یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

لزوم برخورد قاطع با سلبریتی های فتنه گر/۱۰

پوریامین: برای جلوگیری از ایجاد بحران توسط سلبریتی ها نیاز به وضع قوانینی نظیر توبیخ های طولانی داریم/ در همه جای دنیا نظارت ویژه بر سلبریتی ها وجود دارد

مریم پوریامین

سینماپرس: مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما در پی ناآرامی های اخیر و اظهارنظرهای جنجالی برخی شبه هنرمندان که مردم را دعوت به آشوب و اغتشاش می کردند درباره لزوم برخورد قاطع نهادهای فرهنگی و قضایی با سلبریتی های فتنه گر گفت: برای جلوگیری از ایجاد بحران های آتی توسط سلبریتی ها نیاز به وضع قوانینی نظیر توبیخ های طولانی مانند ممنوع الکاری داریم؛ بی تردید در زمانی که حادثه رخ می دهد اگر پیشگیری نکرده باشیم و ملزومات لازم را برای برون رفت از بحران تدارک ندیده باشیم با اتفاقات بدی روبرو می شویم از این رو پیشگیری مقطعی هیچ ثمری ندارد و ما باید قانون جامع در ارتباط با جریان سلبریتی ها مدون کنیم و همه آگاه باشند که اگر برخلاف قوانین گام بردارند باید نزد قانون پاسخگو باشند.

این کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نیازمند یک قانون جامع هستیم تا راه گریز از آن نباشد. مدیران فرهنگی باید آیین نامه هایی را تهیه کرده و مشخصاً به افراد بگویند فعالیت شما در این دایره می تواند باشد و خارج از آن اگر رعایت نکنید ملزم به پرداخت هزینه هستید.

وی ادامه داد: زمانی که چارچوب قانونی وجود نداشته باشد هر کس هر کاری دوست داشته باشد انجام می دهد؛ ما نباید فراموش کنیم که سلبریتی ها نوعی قدرت اجتماعی دارند و این قدرت می تواند فسادزا باشد و فساد به وجود آورد.

پوریامین سپس با تأکید بر اینکه در همه جای دنیا نظارت ویژه بر سلبریتی ها وجود دارد اظهار داشت: اغلب کشورها قوانین حوزه فرهنگ و هنر را مشخص و مدون کرده اند؛ این قوانین به سلبریتی اجازه می دهد چه فعالیت هایی داشته باشند و وارد چه فعالیت هایی نباید بشوند. در تمام دنیا حتی روی حرف زدن سلبریتی ها هم تمرکز دارند و هیچ کجا مثل ایران اینقدر بی نظم و بی قانون و بی حساب و کتاب نیست که سلبریتی ها هر رفتاری دوست داشته باشند انجام دهند و هر کلامی دوست داشته باشند به زبان آورند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: در همه دنیا وقتی سلبریتی ها در مراسم های عمومی شرکت می کنند اگر هر اظهارنظری که برخلاف قوانین و مقررات جاری و ساری آن کشور است داشته باشند برای آن ها مجازات شدیدی در نظر گرفته می شود و باعث می شود افراد از امتیازات خود محروم شوند.

وی تصریح کرد: در کشور ما سلبریتی ها دارای رانت از سوی مدیران فرهنگی و شخصیت های سیاسی هستند چرا که برخی چهره های سیاسی برای اینکه در انتخابات ها از آن ها امتیازهایی بگیرند به آن ها اجازه می دهند هر اظهارنظر و رفتاری داشته باشند. این اتفاق باعث می شود تا برخی سلبریتی ها از حیطه قوانین رسمی کشور خارج شده و پا را فراتر گذاشته و باعث ایجاد جریان انحرافی در جامعه شوند.

پوریامین با طرح این پرسش که چرا مدیران فرهنگی در حوزه فعالیت سلبریتی ها مرجعیت شان کم است؟ تأکید کرد: چرا سلبریتی ها مرجعیت دارند و مردم و جوانان به نوعی از آن ها دنباله روی می کنند؟ چه چیز باعث ایجاد این مرجعیت می شود که یک فرد جامعه را به آشوب و اغتشاش بکشاند. سینماگر در حیطه خارج از سینما تخصص ندارد و ابزارهای اشتباه مدیریت فرهنگی به آن ها این مرجیعت را داده اند و این رویه باید اصلاح شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.