شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

نگاهی به وضعیت گیشه سینماها؛

فیلم مورد حمایت فارابی بعد از یک ماه اکران حتی ۱۰۰ میلیون هم نفروخت/ پروپاگاندای رسانه ای برای استقبال مردم از تماشای فوتبال در سالن های سینما

سالن سینما؛ گیشه؛ فروش بلیط؛ کرونا

سینماپرس: ماه ها است وضعیت گیشه سینماها در بدترین شکل خود قرار دارد اما مدیران فرهنگی و سینمایی تدبیری برای برون رفت از این بحران عظیم اندیشه نکرده اند و شاید به همین علت است که پروپاگاندای رسانه ای در سازمان سینمایی برای استقبال مردم از تماشای فوتبال در سالن های سینما شکل گرفته؛ در صورتی که قاعدتا این آثار سینمایی هستند که باید بتوانند مخاطبان را به سمت خود جذب کرده و موجبات رونق گیشه را فراهم آورند!

به گزارش سینماپرس فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی دقیقا پس از گذشت یک ماه از اکرانش تنها توانست حدود ۸۰ میلیون تومان فروش داشته باشد! رقمی فاجعه آمیز برای فیلمی که بر اساس شنیده ها میلیاردها تومان از بودجه بیت المال صرف تولید آن شده و معلوم نیست چرا چنین رقمی را برای تولید این فیلم به تهیه کنندگی مجید برزگر هدر شده است! اینکه چه کسی باید پاسخگوی این فجایع باشد پرسشی است که اهالی رسانه و سینما خواهان پاسخگویی آن هستند!

وضعیت مابقی فیلم ها در گیشه نیز فاجعه بار است؛ «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی بعد از گذشت بیش از یک ماه از اکرانش تنها رقمی حدود ۶۷۰ میلیون تومان فروش داشته و «بخارست» که پیش بینی می شد در روزهای اول اکران ده ها میلیارد فروش کند تا به امروز تنها حدود ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. انیمیشن «لوپتو» اما تنها اثری است که این روزها با استقبال خوبی از سوی کودکان و نوجوانان مواجه شده و نسبت به سایر فیلم های در حال اکران وضعیت بهتری دارد.

بحران گیشه در حالی است که مسئولان سازمان سینمایی با پروپاگاندای رسانه ای سعی دارند وضعیت فوق بحرانی سینمای کشور را مطلوب نشان دهند در صورتی که وضعیت سینما از نظر تولید و اکران فراتر از فاجعه است؛ تعداد کثیری از اهالی سینما طی ماه های اخیر به کرات خواستار رسیدگی عاجل و فوری مدیران سینمایی نسبت به وضعیت بحرانی معیشتی شان شده اند اما دریغ از آنکه مدیران حتی در کلام و گفتارشان اندکی دغدغه مندی نسبت به این مسأله نشان دهند! نهادهایی مانند صندوق اعتباری هنر هم که وظیفه رسیدگی با وضعیت معیشتی هنرمندان را دارند کاملا چشمان خود را روی بحران سینما بسته اند و هیچ کمکی به اهالی سینما نمی کنند و از سوی دیگر خانه سینما هم به عنوان تنها نهاد صنفی اهالی سینما این روزها مشغول بیانیه های سیاسی است!

جالب آنجا است که مدیران سینمایی که قطعا نسبت به وضعیت بحرانی سینمای کشور آگاهی دارند سعی می کنند فروش بلیت برای نمایش بازی های جام جهانی در سینماها را جزو دستاوردهای خود قلمداد کنند در صورتی که هر عقل سلیمی می داند که این فروش هیچ ارتباطی با سینما نداشته و ندارد! از سوی دیگر برخی سعی دارند رقم بالای فروش فیلم ها را جزو دستاوردهای سازمان سینمایی به حساب آورند غافل از آنکه هر عقل سلیمی می داند اگر افزایش بی رویه نرخ بلیت سینماها وجود نداشت این ارقام هنگفت فروش هم وجود نداشت و مهم آن است که تعداد فروش بلیت به کمترین میزان خود رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.