دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰

در نشست خبری فیلم «هفت بهار نارنج» مطرح شد؛

گل‌سفیدی: دلیل نیامدن تهیه‌کننده ساختن فیلم جدید است/ پیام آزادی: کهولت سن و خستگی دلیل نیامدن استاد است

نشست خبری فیلم سینمایی هفت بهار نارنج

سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» با حضور برخی از عوامل آن و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» روز دوشنبه ۱۷ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم در حال برگزاری است.

در نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج»، فرشاد گل‌سفیدی (کارگردان)، پیام آزادی (آهنگساز)، زهره سیه‌پوش (چهره‌پرداز)، حسین مشعلی و امید محمدی‌پور (صداگذاران) حضور دارند.

در ابتدای این جلسه فرشاد گل‌ سفیدی کارگردان هفت بهار نارنج گفت: زمانی که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد، مخالفت کردم. چراکه دوست داشتم مدیرفیلمبرداری بمانم. همچنان هستم و خواهم ماند. بعد از این فیلم هم همچنان همین نظر را دارم مگر اینکه قصه یک فیلم سر ذوقم بیاورد. ژانر فیلم را خیلی دوست داشتم ملودرام عاشقانه‌ است.

وی درباره اینکه چرا تصمیم دارد به حرفه فیملبرداری باز گردد ادامه داد: ساخت این پروژه من را اذیت کرد زیرا در ابتدا قرار بود من کارگردان و فیلمبردار باشم در حالی که روز پنجم فیلمبرداری متوجه شدم از پول و سرمایه خبری نیست. یعنی سرمایه‌گذار ماجرا را کنسل کرد و من دو راه داشتم که یا فیلم را بسازم یا دیگر ادامه ندهم. شرایط مالی سختی داشتیم و من به خاطر استاد علی نصیریان پروژه را ادامه دادم.

آهنگساز «هفت بهار نارنج» بیان کرد: این فیلم، سه الی ۴ ماه طول کشید. من در ابتدا فیلم را دیدم و دوست داشتم و پس از آن، ضبط موسیقی را آغاز کردیم. برای موسیقی ِ فیلم، از کمانچه و سه‌تار هم استفاده کردیم. همچنین که انتخاب ترانه‌های قدیمی هم به عهده بنده بود.

حسین مشعلی یکی از صداگذاران فیلم توضیح داد: فیلم به دلیل اینکه لوکیشن‌های محدود دارد، صداگذاری بسیار دشواری داشت. برخلاف اینکه خیلی‌ها شاید متوجه سختی آن نشوند. ما در روند فیلم، ماجرا را به گونه‌ای پیش بردیم که کاراکتر اصلی خیلی با رادیو ارتباط بگیرد. یعنی صداها و حرف‌هایی که دوست داشت بشنود را از رادیو می‌شنوید. ما تلاش کردیم کاراکتر با «صداها» مرز بین بودن و نبودن را تجربه کند.

امید محمدی پور صداگذار نیز در ادامه جلسه گفت: من از آقای گل سفیدی تشکر می کنم و از کار کردن در این فیلم بذت بردیم. این فیلمی پر چالش بود و باید طوری کار می کردیم که ببینده متوجه نشود که فراموشی دارد.

چهره‌پرداز «هفت بهار نارنج» عنوان کرد: در کار برای من مهم است که از بازیگران هم نظرشان را بپرسم زیرا باید با آن گریم ارتباط برقرار کنند. در چهره‌پردازی‌ها ما سعی کردیم تا جوری کار کنیم گریم آن‌ها مشخص نباشد و برای ذهن بیننده باورپذیری داشته باشد.

گل سفیدی کارگردان در ادامه گفت: آقای شمس توی فیلم، از آقای شمس لنگرودی گرفته نشده. این فیلم بخشی از قصه زندگی آقای نصیریان است و تا پایان عمر همسرشان از مراقبت کردند.

کارگردان در ادامه اظهار کرد: علی نصیریان در ۸۳ دقیقه، یک تنه کل فیلم را پیش می‌برد. روند تولید سخت بود و ایشان در تمام کار همراه ما بود. از نظر من باید فیلمنامه‌هایی نوشته شود که بتوان از پیشکسوتان استفاده کرد.

کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال که چقدر از مشاوره های پزشکی در داستان فیلم کمک گرفته‌اند بیان‌ داشت: من در یک ماه پیش تولید درباره مرگ نباتی با چند پزشک مشورت گرفتیم و همه چیز زیر نظر و دقیق انجام شد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا این قصه را در مدیوم فیلم کوتاه نساخته‌اید، تشریح کرد: من فکر می‌کنم فیلمی درست است که تماشاچی مدام رو صندلی سینما تکان نخورد. فیلم خسته‌کننده نبود و ریتم کندی هم نداشت. در واقع ابتدا و انتهای درستی داشت. اگر قرار بود این فیلم کوتاه شود، حتماً فیلم کوتاه می‌ساختم اما این فیلم بلند است و زمان درستی دارد.

گل سفیدی درباره نحوه صداها در صحنه های پایانی گفت: همه چیز مشخص است، این یک رویاست و در ذهن آقای شمس است و هر کسی در موردش طوری فکر می کند.

کارگردان فیلم در جواب به اینکه چرا تهیه‌کننده در نشست خبری حضور ندارد، گفت: با شناختی که از محمد کمالی‌پور دارم، می‌دانم که ایشان اهل تحریم کردن نیست و دلیل حضور نداشتنشان به این دلیل است که درگیر ساخت فیلمی هستند و شرایط برای حضورشان مهیا نشد.

کارگردان در پاسخ به این سوال که استفاده عدد هفت در نام و در فیلم به عنوان نماد در ذهن شما بود؟ بیان‌ داشت: عدد هفت عدد مقدسی است و از دیرباز همه این را می دانند.

وی درباره چالش ها و دلگرمی کار با آقای نصیریان نیز گفت: زمانی که آقای نصیریان قرار بود در خدمتشان باشیم در سال ۱۳۹۹ پروانه ساخت گرفتیم ۱۴۰۰ شروع شد و به جشنواره پارسال نرسید و این یک سال روی صدا و موسیقی و ... کار کردیم.

وی افزود: آقای نصیریان ۸۸ ساله‌شان هستند و باید مراعاتشان کنیم بسیار کمک من کرده اند به خصوص در شعرهایی که در فیلم می خوانند.

گل‌سفیدی خاطر نشان کرد: زمانی که فیلمنامه به دستم رسید، بیشتر جذب فیلمبرداری شدم تا اینکه بخواهم از لحاظ کارگردانی نگاه کنم. با ساخت «هفت بهار نارنج» نمی‌خواستم خودم را کارگردان هنری معرفی کنم و فیلم فلسفی بسازم بلکه تنها موقع ساخت، جذب فیلمنامه و قصه شده‌ بودم و به همین دلیل این نوع روایت را انتخاب کردم.

کارگردان فیلم با اشاره به نمادهای فیلم بیان کرد: گربه‌ای که در فیلم نشان دادیم، به نوعی نگهبان در خانه بود و رنگ مشکی هم نماد برزخ بین این دنیا و مرگ است.

پیام آزادی درباره موسیقی‌های به کار گرفته شده در فیلم گفت: ما یک تحقیق یک هفته ای مشترک با آقای گل سفیدی انجام دادیم و ایده اولیه موسیقی ها را با پیشنهادهای آقای شکل گرفت و به یک چارچوب برای مرز بین رویا و لو ندادن داستان و اینکه چه استفاده از چه نوع سازی کنیم، رسیدیم. ملودی ابتدایی با پیانو بود، ما بعد آن را به ملودی سازهای زهی رسیدیم و هر چه به پایان فیلم بار عاطفی فیلم بیشتر می شود از سه تار و این‌نوع سازها بیشتر استفاده می شود.

وی اضافه کرد: جای علی نصیریان خالی است. ایشان به دلیل کهولت سن و خستگی گفتند که توانایی حضور در جشنواره را ندارم. این هنرمند نامه‌ای را به دبیر جشنواره فیلم فجر ارسال کردند اما به دلیل شیطنت برخی، این نامه منتشر شد و رسانه‌ها به گونه‌ای وانمود کردند که آقای نصیریان از شرکت در این فستیوال انصراف دادند در حالی که اینگونه نبوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.