یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴

مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛

اسماعیلی: توافقات انجام شده با «سازمان برنامه و بودجه» امید به آینده فرهنگی کشور و جبران برخی عقب ماندگی‌های این حوزه را تقویت کرده است

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد باید با آسیب‌شناسی گذشته، برنامه تحولی جدیدی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی تدارک دیده شود.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز شنبه در مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول» که با حضور رییس جمهور در تالار وحدت تهران برگزار شد، با اشاره به این که شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهادهای مهم جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، سیاستگذاری و هدایت حوزه فرهنگ را از وظایف اصلی این برشمرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس دغدغه رهبران انقلاب اسلامی و توجه امام خمینی(ره) به مقوله فرهنگ در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد و در ادامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رهبر معظم انقلاب به تکامل و ساختار فعلی رسید.

وی با بیان اینکه موفقیت در هر حوزه ای مرهون توفیق در عرصه فرهنگ است، افزود: با رویکردی منصفانه و دقیق از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی می توان گفت، دستاوردهای ارزشمندی در حوزه علم و دانش به دست آمده است، هرچند باید در اصلاح انقلابی ساختارهای فرهنگی باید گزاره های اصلی را مطابق نقشه کلی جمهوری اسلامی تحلیل و به جامعه ارائه داد.

اسماعیلی افزود: بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی طی چهار دهه گذشته برای ورود به دوره جدید تحولی نیازمند بررسی موشکافانه نقاط قوت و ضعف آن است و همین به این منظور می توان جایگاه شورا در «مدیریت علم و دانش»، «مدیریت فرهنگ به معنای عام» و «فرهنگ در حوزه نهادها و ساختارها» را از یکدیگر تفکیک کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقشی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهاد علمی و پیشبرد برنامه های دانش محور ایفا کرده است، گفت: با نگاهی منصفانه می توان گفت، شورا در این عرصه توانسته به عنوان نهاد فرادستی در مجموع موفق عمل کند که نشان این مدعا جایگاه مهم ایران در تولید علم جهانی است.

وی ادامه داد: موفقیت شورا در ارتقای شاخص های فرهنگ عمومی و حرکت به سوی مطالبات فرهنگی نظام، نیازمند بررسی دقیق است همچنین طی چهار دهه گذشته شاهد رخدادهای فرهنگی فراوانی در کشور بوده ایم که فعالیت شورا در این زمینه هم کاستی هایی داشته و هم شاهد دستاوردهای بزرگی بوده ایم.

اسماعیلی یادآور شد: برخلاف تصور رایج به نظر می رسد در بررسی عملکرد دستگاه های فرهنگی بیش از حد سیاه نمایی می شود؛ چرا که در بررسی دقیق زمینه پدیداری تحولات فرهنگی، از یک سو با محیط، اراده، امکانات، ظرفیت ها و منابع داخلی روبرو هستیم و از سوی دیگر با یک محیط پیرامونی پرتنش که دهه ها است ناکامی ایران در عرصه فرهنگ را پیگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: با رویکردی منصفانه و دقیق میتوان گفت، در حوزه فرهنگ عمومی، دستاوردهای ارزشمندی داشته ایم، همچنین موفقیت در هر حوزه ای مرهون توفیق در عرصه فرهنگ است و در اصلاح انقلابی ساختارهای فرهنگی باید گزاره های اصلی را مطابق نقشه کلی جمهوری اسلامی تحلیل و به جامعه ارائه دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری نخستین دیدار دولت مردمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهریور سال گذشته و همچنین جلسه اخیر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان گفت: رهبری معظم انقلاب در این دو دیدار تلقی خود از جایگاه فرهنگ را مطرح فرمودند که بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب، جایگاه فرهنگ پیشینی است و نقش آن با سایر بخش ها هم تراز نیست.

وی از تحقق شعار «ما می توانیم» و «رهایی از شیفتگی به غرب» به عنوان نمونه هایی از دستاورد انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ عمومی یادکرد و گفت: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود شرایط پیرامونی پرتنش، دستاوردهای ارزشمندی داشته ایم که رویش های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یکی از این دستاورد ها به شمار می‌رود.

اسماعیلی با اشاره به سیر مفاهیم مورد تاکید رهبری معظم انقلاب درباره نزاع دشمنان با انقلاب اسلامی گفت: تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم از تذکرات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ است و ایشان امروز نسخه عبور از این تهدیدات را جهاد تبیین می دانند.

وی با بیان این که این روزها با همراهی سازمان برنامه و بودجه برای لایحه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه، رویکردهای امیدوارکننده ای اتخاذ شده است، گفت: بر اساس توافقات انجام شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان برنامه و بودجه، امید به آینده فرهنگی کشور و جبران برخی عقب ماندگی های این حوزه را تقویت کرده است.

اسماعیلی با تاکید بر لزوم بهره گیری از راهکارهای تازه در عرصه فرهنگ و پرهیز از گره زدن مدیریت فرهنگی به بودجه، ابراز امیدواری کرد در پایان دوره اول دولت مردمی، تحولات و دستاوردهای فرهنگ، هنر و رسانه به صورت مشهود برای مردم ملموس شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.