سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

سینماگران از راهپیمایی اربعین می گویند:

حرکتی عظیم، خارق العاده و آخرالزمانی که هنوز جایگاه مترقی خود را در سینما و تلویزیون نیافته است/ وقتی فقدان سواد رسانه ای، سرمایه سالاری و نفوذ فرهنگی به چشم می آید!

توکلی-الماسی-اسلاملو-مسافرآستانه-حاجتمند-لاجوردی-فارسیجانی-شاهمرادی زاده-پوریامین-همراه-کریمی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: مدیر باید سواد رسانه داشته باشد، باید شناخت از ابزار داشته باشد در غیر این صورت دوران مدیریتش به بطالت می گذرد و عبث است؛ آن ها تأکید کردند: سینمای ایران هم منفعل شده و هم محتاط! دست اندرکاران آن احتیاط می کنند و به فرهنگ سازی بی توجهند؛ متأسفانه برخی افراد در سازمان های فرهنگی به ظاهر خود را خواهان توجه به مسائل دینی و عقیدتی نشان می دهند اما در اصل برنامه های دیگری دارند.

به گزارش سینماپرس تاریخ را با بزنگاه‌های سرنوشت‌ ساز آن می‌شناسند. عاشورای سال ۶۱ هجری، یکی از آن بزنگاه‌ها است که مسیر تاریخ و سرنوشت جامعه مسلمین را تغییر داد. خون سیدالشهداء(ع)، حیاتی دوباره به کالبد امت اسلامی بخشید.

پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال ۱۳۸۵ چنین بیان کردند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این‌ همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست».

اینک سال ها است که راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) با حضور عاشقان چندین میلیونی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می شود. سوژه ای که می تواند دستمایه تولید صدها آثار سینمایی و تلویزیونی باارزش و درخشان در کشور شود اما به دلیل غفلت های مسئولان تاکنون کمتر روی آن پرداخت شده است.

شور و شعور حسینی در گام های استوار راهپیمایان اربعین تداعی کننده، جاودانگی پیام عاشورا است. زائرانی که با اعتقاد قلبی و باور راستین به حقانیت نهضت عاشورا در این گردهمایی بزرگ حضور می یابند تا قدرت اتحاد و انسجام جهان اسلام را به نمایش بگذارند باید در آثار سینمایی و تلویزیونی جایگاه ویژه ای داشته باشند.

از سوی دیگر امروز مبحث اربعین حسینی (ع) یک مسأله فراملی محسوب می شود چرا که زائرانی از سراسر جهان در این گردهمایی بزرگ شرکت می کنند؛ مدت ها است کارشناسان دغدغه مند حوزه فرهنگ و هنر و سینماگران ارزشی و متعهد خواستار توجه ویژه مسئولان سینما و تلویزیون به این راهپیمایی عظیم شده اند. این افراد با تأکید بر اینکه ما نیازمند تولید آثار ارزشمند در این خصوص هستیم ابراز می دارند: برخی مدیران طی سال های اخیر با بی توجهی به مضامین دینی و ملی باعث خدشه دار شدن تولید این قبیل آثار شدند این در حالی است که ما هرگز نباید در مقابل هالیوود که می خواهد اسلام و ایران را متحجر و عقب افتاده نشان دهد دست روی دست بگذاریم؛ محصولات فرهنگی و هنری امروزه هدایتگری لازم را ندارند و سینما به بیراهه رفته است.

بی تردید کمترین توقع از مدیران فرهنگی و سینمایی دولت انقلابی سیزدهم توجه ویژه به موضوع راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) است؛ مدیران می توانند ضمن راه اندازی جشنواره سینمایی اربعین تدبیر ویژه برای تولید آثار سینمایی، داستانی، کوتاه، مستند و... را در این خصوص داشته باشند و از همه هنرمندانی که مایلند در این حوزه گام بردارند حمایت مادی و معنوی به عمل آورند.

در همین راستا ۱۱ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: ابوالفضل همراه، سهیل کریمی، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی، محمدرضا اسلاملو، حسین مسافرآستانه، هادی حاجتمند، عباس لاجوردی، پرویز فارسیجانی، ماشاالله شاهمرادی زاده و سرکار خانم: مریم پوریامین با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خصوص پرداختن به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: هنرمندان و مسئولان فرهنگی باید به درستی فضای راهپیمایی عظیم اربعین را تبیین کنند تا تمامی مردم دنیا با این خیزش بزرگ آشنا شوند؛ تردید نکنید اگر این اتفاق به خوبی ترسیم و تبیین شود فیلمسازان بزرگ جهانی نیز مشتاق به حضور در این راهپیمایی و تولید فیلم و سریال و مستند خواهند شد. مسئولان فرهنگی کشور باید اهمیت ویژه تری به این رویداد بدهند و تسهیلاتی ایجاد کنند تا این رویداد بزرگ به فیلمسازان دنیا معرفی شود. راهپیمایی عظیم اربعین بسیار جای کار دارد و اگر به خوبی به آن بپردازیم هم مخاطبان خوبی خواهد داشت و هم از نظر جنبه های اعتقادی و دینی می تواند بسیار اثرگذار باشد و توطئه های دشمنان دین را خنثی کند.

سهیل کریمی مستندساز نیز در این باره اظهار داشت: کنگره عظیم راهپیمایی اربعین حسینی (ع) خارق العاده ترین اتفاق در تاریخ بشریت است؛ هیچ مناسبتی در دنیا وجود ندارد که در آن این تعداد آدم برای یک بازه زمانی ۱۰-۱۵ روزه دور هم جمع شوند! حتی در مناسک حج نهایتاً ۵ میلیون نفر گرد هم می آیند، از این رو اینقدر این اتفاق مهم و اثرگذار است که هیچ اندازه ای بر آن نمی توان متصور شد و مدیران فرهنگی باید برای تبیین بیشتر پیام این حرکت عظیم تمام تلاش خود را به کار ببندند. خیلی از مدیران ما بخشنامه ای هستند. یعنی فقط طبق بخشنامه عمل می کنند. آن ها کسانی هستند که به این فکر می کنند بیلان به بالادستی شان ارائه بدهند. این باعث می شود رسانه زمین بخورد! مدیر نباید برای رفع تکلیف در این امر مهم گام بردارد. مدیر باید سواد رسانه داشته باشد، باید شناخت از ابزار داشته باشد در غیر این صورت دوران مدیریتش به بطالت می گذرد و عبث است.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در این باره به سینماپرس گفت: خوشبختانه مدیران صدا و سیما با تمام قوا در حال ایجاد تحول در تولیدات رسانه ملی و توجه به ارزش های دینی و انقلابی هستند! متأسفانه رسانه ملی سال های سال از مبانی اصلی انقلاب دور شده بود و حالا مدیران جدید با تغییر زاویه دید در حال اصلاح این اتفاق هستند اما در سینما اوضاع به شدت بحرانی است و تا بحران کاهش پیدا نکند نمی توانیم شاهد تحول شگرف در تولیدات آن باشیم. هنرمندان اگر معاونت سینمایی از آن ها دعوت کند با دل و جان به میدان می آیند. به هر صورت این کدورت و رابطه قطع شده میان هنرمندان و مدیران سینمایی باید اصلاح شود. اگر این کدورت از بین نرود و همکاری نشود بد است و مهمترین دستاوردها را از دست می دهیم. مدیران سینمایی باید هرچه سریع تر این رابطه را ترمیم کنند و اجازه ندهند شکاف بیشتری میان هنرمندان با آن ها ایجاد شود و تا این شکاف پر نشود نمی توان هیچ کار شایسته ای در هیچ حوزه و زمینه ای انجام داد.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خصوص بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: هر یک از موکب های راهپیمایی اربعین حسینی (ع) می تواند سوژه تولید یک فیلم سینمایی باشد! هر کدام از این موکب ها که خدماتی مانند کمک رسانی، ماساژ، اطعام، استراحت و... را به زائران اباعبدالله الحسین (ع) ارائه می کنند سرشار از لحظات دراماتیک و دلنشینی هستند که متأسفانه با بی توجهی هنرمندان و مسئولین هنوز به بدل به فیلم و سریال نشده اند! یکی از دلایلی که به مراسم و مناسکی همچون راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) کمتر توجه می شود این است که سینمای ما رنگ و بوی پول گرفته و سرمایه داری افسارگسیخته سینما را به پیش می برد! سینمای ایران هم منفعل شده و هم محتاط! دست اندرکاران آن احتیاط می کنند که فقط سود بیشتری گیرشان بیاید و فرهنگ سازی سینما بی توجهند!

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: سازمان سینمایی باید دبیرخانه دائمی و جشنواره سینمایی تخصصی اربعین تأسیس کند؛ مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی فراموش نکنند که باید اهداف کلان فرهنگی نظام و انقلاب اسلامی را دنبال کنند و بهترین و راهبردی ترین کار این است که جشنواره تخصصی اربعین تأسیس شود؛ مدیران سینمایی از فیلمسازان خارجی دعوت کنند به ایران بیایند و همراه با زائران به راهپیمایی اربعین بروند و فیلم بسازند؛ این ها دستاوردی ارزشمند است که تا همیشه تاریخ ماندگار خواهد شد و نام نیکی از بانیان آن به جای خواهد گذاشت. مسئولان بخش بین الملل تمامی دستگاه ها و سازمان های مرتبط با سینما باید در راستای تبیین حرکت راهپیمایی اربعین گام بردارند. ما حتی به بهانه اربعین می توانیم انقلاب اسلامی را به دنیا صادر کنیم. با تولید و عرضه درست کالای فرهنگی مناسب می توانیم مردم دنیا را نسبت به ظلم و بیداد استکبار جهانی آگاه کنیم و آن ها را به سمت آزادی و آزادگی سوق دهیم.

حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: مدیران نباید از سر وظیفه اداری وعده پرداختن به مضامین عاشورایی بدهند و در عمل هیچ اقدامی نکنند! بی شک علت عدم پرداختن به این موضوعات مهم در سینما، تلویزیون، تئاتر و... عدم سیاست گذاری و برنامه ریزی مدیران است! آن ها چه اقدامی برای حمایت از هنرمندان دغدغه مند انجام داده اند؟ کدام سیاست های تشویقی را برای تولید آثار هنری با این موضوعات در نظر گرفته اند؟ هنر اگر به پدیده راهپیمایی اربعین نپردازد از رسالتش فاصله می گیرد؛ سینما و تئاتر و موسیقی و نقاشی و هنرهای تجسمی باید در قبال این موضوع مهم واکنش داشته باشند و اگر توجهی به این مسأله نداشته باشند بی شک از رسالت واقعی شان فاصله می گیرند و از نقش مهمی که می توانند داشته باشند دور می شوند.

هادی حاجتمند کارگردان سینما در آستانه چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خصوص بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: برای جهت دهی درست به سینما نیازمند تبیین نقشه جامع فرهنگی هستیم تا هنرمندان بدانند باید در چه مسیری و با چه دیدگاهی حرکت کنند در غیر این صورت همانند گذشته همه چیز به حال خود رها شده و مسأله مهم راهپیمایی عظیم اربعین نیز در آثار فرهنگی نادیده گرفته می شود. جریان پیاده روی اربعین حسینی (ع) و اکستریم لانگ شاتی که مردم در این جریان ایجاد می کنند و از همه فرهنگ ها و زبان ها دور هم جمع می شوند و با هم زندگی می کنند و به سمت یک خیمه واحد با پرچم سرخ می روند همان آخرالزمان از نگاه ما است. این فلسفه ما است که باید آن را در آثار فرهنگی و هنری مان به ویژه فیلم های سینمایی مان بسط و گسترش دهیم.

مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما تأکید کرد: اربعین در فرهنگ شیعه یک دانایی بزرگ است؛ یک راه جدید که در آسمان همدلی می درخشد. روایت دیدنی که قدرت تصویر را می شکند و از پس همه صحنه ها برمی آید. میزانسنی که با شعور چیده شده و دکوپاژ منظمی که برای مخاطبش حیرت انگیز است. پرسش مهم اینجا است که چرا تاکنون مدیران فرهنگی و سینمایی دولت های مختلف علاقه ای به ثبت این رویداد تاریخی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی نداشتند؟ این سوألی است که یکایک آن ها باید پاسخگویش باشند.

عباس لاجوردی کارگردان سینما متذکر شد: ما باید با تولید آثار فرهنگی و هنری عظمت راهپیمایی اربعین را به جهانیان نشان دهیم؛ تولید و عرضه گسترده این آثار در جهان باعث می شود مردم دنیا در خصوص دین مبین اسلام و مذهب شیعه تحقیق کنند و به اسلام روی بیاورند و قطعاً ثواب این اتفاق مهم را بانیان تولید این آثار از آن خود می کنند. متأسفانه برخی افراد در سازمان های فرهنگی به ظاهر خود را خواهان توجه به مسائل دینی و عقیدتی نشان می دهند اما در اصل برنامه های دیگری دارند و در عمل توجهی به این مسائل نمی کنند. سیستم فرهنگی ما بسیار مشکل دارد؛ بنده به عنوان کسی که سال های متمادی است در این حوزه کار می کنم متوجه این مشکلات متعدد و پیچیده هستم. من معتقدم باید بودجه مشخصی برای تولید آثار فرهنگی و هنری اربعین اختصاص داده شود؛ همانطور که در خصوص برخی مسائل مانند حجاب بودجه مشخصی در برخی دستگاه های فرهنگی وجود دارد در خصوص اربعین نیز ما نیازمند این بودجه هستیم تا بتوانیم آثار درخشان و شاخصی را تولید کنیم.

دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در آستانه چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: بخش ویژه اربعین باید در جشنواره های سینمایی نظیر فجر، سینماحقیقت و... گنجانده شود؛ در واقع ما به مسأله مهم اربعین نباید تنها در ماه های محرم و صفر توجه کنیم و موضوع اربعین باید در طول سال دستمایه ای برای تولید آثار فرهنگی و هنری و جشنواره های سینمایی باشد. چند سال قبل با تلاش های آقای میرعلایی قرار بود جشنواره ای با محوریت اربعین حسینی (ع) راه اندازی شود اما متأسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولان این اتفاق مهم عقیم ماند. مسئولان از این جشنواره حمایت مادی و سخت افزاری نکردند و ایشان یکه و تنها ماندند. این اتفاق در حالی است که وظیفه متولیان فرهنگی کشور حمایت از این گونه برنامه ها و ایده ها است.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما به سینماپرس گفت: پرداختن به راهپیمایی عظیم اربعین در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی از اوجب واجبات است؛ وای بر ما که سال های سال است این راهپیمایی با حضور ده ها میلیون نفر از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار می شود اما دست روی دست گذاشته ایم و آثار درخوری در سینما و تلویزیون در باب این حضور عاشقانه تولید نکرده ایم. متأسفانه گویا نه مسئولان عرق پرداختن به این موضوعات را دارند نه سینماگران! حالا دلیل این اتفاق چیست خدا می داند! یا اینکه دشمنان آن ها را کرخت کرده اند یا خودشان بی توجهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.