جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱

در نشست «عطرآلود» مطرح شد؛

مقدم دوست: ارجاع این فیلم به کودکی است و برای آن از معصومیت استفاده کردم

نشست خبری فیلم سینمایی عطرآلود

سینماپرس: کارگردان فیلم عطرآلود می‌گوید اینکه می‌پرسند هدف از ساخت فیلم چیست درست نیست، چرا که فیلمساز نمی‌تواند با بیان هدف، ذهن مخاطب را تغییر دهد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی عطرآلود به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی یوسف منصوری شامگاه امشب جمعه ۱۴ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای نشست هادی مقدم دوست گفت: فیلم عطرآلود برای من یک تجربه جدید از جهت سینما و مضمون و هم شکل و داستان که باید می‌ساختم، بود. فکر می‌کنم نمایش حال درونی آدم‌ها و تغییر آنها نه تنها موضوعی برای جذابیت است بلکه برای آدم‌ها نیز یک دغدغه است تا تغییر را در زندگی آدم‌های دیگر دنبال کنند و من در همه کارهای خود برای نمایش حال درونی آدم‌ها تلاش کردم.

یوسف منصوری نیز بیان کرد: بیش از یک سال پیش با حسین حسنی روی داستان کار کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که آقای مقدم دوست بهترین فرد برای ساخت این فیلم است. مقدم دوست سینمایش ویژگی‌های خاص خود را دارد که همه در سینما آن را می‌شناسند. او نیز از این داستان استقبال کرد چرا که دغدغه‌های این فیلم از جمله دغدغه‌های او بود.

مصطفی زمانی در ابتدا گفت: تسلیت بابت آدم‌هایی که در سه‌چهار ماه اخیر از دست دادیم. همه ایرانی بودند و امیدوارم درک کنیم جان آدمی مهم‌تر از همه چیز است‌.

او همچنین درباره حضور در این پروژه گفت: شرایط آنچه که در جامعه هست با آنچه که به عنوان قانون در وزارت ارشاد وجود دارد، دور از واقعیت بوده و از هم بسیار فاصله دارند، همین باعث ایجاد اختلاف سلیقه امروز شده است. در ایران فیلم‌های مذهبی چون به فرهنگ ما نزدیک است باورپذیر است و عطرآلود نیز از نظر من باور پذیر بود و من نیز به دنبال فیلم‌های باورپذیر هستم. در ابتدا قرارداد را امضا نکردم تا بعد از مدتی باهم همکاری کردیم. فیلمنامه خوب بود و کار با آقای مقدم دوست یکی از بهترین تجربه‌های من در سینما بود. به او می‌گفتم نمی‌خواهم یک آدم سرطانی را بازی کنم چون خیلی کلیشه است. مقدم دوست به من گفت نگران نباش و او بسیار آماده برای ساخت این فیلم بود.

حسین حسنی نویسنده فیلم نیز بیان کرد: روزی که درباره طرح فکر می‌کردیم به این مساله دقت داشتم که چگونه با عطر به سمت داستان برویم به همین دلیل تصمیم گرفتیم عطر شخصیت اصلی این فیلم باشد یعنی شخصیت علی آلوده عطر شده بود.

هادی مقدم دوست در ادامه نشست گفت: اگر بنا باشد در برخی قصه‌ها درون آدم را مطالعه کنیم، باید ببینیم در شکلی که می‌خواهیم آدم‌ها را مطالعه کنیم موفق بوده‌ایم یا نه و ما باید این گونه از سینما که درون آدم را مطالعه می‌کند را بپذیریم.

روزبه رایگا نیز بیان کرد: از قبل با هادی مقدم دوست همکاری داشتم و با روحیات او آشنا بودم، در پیش تولید درباره تمام صحنه‌هایی که باید فیلمبرداری شود بسیار صحبت شد. همه ما در فضای فیلمنامه بودیم و فیلمنامه مانند کتابی بود که می‌توانستیم به آن رجوع کنیم مقدم دوست نیز فیلمنامه را برای ما توصیف می‌کرد.

میرزا محمدی نیز درباره طراحی صحنه فیلم گفت: باید کاری می‌کردیم که عطر در فیلم حس شود و چنین طراحی می‌توانست یک ریسک باشد اما خلاقیت مقدم دوست بسیار زیاد است و این مساله جسارت ما را بالا برد.

مصطفی زمانی بیان کرد: من هنوز نتوانسته‌ام شخصیت حقیقی خود را پیدا کنم، ۲۲ سالم بود که نقش یوسف را بازی کردم، من یادگرفتن را بسیار دوست دارم یاد گرفتم مهم نیست در چه مرحله‌ای هستید همیشه چیزی برای یادگرفتن است. اگر شخصیتی درست باشد آن را برای بازی پیدا می‌کنم. برای رسیدن به این نقش، زمانی که تصمیم به همکاری با مقدم دوست گرفتم بارها با او حرف زدم شما نمی‌توانید به مرگتان فکر کنید و دنیا برای شما تغییر نکند انسان آفریده شده برای بقا و باید به این مساله توجه کرد. اینکه می‌گویند اتفاقات ساده‌ای در زندگی رخ می‌دهد بله درست است چرا که زندگی به همین سادگی است. درباره این شخصیت بسیار اذیت شدم و فشار زیادی را تحمل کردم اگر دروغی بازی کنید کارگردان می‌فهمد. سعی کردم نشان دهم وقتی درباره مرگت می‌فهمی دیگر مفهوم زندگی مانند قبل از آن نمی‌شود.

مقدم دوست گفت: بسیاری می‌گویند هدف شما از ساخت این فیلم چه بود، واقعیت این است که نمی‌توان درباره هدفش از ساخت فیلم حرف بزند چرا که فیلم ساخته و تمام شده و نمی‌توان با تعریف هدفم ذهن مخاطب را تحت تأثیر قرار دهم، به همین دلیل پرهیز دارم از پاسخ به این سوال.

وی ادامه داد: گمان می‌کنم زندگی یعنی گذشته حال و آینده ترکیبی از بیم غم و امید است و همه اینها از هم جدا نیستند، ارجاع این فیلم کودکی است و باید برای آن از معصومیت استفاده کردم.

مقدم دوست بیان کرد: این سومین تجربه همکاری من با آقای سخاوت دوست آهنگساز فیلم است، من تسلطی به موسیقی ندارم و کار را به احساس و حرفه آهنگساز می‌سپارم.

وی درباره تدوین توضیح داد: جشنواره محلی برای بررسی عکس‌العمل ها است و اگر لازم باشد فیلم را دوباره تدوین می‌کنیم.

مصطفی زمانی بیان کرد: ۲ ماه فیلمبرداری داشتیم و در این ۲ ماه هیچ کسی را ندیدم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.