یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

نگاهی به روز چهارم برگزاری جشنواره چهل و یکم؛

کاهش مخاطب سینمای رسانه ها در روز چهارم/ جنجالی ترین نشست خبری با حضور تک نفره تهیه کننده!

اولین روز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: پردیس سینمایی ملت به عنوان محل استقرار اهالی رسانه در چهارمین روز برگزاری نسبت به روزهای گذشته به ویژه در سانس اول شاهد کاهش مخاطب بود به نحوی که هنگام نمایش فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» در سالن شماره ۹ که عوامل فیلم نیز در آنجا به تماشای اثرشان می نشینند چند ردیف از صندلی ها بدون تماشاگر بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس بی تردید عجیب ترین نشست خبری جشنواره چهل و یکم متعلق به فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» است؛ فیلمی که تنها تهیه کننده اش سیدرضا محقق در نشست حضور پیدا کرد و کارگردان علیرغم آنکه در پردیس سینمایی ملت حاضر شده بود حاضر به حضور در سالن رسانه ها نشد و بازیگران سیاست زده فیلم هم از مدت ها قبل بحث مضحک تحریم جشنواره را مطرح کرده بودند! اما محقق با حضور در نشست خبری فیلمش که گاهی همراه با خشم و هرزگاهی همراه با بغض و در بخش دیگری همراه با فریاد دادخواهی بود در نشست‌ حضور پیدا کرد و نه تنها عوامل فیلم خودش که همه سینماگرانی که دم از تحریم جشنواره می زنند را مورد انتقاد شدید قرار داد.

محقق در بخشی از این نشست اظهار داشت: نیامدن کارگردان بی‌احترامی به اصحاب رسانه است، من نمی‌توانم برای آقای معتمدی تعیین تکلیف کنم که بیاید یا نیاید، تهیه‌کننده صاحب اثر است و تصمیم می‌گیرد کاری در جایی باشد یا نباشد و من تصمیم گرفتم که باشم. این نگاه که تا اینجا می‌آیند و به داخل سالن نمی‌آیند پاسخگو خودشان هستند، امروز روز میلاد امام علی علیه السلام است که می‌گوید پای حرفت بایست اگر حق باشد و من‌ پای حرف و کارم هستم، صاحبان سینما مردم هستند، در نتیجه نمی‌شود آن را تحریم کرد، در تونس و قاهره اگر اتفاقی بیفتد سینما تعطیل می‌شود؟ در کجای دنیای آزاداندیشی یعنی اینکه کسی را مجبور کرد که کاری را بکند یا نکند؟

وی به مدعیان تحریم جشنواره گفت: نگران نیستید که اختلاف بازیگران و عوامل فیلم با شما اعتبار شما و فیلم را زیر سؤال ببرد؟ من راه خودم را می‌روم، مگر این بازیگران بودند که من را بزرگ کردند؟ من ۲۰ سال است کار می‌کنم، بگذارید آزادی کمی نفس بکشد، بگذارید مردم درباره من قضاوت کنند، مردم ما باهوش و فهمیده هستند و قضاوت را به‌عهده مردم باشرافت ایران می‌گذارم، شما دم از دلسوزی مردم می‌زنید، اگر دلتان برای مردم می‌سوزد کمک کنید، برای مردم چه‌کار کردید؟ در این سرما چند نفر شما به خوی رفتید تا کمک کنید؟

در اواسط چهارمین روز برگزاری جشنواره محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی برای ساعاتی به پردیس سینمایی ملت آمد و پاسخگوی‌پرسش های اهالی رسانه بود. اغلب پرسش های اهالی رسانه مربوط‌ به تحریم جشنواره توسط سینماگران ایرانی و از سوی دیگر اعلام انصراف سینماگران خارجی از حضور فیلم شان در این دور جشنواره مربوط بود که خزاعی به صورت کلی و کلیشه ای پاسخ همه را می داد!

کیفیت پایین و تله فیلم گونه فیلم «هوک» به کارگردانی حسین ریگی نیز یکی دیگر از حاشیه های چهارمین روز جشنواره را رقم‌ زد به نحوی که بسیاری از اهالی رسانه این پرسش را مطرح می کردند که آیا این فیلم های درخشان وعده داده شده از سوی دست اندرکاران جشنواره است؟

عدم اطلاع رسانی صریح و شفاف در خصوص اطلاعات آماری و مهم، اخبار و… عدم موضع گیری و اطلاع رسانی مناسب رسمی دبیرخانه در خصوص مسائلی مانند انصراف سینماگران از جشنواره های جهانی و… از جمله مسائلی است که به طور کلی جشنواره را دچار حاشیه و انحراف کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.