دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

قائم مقام فرهنگی رسانه ملی:

در «دوره تحولی رسانه ملی» توسعه روابط فرهنگی با کشورهای اسلامی، به ویژه همسایگان را در اولویت قرار داده‌ایم

سعید جلیلی؛ صدا و سیما

سینماپرس: قائم مقام فرهنگی رسانه ملی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی با پیشنهاد طرح‌های عملیاتی برای گسترش و تعمیق شناخت متقابل ملت‌های ایران و پاکستان از یکدیگر، بر آمادگی صداوسیما برای تقویت و سامانمندسازی روابط رسانه‌ای و فرهنگی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، وحید جلیلی در ملاقات خانم عنبرین گلشاهد، رایزن مطبوعاتی، فرهنگی، آموزشی و گردشگری سفارت پاکستان در ایران که همراه با محمدعلی غلامرضایی، مدیرکل تامین و رسانه بین‌الملل معاونت سیما، روز دوشنبه در ساختمان شیشه‌ای برگزار شد، تصریح کرد: در دوره تحولی رسانه ملی، توسعه روابط فرهنگی با کشورهای اسلامی، به ویژه همسایگان را در اولویت قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اصل یازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر تلاش همه جانبه برای وحدت فرهنگی کشورهای اسلامی افزود با وجود همدلی و نزدیکی قلبی دو ملت ایران و پاکستان و اشتراکات فراوان میراث فرهنگی دو کشور، روابط فرهنگی دو ملت در سطح شایسته‌ای نیست، ادامه داد: رسانه‌های دو کشور باید این عقب‌ماندگی در روابط فرهنگی ایران و پاکستان را با شتاب مناسبی جبران کنند.

جلیلی با بیان اینکه این علاقه به ارتقای روابط فرهنگی با پاکستان در سطح عالی نظام جمهوری اسلامی ایران هم وجود دارد، برای نمونه به این نکته اشاره کرد که حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای از علاقمندان به «اقبال لاهوری» هستند، و سخنرانی ایشان راجع به اقبال از بهترین منابع برای شناخت جایگاه اقبال است. ایشان همچنین شناخت دقیقی از پاکستان دارند و پنجاه سال پیش کتابی درباره نقش مسلمانان در استقلال شبه ‌قاره هند ترجمه کرده اند.

قائم مقام فرهنگی رسانه ملی همچنین بر سابقه زبان فارسی در پاکستان به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های علاقمندی به گسترش روابط فرهنگی با این کشور یاد کرد و گفت: متاسفانه جامعه ایرانی شناخت مناسبی از فضای رسانه‌ای و هنری در پاکستان ندارد و این وضعیت متقابلا در پاکستان هم دیده می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تعریف طرح‌های عملیاتی با هدف ارتقای همکاری‌های رسانه‌ای و فرهنگی میان ایران و پاکستان گفت: برای نمونه، در گام اول، آمادگی داریم از ظرفیت هفته‌نامه «سروش» و روزنامه «جام جم» برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری پاکستان به جامعه فرهنگی و هنری و نخبگانی استفاده کنیم.

در «دوره تحولی رسانه ملی» توسعه روابط فرهنگی با کشورهای اسلامی، به ویژه همسایگان را در اولویت قرار داده‌ایم

جلیلی با اشاره به برخی نام‌آوران فرهنگی و اندیشه‌ای در پاکستان از جمله پروفسور عبدالسلام، تصریح کرد: ما علاقمند به معرفی دانشمندان و اندیشمندان مسلمان در حوزه‌های مختلف هستیم و آمادگی داریم در گام نخست، چهره های برتر اندیشه‌ای و فرهنگی پاکستان را از طریق برنامه‌های مختلف در شبکه‌های رسانه ملی به جامعه ایران معرفی کنیم.

قائم مقام فرهنگی رسانه ملی همچنین از هم‌افزایی فرهنگی در موضوع حمایت از آرمان فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی به عنوان سرفصل دیگری برای همکاری‌های رسانه‌ای دو طرف یاد و تصریح کرد: با توجه به سابقه خوب پاکستان در موضوع حمایت از فلسطین، آمادگی همکاری کامل در این حوزه را داریم و همچنین می‌توانیم آثار پاکستانی در این حوزه را زبان‌گردانی کنیم یا تولید مشترک داشته باشیم.

وی همچنین از پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های فرهنگی که سفارت پاکستان در ایران داشته باشد، به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های همکاری رسانه‌ای یاد و اعلام کرد آقای غلامرضایی، مدیرکل تامین و رسانه بین‌الملل معاونت سیما از سوی رسانه ملی عهده‌دار مسئولیت پیگیری و به نتیجه رساندن طرح‌های عملیاتی پیشنهادی در این ملاقات خواهد بود.

غلامرضایی هم در این ملاقات با اشاره به وظایف و کارکردهای اداره کل تامین برنامه و رسانه بین‌الملل معاونت سیما بر آمادگی برای برقراری ارتباط گسترده‌تر با شرکت‌های تولید محتوای رسانه‌ای در پاکستان تاکید کرد و پیشنهاد داد در گام اول همکاری‌های رسانه‌ای، هفته مستند تلویزیونی برای معرفی هر چه بهتر دو کشور در قالب مبادله بهترین آثار در این گونه تلویزیونی برگزار شود.

خانم گلشاهد هم در این ملاقات با تصدیق ضرورت ارتقای روابط رسانه‌ای و فرهنگی میان دو کشور، تاکید کرد اشتراکات فرهنگی میان دو کشور بسیار است، اما مورد غفلت واقع شده است. وی ابراز امیدواری کرد با طرح‌های عملیاتی پیشنهادی، گام خوبی در ارتقای روابط دو کشور برداشته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.