دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴

در نشست خبری فیلم مطرح شد؛

میرزامحمدی: ایده فیلم «کت چرمی» قبل از ساخت مرد بازنده شکل گرفت/ هاشمی‌نژاد: قهرمان نوآر قهرمانی است که یا به دنبال عدالت است یا انتقام

نشست خبری فیلم سینمایی کت چرمی

سینماپرس: نشست خبری فیلم «کت چرمی» با حضوراصحاب رسانه و عوامل این فیلم در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «کت چرمی» روز یکشنبه ۱۶ بهمن در سانس دوم از پنجمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم برگزار شد.

در نشست خبری فیلم سینمایی «کت چرمی»، حسین میرزامحمدی (کارگردان)، کامران حجازی (تهیه‌کننده)، سارا حاتمی (بازیگر)، مسعود هاشمی نژاد (نویسنده)، آرمان فیاض (مدیر فیلمبرداری) حضور دارند.

کامران حجازی تهیه کننده در ابتدا بیان کرد: ضمن همدردی با مردم عزیز ایران و مردم شریف خوی باید بگویم این تیم به نمایندگی از کل تیم سازنده کت چرمی در اینجا حضور دارند.

حسین میرزامحمدی کارگردان اثر نیز در سخنانی درباره دلیل ساخت این فیلم اظهار کرد: سال ۹۹ من فیلم کوتاهی داشتم که موضوع آن به پسربچه‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست می‌پرداخت و در ادامه مستند خارج از محدوده را ساختم رگه‌های کت چرمی از آنجا شکل گرفت. من با نویسنده سه فیلم کوتاه دیگر هم کار کردیم و ماحصل آنها به این کار بدل شد.

وی اضافه کرد: من در فیلم کوتاه هم که کار می‌کردم روایتگری و قصه گویی برایم مهم بود و تلاش داشتم تصویر را در درام مورد نظرم شکل دهم. نمی‌شود گفت ما به ازا ندارد و همه تحقیقات ما را در بر می‌گیرد.

وی درباره انتخاب جواد عزتی و اینکه چقدر نقش او از فیلم خورشید مجیدی گرفته شده است توضیح داد: زمانی که ما به چنین فیلمی پرداختیم یعنی سال ۹۹ فیلم خورشید ساخته نشده بود و جواد عزتی گزینه اول ما بود.

هاشمی‌نژاد نویسنده در توضیحاتی از فیلم بیان کرد: تصمیم داشتیم قصه‌ای اجتماعی را برپایه عکس‌العمل‌ها بسازیم. عقیده من این است که فیلم درباره اندوه عیسی و مسائل اجتماعی است. باند مواد مخدر در فیلم بال‌هایی است که فیلم ما را کامل می‌کند وگرنه فیلم بیشتر درباره اندوه عیسی برای از دست دادن دخترش است. او قهرمان بزن‌بهادری نیست مثل خیلی از کلیشه‌ها بلکه قهرمانی مثل خیلی از افراد جامعه است که عمل قهرمانانه انجام می‌دهد.

سارا حاتمی بازیگر نیز درباره همکاری با این فیلم عنوان کرد: اولین تجربه بازیگری من سریال زخم‌کاری بود و این دومین تجربه کاری من است.

وی درباره رسیدن به نقش گفت: ما در پیش تولید تمرین‌های مختلفی داشتیم تا باورپذیر نقش شکل بگیرد. به کمپ‌های ترک اعتیاد می‌رفتیم. پرس و جو کردیم و تحقیقات مختلفی داشتیم.

کارگردان درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: ما جلسات مختلفی با تهیه کننده و نویسنده برای بازیگران داشتیم. وقتی مشغول نگارش فیلمنامه بودیم ناخودآگاه برخی بازیگران را تصور کردیم و اکثر نقش.ها را با همان انتخاب اول سراغشان رفتیم. جواد عزتی هم برای من فراتر از یک بازیگر است و مثل برادر کنار من بود خیلی در این مسیر کمک کرد.

هاشمی نژاد درباره الگوی سفر قهرمان در این فیلم اظهار کرد: قهرمان نوآر قهرمانی است که یا به دنبال عدالت است یا انتقام و در مسیر او موانعی هم وجود دارد که جزو ویژگی های ژانری چنین فیلم هایی است بنابراین داستان‌های فرعی فیلم هم جزو قواعد ژانر بود.

تهیه کننده در پاسخ به سوالی درباره شباهت جواد عزتی در این فیلم با کاراکتر مرد بازنده گفت: به نظرم هیچ شباهتی ندارند و متفاوت هستند. شاید فضای قصه شبیه باشد ولی آقای عزتی بسیار متفاوت است آنجا نقش مرد ۶۰ ساله را دارد و اینجا ۴۵ ساله است.

وی درباره اینکه این فیلم رپورتاژی برای بهزیستی شده بود گفت: دغدغه ما آسیب.های اجتماعی و مردم است. ما از بهزیستی کمک نخواستیم و آنها هم کمک نکردند ولی هر موضوعی درباره جایی یا نهادی ساخته می‌شود دلیل نیست که آنها کمک کرده باشند.

حاتمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش خود گفت: آقای عزتی برای رسیدن به نقش خیلی به من کمک کرد.

حجازی در ادامه درباره نقش مبارز در فیلم عنوان کرد: من در پروژه مرد بازنده هم تلاش کردم در فیلمم چشم بیداری وجود داشته باشد که درنهایت ماجرا حل شود. من به فساد سیستماتیک اعتقاد ندارم. ما قصه را مطرح کردیم قهرمان مسأله را حل کرده و به سمت روشنی رفته است.

کارگردان درباره شباهت قهرمان فیلم با قهرمان‌های مسعود کیمیایی توضیح داد: کیمیایی بسیار استاد محترم است ولی من وامداری از او نداشتم فیلم‌های ایشان را دیدم ولی قهرمان ما با قهرمان‌هایی که آقای کیمیایی می سازند فاصله دارد.

کارگردان درباره شباهت اثر با مرد بازنده گفت: ایده این فیلم قبل از ساخت مرد بازنده شکل گرفت و من قبل از مرد بازنده با آقای حجازی گفتگو می‌کردم.

آرمان فیاض درباره همکاری با فیلم عنوان کرد: فیلمنامه را مطالعه کردم و به تدریج با کارگردان و کارهای او آشنا شدم. برای من چالش جالبی بودم چون تا به حال فیلمی به این اندازه روایتگر کار نکرده بودم. تمرکز فیلم در روایت بود و سخت است هم روایت کنید هم زیبا باشید و هم صاحب لحن بصری.

کارگردان در پاسخ به حضور مهدویان در فیلم عنوان کرد: روحیه‌ای در پروژه ما وجود دارد که هرکسی که به تیم ما اضافه شد برای ما آورده‌ای داشت. مهدویان شاید زبان روایتگری و تصویری‌اش با فیلم من متفاوت باشد اما به شدت نکته‌های درستی را در زمان فیلمبرداری و در مرحله تدوین به ما گفت. او سینما را می‌شناسد و من حتما می‌خواستم از کمکش استفاده کنم و در پست پروداکشن ایده‌های خوبی داد.

نویسنده درباره محافظه کاری فیلم و شباهت با کارهای مهدویان گفت: اینکه شباهتی با فیلم و آثار مهدویان دیده شود برای ما مسرت‌بخش است او ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز یک و دو را ساخته است که در تاریخ سینما ماندگار است. با این حال به نظرم از حیث شباهت، کار ما با کارهای او متفاوت است. در مرد بازنده درام سیاسی است و اینجا سفر درونی و درون‌مایه اجتماعی است.

نویسنده درباره استفاده از برخی از کلیشه‌ها گفت: ما پرهیز کردیم که روی برخی نکات مانور دهیم. هدف ما از برخی اتفاقات برانگیختن احساسات نبود و این حتی می‌تواند به نوعی ضدکلیشه هم باشد.

تهیه‌کننده درباره اینکه چالشی برای دریافت پروانه ساخت داشته است یا خیر گفت: پروسه پروانه ساخت ما طولانی شد چون موضوعات این چنینی دستخوش تغییرات می شود و شاید در چنین مواردی فیلمنامه اولیه را نتوان ساخت. پروسه‌ای که طی کردیم اما اینگونه نبود که از چیزی که می‌خواستیم صرف‌نظر کنیم. یک تعامل دو طرفه بین ما و شورای پروانه ساخت وجود داشت. اینکه بگوییم فیلمی برای دریافت پروانه ساخت چالش ندارد شاید درست نباشد اما مهم تعاملی است که بین گروه ما و شورا شکل گرفت و در نهایت فیلم ساخته شد.

تهیه کننده فیلم در پایان در پاسخ به سوالی برای بیان علت عدم حضور همه بازیگران در نشست خبری گفت: ما به دموکراسی معتقدیم و برخی بازیگران به دلایلی در این مکان حاضر نشدند اما این دلیل بر خط کشی میان آن‌ها و مردم نیست و همه بازیگرانی که در این دوره جشنواره حضور دارند به سینما کمک کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.