یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

لزوم مقابله با مروجان بی‌اخلاقی یا اخلاق لیبرالی در عرصه فرهنگی/۳

عالم بخش: آثار هنری باید امید را در مردم تقویت کنند نه اینکه مبادرت به تشویش اذهان عمومی نمایند/ چطور یک کودک ۵ ساله بی اخلاقی در تولیدات نمایش خانگی را متوجه می شود اما مدیران نه؟

حسین عالم بخش

سینماپرس: حسین عالم بخش مدیر پردیس تئاتر تهران در پی اظهارات اخیر محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اینکه اگر هنرمندی بخواهد بی‌اخلاقی یا اخلاق لیبرالی را ترویج کند، دلیل ندارد دولت جمهوری اسلامی ایران از او حمایت کند اظهار داشت: تمامی آثار هنری باید امید را در مردم تقویت کنند نه اینکه مبادرت به تشویش اذهان عمومی نمایند! در واقع این مدیران هستند که باید جلوی افرادی که با آثارشان باعث ایجاد تشویش اذهان عمومی می شود را بگیرند و اجازه ندهند تولیدات آن ها به سرانجام برسد و در نقطه مقابل باید از هنرمندانی که روحیه و امید را در جامعه تقویت می کنند حمایت ویژه داشته باشند.

کارگردان نمایش «خاتون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه ما در جمهوری اسلامی ایران خانواده ایران اسلامی هستیم؛ هر خانواده در ابعاد کوچک یا بزرگ یک سری ایدئولوژی و عقاید دارد که اعضای آن موظف هستند به آن عقاید احترام بگذارند.

وی ادامه داد: ایران اسلامی هم عقاید ارزشمندی دارد که بعد از اسلام متبلورتر شد. اخلاق همیشه در همه اعصار ایران وجود داشته اما در ایران اسلامی این اتفاق تقویت شده است به نحوی که بعد از انقلاب اسلامی پایبندی به اصول اخلاقی و ارزشی و انسانی بیشتر شده و در جامعه جای خود را باز کرده است. افرادی که در این خانواده زندگی می کنند باید اصول اخلاقی را رعایت کنند برای اینکه جامعه ای یکدست و همسوتر داشته باشیم تا سرعت پیشرفت در همه حوزه ها بیشتر شود.

سرپرست مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تأکید کرد: جوامعی که ادعای پیشرفت و آزادی دارند از طرف قشر عظیمی از مردم شان مورد بازخواست قرار می گیرند. امروزه در اروپا و آمریکا مردم درگیر برخی مسائل ضداخلاقی هستند. مردم آن کشور ها شدیداً مخالف بی پروایی هستند و برای همین به دولت های شان انتقاد جدی دارند آن وقت عجیب است هنرمندی پیدا می شود که می خواهد از آن بی اخلاقی ها گرته برداری کند!

عالم بخش در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه طبیعتاً پرداختن به قالب های مختلف هنری که اصول اخلاقی را تقویت کند باید در اولویت همه مدیران فرهنگی و هنری کشور قرار بگیرد اظهار داشت: در این دنیای پر هرج و مرج باید دنبال این باشیم که مسائل اخلاق اسلامی در زمینه فردی و اجتماعی را بیشتر کنیم تا از آفت های مختلفی که در دنیا وجود دارد خود را مصون کنیم. اگر این کار را نکنیم و ادعا کنیم سلیقه مان این نیست جز پوچی و تلخی دستاورد دیگری نصیب مان نخواهد شد.

این مدیر فرهنگی تصریح کرد: ما قبل از تولید هر اثر و کالای فرهنگی و هنری باید ببینیم آن اثر چه نفعی برای جامعه دارد. این اتفاق پیچیده نیست و هر انسانی این را به راحتی می تواند درک کند.

عالم بخش در همین راستا متذکر شد: به عنوان مثال چطور یک کودک ۵ ساله بی اخلاقی در تولیدات نمایش خانگی را متوجه می شود اما مدیران نه؟ همین شبکه نمایش خانگی خیلی از انیمیشن ها را دوبله می کنند و در اختیار کودکان قرار می دهد که سرشار از کلمات نادرست است به نحوی که دختر ۵ ساله من که یکی از این آثار را به صورت سریالی نگاه می کرد بعد از تماشای چند قسمت به من گفت این خرس ها خیلی بی تربیت هستند! چطور کسانی که برای این آثار مجوز نمایش صادر کرده اند متوجه این اتفاق نشده اند؟

این هنرمند در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: دولت به هیچ عنوان نباید ریالی برای هنرمندی هزینه کند که در اثرش دست به تضییع اخلاق اجتماعی می زند. ما نباید بگذاریم مردم از کالای فرهنگی زده و اذیت شوند. جامعه ما دچار بحران است و هرگز نباید اجازه دهیم رفتارهای سلیقه ای برخی مدیران جامعه را بیش از این دچار سیاهی کند. بی شک همه خانواده های سالم دوست دارند بچه های شان اندیشه سالم و صالح داشته باشند و این مدیران فرهنگی هستند که باید کمک بخش این اتفاق نیک باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.