شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

انقراض سینمای کودک و نوجوان و نظرات اهالی سینما؛

چه کسانی سینمای کودک را به سمت انقراض بردند؟/ انتقاد به متولیان سینمای کودک و نوجوان

حاجی غلامی-غریب پور-بزدوده-هاشمی-قوی تن-بیرنگ-آزادی-رضوی

سینماپرس: تعدادی از دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم متذکر شدند: مدیران به این سینما بها نمی دهند و اگر اندکی به این گونه مهم سینمایی توجه می شد سینمای کودک می توانست گیشه سینماها را نجات دهد؛ فارابی برای نجات سینمای کودک در حال انقراض چه کرده است؟

به گزارش سینماپرس بسیاری از اهالی سینمای کشور که جزو فعالان و دغدغه مندان سینمای کودک و نوجوان بوده و همچنان دغدغه رشد و ارتقای این سینمای مهم را دارند سال ها است به این باور رسیده اند که وضعیت سینمای کودک و نوجوان در کشور به بحرانی ترین حالت ممکن رسیده و این گونه مهم سینمایی در حال نابودی و اضمحلال کامل است اما جالب آنجا است که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان اعلام می کند که در حال نزدیک شدن به انقراض سینمای کودک و نوجوان هستیم!

گویا مدیران سینمایی نمی دانند که سینمای کودک و نوجوان از جمله موضوعات زیرشاخه جریان اصلی سینماست که اگر به درستی به آن پرداخته شود می تواند تاثیرات مثبت زیادی را برای نسل های آینده در زمینه های گوناگون فراهم آورد. سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه ای است و نباید سهل انگارانه از کنار آن عبور کرد.

سال های سال است سینمای کودک در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و از سوی مسئولان و تهیه کننده ها حمایتی از این سینمای رو به زوال نمی شود. در همین راستا با ۸ تن از دست اندرکاران مطرح سینمای کودک و نوجوان آقایان: محمدرضا حاجی غلامی، بهروز غریب پور، عادل بزدوده، سیدجواد هاشمی، علی قوی تن، بیژن بیرنگ، غلامرضا آزادی و سرکار خانم: زحل رضوی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم گفت: سینمای کودک منقرض نشده، مدیران به این سینما بها نمی دهند و اگر اندکی به این گونه مهم سینمایی توجه می شد سینمای کودک می توانست گیشه سینماها را نجات دهد کما اینکه این روزها شاهدیم انیمیشن «پسر دلفینی» توانسته مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گیرد و یکی از پرفروش ترین فیلم های در حال اکران باشد.

بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان و پژوهش گر سینما در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم گفت: از آقای جوادی باید سوأل کرد اگر سرمایه های مملکت در حال انقراض باشد آیا وزیر دارایی باید اعلام کند در حال انقراض مالی هستیم یا باید تدبیری کند و جلوی این انقراض را بگیرد؟ شما به راحتی عنوان می کنید سینمای کودک در حال انقراض است پس چرا مدیر بنیاد فارابی شدید؟ فکر نمی کنید بازتاب رفتارتان مثل بومرنگ به خودتان برگشته؟ در کسوت مدیرعامل فارابی پیشینه تان چیست؟ اینکه بیایید بگویید قبلی ها خیانت کردند، کار نادرست کردند و سینمای کودک را به زوال رساندند؟ آیا آمدید خبر انقراض سینمای کودک را بدهید یا برنامه ای هم برای احیای آن دارید؟

عادل بزدوده کارگردان نمایش های عروسکی و عروسک گردان سینما گفت: مدیرانی که به غلط انتخاب شدند دلیل اصلی انقراض و نابودی سینمای کودک هستند؛ چرا مدیرانی که تسلط ندارند مسئولیت هایی را به عهده می گیرند که توانش را ندارند؟ وقتی یک مدیر کاربلد نباشد افرادی را دور خود جمع می کند که آن ها هم آگاهی ندارند و نمی توانند هیچ برنامه ریزی دقیقی برای رشد و تحول سینما داشته باشند و آینده نگری کنند و همین مسأله است که باعث انقراض و نابودی سینما می شود.

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم گفت: بنده باید قبل از هرچیز بگویم ما به انقراض سینمای کودک نزدیک نمی شویم؛ این سینما کاملاً منقرض شده است و همه مدیران بنیاد سینمایی فارابی در همه این سال ها در این انقراض شریک هستند و متأسفانه چشم انداز امیدوارکننده ای هم از سوی مدیران جدید برای ایجاد تحول در این گونه سینمایی دیده نمی شود.

علی قوی تن کارگردان سینما در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم گفت: اگر مدیرعامل فارابی واقعاً دغدغه پویایی سینمای کودک را دارد باید به صورت واقعی از فیلمسازان این حوزه حمایت کند چرا که با شوآف و شعار وضعیت بهبود پیدا نخواهد کرد؛ آقای جوادی باید فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان را گرد هم جمع کنند، نظرات و پیشنهادات ایشان را بشنوند و از طرح و ایده های آزادانه همه آن ها حمایت کنند و سعی نداشته باشند تا تفکرات خود و بنیاد فارابی را در فیلم ها بگنجانند؛ اگر این اتفاق بیفتد تولیدات این گونه سینمایی افزایش پیدا کرده و ما شاهد رشد و تحول سینمای کودک و نوجوان خواهیم بود.

زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن گفت: تا نگاه فکری مدیران و سیاست گذاران سینمای کودک تغییر نکند نمی توانم هیچ امیدی به بهبود وضعیت این گونه سینمایی داشته باشیم؛ در سینمای کودک یک بلبشو حاکم شده و تکلیف مسئولان با این سینما روشن نیست و اصلاً خودشان نمی دانند می خواهند برای این سینما چه بکنند و همین مسأله باعث شده تا من و بزرگترهای من به یک بن بست فکری برسیم و نتوانیم هیچ راه چاره ای برای عبور از بحران سینمای کودک و نوجوان ارائه دهیم.

بیژن بیرنگ کارگردان سینما در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم گفت: الگوی سینمای کودک در ایران سینمای سوسیالیستی بلوک شرق است و تا این دیدگاه اصلاح شود نمی توانیم شاهد تحول در این گونه سینمایی باشیم! تردید نکنید تا زمانی که سینما از دایره دولتی بودن خارج نشود و بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری نکند و امید فیلمسازان فقط به بودجه های دولتی در بنیاد سینمایی فارابی باشد هیچ اتفاق مثبتی در سینما رخ نخواهد داد.

غلامرضا آزادی تهیه کننده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان گفت: باعث تأسف است که سال های متمادی سینمای کودک به راه درآمدی برای فارابی بدل شده بود و کارمندان آن در هر جشنواره ای به اسم سینمای کودک برگزار می شد شرکت می کردند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.