شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی:

سرودهای استاد «اسفندیار قره‌باغی» بازتابی صاف و صادق از انقلاب اسلامی و هویت مردمی آن است

اسفندیار قره باغی

سینماپرس: محمدمهدی دادمان بیان کرد اسفندیار قره‌باغی خواننده‌ای بود که علاوه بر سرودهای ماندگاری که در موسیقی ایران به جا گذاشت، شاگردان بسیاری را هم برای هنر ایران تربیت کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت این هنرمند انقلابی را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

صدای باصلابت و خاطره‌انگیز استاد اسفندیار قره‌باغی خاموش شد ولی بانگ جانانه و حماسی‌اش برای انقلاب اسلامی، با روایت مقاومت شاهدان و شهیدان مظلوم این مرز و بوم درهم آمیخت و در ذهن هنردوست این ملت، ماندگار شد.

دانش و هنرِ درخور این پیرمرد متواضع، مشتاقانه و مشفقانه در خدمت مرز و مکتب بود. ایشان که طی سال‌های مجاهدت، استکبارستیز ماند و ایستاد؛ در برافراشتن پرچم غیرت، به رغم بی‌مهری‌ها، از تلاشی فروگذار نکرد. این حس وطن‌دوستی در سرودهای استاد، بازتابی صاف و صادق از انقلاب اسلامی و هویت مردمی آن است؛ اینگونه نغمه‌خوانِ انقلاب، بخش ناگسستنی از «گنجینه هنر انقلاب» خواهد بود.

«نغمه خوان» که به پاسداشت نیم قرن فعالیت هنری استاد، به همّت همکارانم در استان آذربایجان شرقی، طبع و نشر یافته بود؛ تلاشی برای شناختِ بهتر این هنرمند بزرگ و معرفی راه ایشان به علاقه‌مندان و جوانان مستعد خواهد بود.

اینجانب این ضایعه جبران‌ناپذیر را به خاندان گرامی، جامعه موسیقی و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه ایزد منّان می‌خواهم که خدمات ارزنده‌شان توشه نورانی این مسیر ابدی باشد؛ ان‌شاءالله.»

اسفندیار قره‌باغی ۱۶ آذر ۱۴۰۱ در بیمارستان ولیعصر (عج) تبریز درگذشت. اسفندیار قره‌باغی از خوانندگان موسیقی کلاسیک و از بنیان‌گذاران سرودهای انقلابی در ایران بود. صدای قره‌باغی برای کُر و اپرا تربیت شده و در این زمینه‌ها هم فعالیت‌های چشمگیری داشته است. قره‌باغی پیش از انقلاب سولیست باس در اپرای تهران بود. اما با وقوع انقلاب تمام تخصص و قابلیت‌های خود را در اختیار ارزش‌های انقلابی قرار داد و در این زمینه نیز آثار گران‌بهایی را پدید آورد. بیشترِ متولدانِ دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ با سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» آشنا هستند و این سرود را در یاد دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.