یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶

روی موج رادیو صبا؛

ورود اولین اتومبیل به ایران سوژه «ماجرا» شد

رادیو صبا

سینماپرس: برنامه مستند «ماجرا» به مناسبت سالروز ورود اولین اتومبیل به ایران به بررسی سیر تحول خودرو و وضعیت مشارکت شرکت رنو در ایران می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، تاریخ دقیق ورود نخستین خودرو به ایران زیاد مشخص نیست اما به نقل از جعفر شهری (نویسنده و پژوهنده تاریخ تهران) اولین بار در آذرماه سال ۱۲۷۹ خورشیدی طی سفر مظفرالدین شاه به اروپا بود که دو اتومبیل با دو شوفر فرانسوی راهی ایران شد. این نخستین جفت اتومبیل از نوع رنو بودند و از فرانسه خریداری شده بودند.

برنامه مستند «ماجرا» در رادیو صبا روز دوشنبه ۲۱ آذر به مناسبت سالروز ورود اولین اتومبیل به کشور راهی آنتن می‌شود، این برنامه که در قالب گزارش به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجراهای معروف می‌پردازد، روز دوشنبه جویای سیر تحول خودرو در ایران و ماجراهای سیاسی و اقتصادی ورود خودرو می‌شود.

انسیه شمس اللهی تهیه کننده این برنامه گفت: ماجرای ورود اتومبیل به ایران به مناسبت سالگرد این رویداد تقدیم مخاطبان می‌شود، که در این برنامه با مهندس خودرو درباره ویژگی‌های اولین خودروهای رنو که مظفرالدین شاه به ایران آورده گفتگویی داریم.

وی افزود: در ماجرای اتومبیل به بررسی سیر تحول خودروهایی که بعد از نمایشگاه ۱۹۰۰ وارد ایران شدند می‌پردازیم و درباره اولین خودروسازهای ایرانی یعنی برادران خیامی و تولد پیکان صبحت می‌کنیم.

تهیه‌کننده «ماجرا» بیان کرد: در بخشی از این برنامه به بررسی وضعیت مشارکت شرکت رنو در ایران می‌پردازیم و درباره اولین قربانی تصادف اتومبیل در ایران می‌شنویم، همچنین به جستجو درباره نقش اتومبیل محمدعلی شاه در ماجرای به توپ بستن مجلس می‌پردازیم.

مستند «ماجرا» به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی روز دوشنبه ۲۱ آذر ساعت ۱۲:۳۰ تقدیم مخاطبان می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.