یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶

یک تحلیلگر و روزنامه‌نگار مطرح کرد؛

رابرت فانتینا: تحریم «پرس تی وی» بخشی از پروژه ایران هراسی است

شبکه پرس تی وی

سینماپرس: رابرت فانتینا گفت: در پیش گرفتن رویه‌ها و اقدامات گوناگون علیه شبکه پرس تی وی را بایستی بخشی از پروژه ایران ستیزی و ایران هراسی قدرت‌های غربی ارزیابی کرد که در مدت اخیر تشدید هم شده است.

به گزارش سینماپرس، اتحادیه اروپا چندی پیش تعدادی از نهادها و افراد ایرانی از جمله شبکه پرس تی‌وی را به دلیل ادعای نقض حقوق در پی ناآرامی‌ها در ایران تحریم کرد و در همین راستا نیز شرکت ماهواره‌ای فرانسوی یوتل‌ست (Uutelsat) پخش شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی را قطع کرد.

یوتل‌ست یک اپراتور ماهواره‌ای فرانسوی است که تمام قاره اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آسیا و قاره آمریکا را پوشش می‌دهد و سومین اپراتور ماهواره‌ای در جهان از نظر درآمد است. در سوم آوریل ۲۰۱۲، کمپانی تنظیم مقررات رسانه‌ای «BLM» در مونیخ آلمان اعلام کرد که پرس تی‌وی را از ماهواره «SES Astra» حذف می‌کند، زیرا ظاهراً مجوز پخش در اروپا را ندارد.

به عقیده رابرت فانتینا تحلیلگر و روزنامه نگار، اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس تی وی و همچنین حذف این شبکه از ماهواره یوتل‌ست، حامل دو پیام عمده و محوری است: اولا اینکه نهادهای مهم رسانه‌ای و مدیریت پخش آنها در پلتفرم‌های ماهواره‌ای کاملا تحت کنترل و نفوذ سیاست رسمی دولت‌های غربی‌اند و ثانیا اینکه این اقدامات، بیش از همه به جای اینکه انزوای پرس تی وی را به همراه داشته باشد، کنجکاوی افکار عمومی را در مورد آن افزایش می‌دهد.

*نقض شعارهایی نظیر آزادی بیان و دموکراسی

رابرت فانتینا تحلیلگر و روزنامه نگار در مورد اقدامات اخیر اتحادیه اروپا در وضع تحریم‌های مختلف علیه شبکه پرس تی وی و حذف آن از ماهواره یوتل‌ست و اینکه زمان بندی این اقدام می‌تواند حامل چه معانی باشد گفت: رویه‌های اخیر کشورهای غربی علیه شبکه پرس تی وی، به هیچ عنوان تازه نیست و آن‌ها هر زمان که به صلاح ببینند و موقعیت را مساعد بیابند، علیه شعارهایی نظیر آزادی بیان و دموکراسی که خود را سال‌هاست سردمدار و پیشرو در مورد آنها قلمداد می‌کنند، وارد میدان می‌شوند و عملا آن ها را نقض می‌کنند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی نیز کشورهای غربی که سال هاست جنگ تبلیغاتی و روانی گسترده ای را علیه ایران راهبری می کنند، فرصت مناسبی را به زعم خود یافته اند تا از ایران، تصویر یک کنشگر مدنظر خود را در عرصه بین المللی ارائه و راه را جهت انجام اقدامات غیرقانونی و نامشروعشان علیه تهران هموار کنند. مسئله ای که نمودهای عینی خود را در مدت اخیر و در قالب اقدامات نامشروع غرب علیه شبکه پرس تی وی که تصویری حقیقی را از واقعیت های ایران و جهان انعکاس می دهد، نشان داده است.

این روزنامه نگار معتقد است: در پیش گرفتن رویه ها و اقدامات گوناگون علیه شبکه پرس تی وی را بایستی بخشی از پروژه ایران ستیزی و ایران هراسی قدرت های غربی علیه این کشور ارزیابی کرد که در مدت اخیر تشدید هم شده است. در این چارچوب، غربی ها خواهان انعکاس واقعیت ها در مورد مسائل مرتبط با ایران نیستند بلکه برعکس تنها چیزی که آن ها می خواهند این است که مسائل و موضوعاتی که مطلوب آن ها است، در مورد کشور ایران ارائه و مطرح شود. در این فضا کشورهای غربی به واسطه تشدید جوسازی ها علیه ایران سعی دارند تا به نوعی زمینه را جهت ایجاد آشفتگی و هرج و مرج در این کشور فراهم کرده تا دستور کاری که سال ها برای آن تلاش کرده اند، یعنی تغییر نظام سیاسی در ایران را عملیاتی کنند.

*تلاش برای منع روایت‌ها و گفتمان‌ ایران در عرصه بین‌المللی

به گفته این نویسنده؛ شاید مهمترین و موثرترین بخش دستورکارهای آن ها این باشد که آن ها سعی دارند تا صدای رسانه ای ایران را ساکت کنند و مانع از طرح گسترده روایت ها و گفتمان های کشورمان در عرصه بین‌المللی شوند. روایت هایی که اگر در فضایی آزاد مطرح شوند، می توانند بنیان بسیاری از جوسازی ها علیه ایران را تضعیف و نابود کنند.

رابرت فانتینا در ادامه تاکید کرد: یکی از ویژگی های بارز دولت های غربی این است که به هیچ عنوان از گذشته درس نمی گیرند. آن‌ها نمی‌خواهند بفهمند که نمی توانند دولت ایران را کنترل کنند و یا استقلال این کشور را با استفاده از اهرم ها و ابزارهای مختلف مخدوش سازند. البته که این مسئله از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران بارها و بارها، جلوه های عینی خود را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: غرب سال هاست که علیه ایران تحریم های گسترده ای را وضع کرده تا شاید از این طریق بتواند این کشور را به تسلیم وا دارد. با این حال آنچه در نهایت حاصل شده چیزی جز سرخوردگی و شکست برای قدرت های غربی نبوده است و ایران راه و مسیر روشن خود را طی کرده و به جلو رفته است. در این فضا، غربی ها و به ویژه آمریکا به جای اینکه در استفاده از ابزار دیپلماسی جهت حل مشکلات و چالش هایشان با ایران جدیت نشان دهند، عملا با استفاده از رسانه هایی که کنترلشان می کنند، سعی داشته اند تا اقدامات غیرقانونی زیادی را علیه این کشور به اجرا بگذارند. در این مسیر آن ها از شعارهای زیبایی نیز استفاده می کنند.

این کارشناس ادامه داد: مثلا از دموکراسی، آزادی بیان و غیره حرف می زنند این در حالی است که خودِ دولت های غربی نظیر آمریکا و انگلستان در زمان حکومت رژیم پهلوی در ایران، کودتایی را در سال ۱۳۳۲ در ایران راهبری کردند که منجر به استقرار یک دیکتاتور تمام عیار و ضددموکراسی در ایران شد. در این فضا آنچه برای آمریکا و متحدان آن مهم است، نه مردم ایران و سرنوشت این کشور، بلکه منافع خودشان است.

در پایان رابرت فانتینا در گفت و گو با پرس تی وی به این نکته اشاره کرد که اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس تی وی و همچنین حذف این شبکه از ماهواره یوتل‌ست، حامل دو پیام عمده و محوری است: اول اینکه نهادهای رسانه ای و مدیریت پخش آن ها در پلتفرم های ماهواره ای کاملا تحت کنترل و نفوذِ سیاست رسمی دولت های غربی هستند و استقلال عملی از خود جهت آنچه تعهد به جریان آزاد اطلاعات خوانده می شود، ندارند. دوم اینکه بیش از همه به جای اینکه انزوای پرس تی وی را به همراه داشته باشد، کنجکاوی افکار عمومی را در مورد آن افزایش می دهد و موجب شناخته تر شدن بیشتر این شبکه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.