شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵

مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری:

وقتی ما از هنر حرف می‌زنیم طبیعی است که منظورمان «هنر برای هنر» نیست/حتماً به محتوای آثار هم باید توجه کرد

امیر مهریزدان

سینماپرس: امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» تأکید کرد که فضای رقابتی در این رویداد بسیار جدی است.

به گزارش سینماپرس، امیر مهر یزدان مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در گفتگو با مهر، درباره جشنواره «سینماحقیقت» و تأثیر آن بر جریان سینمای مستند گفت: جشنواره سینماحقیقت را از این جنبه مغتنم می‌دانم که تبدیل به یک رویداد هنری در فضای مستند شده که حضور و کسب جایزه در آن اتفاقی مهم برای مستندسازان بوده و رقابت در آن بحثی جدی است. بنابراین این رویداد برای ما هم به عنوان کسانی که دوست داریم در این عرصه به تولید اثر بپردازیم، مورد توجه است.

وی با بیان اینکه ملاحظاتی هم نسبت به جشنواره سینماحقیقت دارد، ادامه داد: گاهی ممکن است مجموعه آثاری که در جشنواره سینماحقیقت حائز جایزه و رتبه می‌شوند، فضایی داشته باشند که به لحاظ محتوایی خیلی با آن فضایی که ما در جبهه فرهنگی انقلاب دنبال می‌کنیم، نزدیکی نداشته باشد. البته این موضوع مربوط به جشنواره نبوده و بیشتر به سفارش‌دهنده‌ها و سازنده‌ها مرتبط است. اتفاقاً (به همین دلیل) معتقدیم که به عنوان مرکز مستند سوره باید بایستیم و اینجای آن را خوب کنیم؛ یعنی وقتی محتوای خوبی داریم، آنچنان که باید آن را هنری و خوب بسازیم که در جشنواره قابلیت رقابت با آثار هنری درجه یک و خوب را داشته باشد. بنابراین حتماً حضور و وجود جشنواره سینماحقیقت را مثبت می‌دانیم و امیدوارم که بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که آثار کیفی محتوایی خوبی در این حوزه تولید کنیم.

مهریزدان همچنین درباره تعداد آثاری که از مرکز مستند سوره در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شرکت کرده است، بیان کرد: واقعیت اینکه با توجه به سختگیری‌هایی کیفی که داشتیم، مستند فاخری که احساس کنیم می‌تواند در جشنواره سینماحقیقت باشد خیلی کم در مجموعه ما تولید شد. بنابراین در جشنواره امسال تنها یک مستند در بخش نیمه‌بلند داریم که در حد خود اثر شریف، گرانقدر و ارزشمندی است و ویژگی‌هایی که ما می‌خواهیم را دارد. انشالله به زودی اسم آن نیز اعلام می‌شود.

وجه هنری آثار مستند در حال فراموشی است!

مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اولویت‌های مرکز مستند سوره در سینمای مستند گفت: اولویت ما در حوزه سینمای مستند این است که به بخش هنری آن توجه بیشتری داشته باشیم. اتفاقی که شاید بتوان درباره آن گفت که کمی در حال به فراموشی سپرده شدن است. چراکه اکنون شاهد کم بودن نمک هنری تیپ کارهایی هستیم که در فضای مستند تولید می‌شود. بنابراین ما خودمان را مقید می‌دانیم که در این ماجرا نقش‌آفرین باشیم. بر همین اساس از تست کردن گونه‌ها، شیوه‌های جدید برای تولید کارهای خوب و فاخر ترسی نداریم.

وقتی ما از هنر حرف می‌زنیم، طبیعی است که منظورمان هنر برای هنر نیست؛ در واقع حتماً به محتوای آثار هم باید توجه کرد. بنابراین باید بگویم محتوا هم برای ما حائز اهمیت است. اتفاقاً از این جنبه است که می‌گوئیم توجه ما به هنر است. چون معتقدیم محتوای خوبی که در اختیار جبهه انقلاب بوده، با مسئله نبود هنر مواجه است

وی افزود: وقتی ما از هنر حرف می‌زنیم، طبیعی است که منظورمان هنر برای هنر نیست؛ در واقع حتماً به محتوای آثار هم باید توجه کرد. بنابراین باید بگویم محتوا هم برای ما حائز اهمیت است. اتفاقاً از این جنبه است که می‌گوئیم توجه ما به هنر است. چون معتقدیم محتوای خوبی که در اختیار جبهه انقلاب بوده، با مسئله نبود هنر مواجه است. به طوری که بعضاً مستندهایی داریم که به لحاظ محتوایی خیلی خوب، سرحال و درجه یک هستند اما به لحاظ هنری خیلی قابل ارائه نیستند. ما به نقطه مشترک این دو فکر می‌کنیم و این مسئله الویتمان است.

این مدیر سینمایی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر متناقض بودن استفاده از فیلمسازان جوان و تولید اثر با کیفیت هنری توضیح داد: وقتی از سینمای حرفه‌ای حرف می‌زنیم، جایگاه تازه‌کارها در آن به وضعیت مبهمی دچار می‌شود. چون آنها خیلی انگیزه و علاقه برای کار کردن دارند ولی تولید اثر خوب هنری با آنها باعث متناقض شدن ماجرا می‌شود. البته نه اینکه محال باشد ولی کمی سخت است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که ما در این حوزه داریم، تهران زده بودن فضای سینمای مستند است. به طوری که شاهدیم همه فعالیت‌های این حوزه در تهران شکل می‌گیرد. بنای ما بر این است که از استعدادهای این حوزه (به خصوص غیر تهرانی‌ها) که بچه‌های تازه نفس و با انگیزه‌ای هستند حمایت کنیم. بنابراین در حال تلاشیم تا باب تازه‌ای را برای این دوستان باز کنیم. کمک کردنمان هم فقط کمک فکری نیست، بلکه می‌خواهیم مشاوران هنری، تیم تولید خوب و تهیه‌کنندگان کار بلد را در کنار آنها بگذاریم تا آنها نیز بتوانند وارد این عرصه شوند. به این ترتیب چهره‌ها و نیروهای جدیدی به جبهه مستندسازی ما اضافه می‌شود.

برنامه‌ریزی برای معرفی «مستند» به «مخاطب هدف»

مهریزدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه‌ریزی برای عرضه و اکران مستندهای تولید شده نیز گفت: ما در فضای عرضه و اکران مستند، دو سیاست داشته و اکنون نیز داریم. اول سیاستی است که در آن دوستان جریان‌سازی به ما کمک می‌کنند تا اکران‌های غیرتلویزیونی و تخصصی داشته باشیم. این بخش از آن جهت اهمیت داشته و مؤثر است که فیلم به مخاطب هدف خود معرفی می‌شود. چراکه با آمدن مخاطب هدف، فیلم هم به لحاظ دیده شدن و هم اثر گذاری شانس خوبی پیدا می‌کند.

مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در ادامه عنوان کرد: در حقیقت ما چه در اکران خصوصی و چه اکران سینمایی به این سمت می‌رویم که کاری که برای آن زحمت کشیده شده تا تولید شود، بتواند در مجامع تخصصی دیده شود. البته علاوه بر مخاطبان هدف، بخش دیگر مخاطبان مستندبین هستند که خوب است در یک فضای سینمایی بیایند و آثار سینمایی ما را ببینند. در واقع اگر ما هم دغدغه تولید اثر هنری فاخر داریم، به خاطر ایجاد چنین امکانی است.

مهریزدان در ادامه صحبت‌هایش گفت: سیاست دوم ما در فضای عرضه و اکران، مربوط به بخش بین‌الملل کار است. یعنی از روز اول که طرحی به سازمان می‌آید، واقعاً به جنبه‌های بین‌المللی آن هم فکر می‌کنیم و می‌پرسیم که این کار چقدر قابلیت چرخیدن در فضای خارج از کشور در عرصه‌های مختلف از جهان عرب تا کشورهای همسایه، منطقه و حتی اروپا و آمریکا را دارد؟ شکر خدا این موضوع در حوزه هنری موضوعی جدی است و تیم متخصص خاص خود را دارد و تاکنون دستاوردهای خوبی نیز برایمان داشته است. از این جنبه گردش خارج از کشور نیز برایمان موضوعیت دارد.

این مدیر سینمایی ادامه داد: البته در مورد اینکه ما سینمای مستند را منحصر به سینمای هنری مخاطب خاص نکنیم هم یک سیاست سومی داریم که معطوف به تولید آثاری است که در عین برخورداری از ویژگی هنر از ویژگی عام‌پسند بودن هم برخوردار باشند. بنابراین خیلی مشخص و معلوم به سمت تولید مستندهایی می‌رویم که هدف آنها پخش در تلویزیون است. گرچه تولیدات تلویزیونی برآوردی پایین‌تر داشته و به لحاظ کیفی آن میزان حساسیت سینمایی برایش در نظر گرفته نمی‌شود ولی سعی ما بر این است که در تولید این آثار نیز ویژگی‌های هنری را نادیده نگیریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.