. این دسته افراد صبوری و شکیبایی می‌کنند و راه رهایی را می‌یابند و دسته سوم افرادی هستند که در افقی فراتر قرار می‌گیرند و به گفته جرج جرداق، امیر المومنین (ع) و حضرت زینب (س) در این زمره قرار دارند.

حضرت زینب (س) شخصیتی واقعه آفرین

وی دسته سوم را افراد واقعه آفرین دانست که در زمان مشکلات نبض لحظه‌ها را به دست می‌گیرند. سنگری حضرت زینب (س) را شخصیتی معرفی کرد که منتظر حادثه نیست، بلکه خود حادقه آفرین است.

وی در سخنانش به نگاه‌های متعددی که می‌توان به واقعه عاشورا داشت اشاره کرد و از ۴ نوع نگاه که شامل نگاه سوگ و تراژیک، نگاه حماسی، نگاه عبرت و نگاه عرفانی است، سخن گفت.

معرفی برگزیدگان و تقدیرشدگان

در بخش بعدی آئین اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری و محمدرضا سنگری مدیر دفتر ادبیات پایداری و نویسنده و پژوهشگر تقدیرشدگان بخش پرچم و کتیبه معرفی شدند.

در این بخش با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی ۵۰ میلیون ریالی از عمار ابوالفتحی از استان تهران و خورشید حسنوند از استان لرستان تقدیر شد. همچنین وحید یعقوبلو از استان قم با ارائه دو اثر لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی سوگواره را از آن خود کرد.

در بخش کمیک استریپ یا پی‌نما نیز با حضور سعید رزاقی و علی قربانی روی سن تماشاخانه مهر، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۵۰ میلیون ریالی به میر پیمان احمدی پوری نعیم از استان آذربایجان شرقی، محمد صالحی درآبادی از استان تهران، داریوش تشکری صباغ از استان خراسان رضوی، فروغ السادات شفیعی از استان خوزستان و حمیدرضا گلین امیریان از استان قزوین اختصاص یافت.

جایزه رتبه سوم این بخش که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۷۰ میلیون ریالی بود به سید تقی رضایی از استان خراسان شمالی اهدا شد. همچنین جایزه رتبه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی به فاروق روحی از استان خراسان رضوی اعطا شد. هیأت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته رتبه اول ندانست.

در بخش طراحی پوستر، جایزه رتبه سوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۷۰ میلیون ریالی به نعیمه فاضلی از استان اصفهان اهدا شد. همچنین جایزه رتبه دوم این بخش که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی بود، به محمدحسین مویدی از استان قم اعطا شد. جایزه رتبه نخست این بخش که شامل تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۱۵۰ میلیون ریالی بود نیز به مهدی مصطفوی از استان فارس تقدیم شد.

در بخش تایپوگرافی جایزه رتبه سوم که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۷۰ میلیون ریالی بود به فاطمه جعفری از استان قم اهدا تعلق گرفت. همچنین فرناز نصیری پور از استان کرمانشاه جایزه رتبه دوم این بخش را که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی بود، از آن خود کرد.

جایزه رتبه اول شامل تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و و جایزه نقدی ۱۵۰ میلیون ریالی به وحید یعقوبلو از استان قم اهدا شد.

در بخش نقاشی که جوایز آن از سوی علی فروزانفر، عبدالحمید قدیریان و گودرزی دیباج به برندگان اهدا شد، جایزه رتبه سوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۷۰ میلیون ریالی به سجاد گمار از استان همدان و جایزه رتبه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی به عبدالرسول شریفی از استان کهکیلویه و بویراحمد اختصاص یافت و لیلا افشار از استان جایزه رتبه اول این بخش را که شامل تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۱۵۰ میلیون ریالی بود را دریافت کرد.

هیأت داوران در بخش نقاشی دیجیتال اثری را شایسته کسب مقام ندانست.

رونمایی کتاب چهاردهمین سوگواره

در پایان این مراسم، کتاب چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی توسط علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان دبیر بخش نقاشی و گودرزی دیباج داور بخش نقاشی این دوره سوگواره، رونمایی شد. همچنین آثار برگزیدگان این دوره سوگواره هنر عاشورایی در گالری خانه عکاسان به نمایش گذاشته شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.