یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷

در سن ۶۶ سالگی؛

«مسعود سپهر» درگذشت

مسعود سپهر

سینماپرس: مسعود سپهر طراح گرافیک پیشکسوت، مدرس و پژوهشگر در ۶۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سینماپرس، انجمن طراحان گرافیک ایران روز یکشنبه اعلام کرد: استاد مسعود سپهر در پی پیش‌آمد حادثه و بعد از سپری کردن بیش از دو هفته بیهوشی کامل در صبح روز ۹ بهمن‌ ماه سال ۱۴۰۱ در بیمارستان شهدای‌ تجریش تهران دار فانی را وداع گفت.

مسعود سپهر از جمله طراحان پیشرو و اثرگذار طراحی‌گرافیک ایران بود و از زمان تاسیس انجمن به طور مستمر و دلسوزانه در دوره‌های مختلف هیئت‌های مدیره و کمیته‌ها و در حوزه‌های پژوهشی انجمن فعالیت مهم و موثر داشت.

وی همچنین علاوه بر خلق آثار ارزشمند فراوان گرافیک در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای خود، تالیف و ترجمه‌های بسیاری را نیز در حوزه‌ تخصصی دیزاین و طراحی‌گرافیک برای علاقه‌مندان، دانشجویان و طراحان به جا گذاشت.

مسعود سپهر شامگاه ۲۳ دی‌ از بالای پله‌های منزلش به پایین سقوط می‌کند که در پی این حادثه ضربه مغزی می‌شود، پس از انتقال به بیمارستان مورد جراحی قرار می‌گیرد که متأسفانه بعد از جراحی نیز به کما می‌رود. در این مدت نیز در بیمارستان شهدای تجریش بستری بوده است.

وی طراح گرافیک، مدرس، پژوهشگر و نویسنده متولد ۱۳۳۵ در تهران، فارغ‌التحصیل کالج چاپ لندن ۱۳۵۶ انگلستان، کارشناس طراحی گرافیک تایپوگرافیک و برنامه‌ریزی چاپ ۱۳۵۶، کارشناس ارشد ضریب ۱۹ ۱۳۷۲، دکترای حرفه‌ای (وزارت فرهنگ و آموزش عالی)، فارغ‌التحصیل دوره آموزش تکمیلی از مرکز آموزش اَپِل، پاریس فرانسه، ۱۳۷۲ بود.

مسعود سپهر نخستین نظامنامه گرافیک حرفه‌ای را به رشته تحریر درآورد.

ترجمه کتاب «مبادی سواد بصری» و تالیف کتاب «طراحی هویت بصری جامع» از آثار زنده‌یاد سپهر است که به عنوان مرجع در حوزه طراحی گرافیک در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

مرحوم سپهر از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ نشانه و نام‌نوشته برای موسسات و نهادهای مختلف طراحی کرده که همگی شناخته شده هستند. طراحی قلم «یکانم» برای سیستم عامل رایانه‌ای، طراحی قلم «فارسی آموزه» برای استفاده در کتاب‌های درسی و طراحی علائم و نشانه‌های مترو تهران از جمله آثار اوست.

طراحی کارت شناسایی ملی نیز با هدایت زنده‌یاد استاد سپهر انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.