یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

میزبانی معاونت امورهنری از نشست هماهنگی شورای سیاست‌گذاری ویژه برنامه‌های هنری اربعین حسینی؛

دبیر ستاد اربعین وزارت ارشاد: اربعین برای یک سال نیست و جزو رویدادهایی است که دائماً وجود دارد و ما باید نسبت به اهمیت به آن می‌پردازیم

مستند «مسیر بهشت»-پیاده روی اربعین

سینماپرس: نشست هماهنگی شورای سیاست‌گذاری ویژه برنامه‌های هنری اربعین حسینی در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست هماهنگی شورای سیاست‌گذاری ویژه برنامه‌های هنری اربعین حسینی با حضور اصغر امیرنیا دبیرستاد اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی، محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، علی هوشمند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، رضا مردانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا کلاه‌کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، شریفیِ معاون مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، امیرحسین شفیعی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و حسن رونده مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی شنبه ششم شهریور برگزار شد.

در ابتدای این نشست کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از حضور مدیران حاضر در جلسه گفت: در این نشست، برنامه‌هایی که اداره کل هنرهای نمایشی برای ایام اربعین در قالب رویداد «اربعین فراتر از کلام» در نظر گرفته است مطرح و از ۲ پوستر طراحی شده رونمایی می‌شود.

حسن رونده مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی در تشریح روند برنامه‌های این رویداد هنری توضیح داد: «برنامه اربعین فراتر از کلام» در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان و منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد. هر استان دو تا سه نمایش میدانی به‌صورت پرفورمنس موسیقی و حرکت در مرزهای خروجی کشور خواهد داشت. هر اجرا مدت‌زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خواهد بود. همچنین چند نفر سیلورمن و گلدمن نیز برای اجرا در زمان‌های کوتاه‌تر همراه خواهند بود.»

وی ادامه داد: این برنامه از ۲۴ تا ۲۶ شهریور در دهلران، مهران، سوسنگرد، چزابه، خرمشهر، شلمچه، مرز خسروی، قصر شیرین و اسلام‌آباد غرب اجرا خواهد شد.

علی هوشمند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به اعلام جزئیاتی از برنامه‌های این استان پرداخت و گفت: برآوردهای صورت‌گرفته نشان از حضور فراوان متقاضیان در اربعین سال جاری دارد. بر اساس گزارش‌ها ۶۸ درصد زوار از مرز مهران خارج می‌شوند و در بازگشت زائران نیز ۳۰ درصد خروجی‌های مرزهای دیگر از این مرز وارد کشور می‌شوند.

هوشمند افزود: در حال حاضر با توجه به ظرفیت اعلام‌شده ۴ اثر نمایشی اعلام آمادگی و حضور در این مراسم را دارند.

وی ادامه داد: برای اولین بار در این اداره کل ستاد اربعین تشکیل دادیم و برای اجرای ۴ سوگواره برنامه‌ریزی کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: یکی از این سوگواره‌ها، «سوگواره ملی تئاتر خیابانی علمدار» است. «سوگواره ملی ترسیم عاشقی» در حوزه تجسمی نیز دیگر سوگواره است. در حوزه تجسمی با رویکرد ۴ رشته عکس، گرافیک پوستر و نقاشی فراخوانی با ترسیم عاشقی ملی منتشر کرده‌ایم. سوگواره روایت عاشقی در مذاکره با دفتر انجمن سینمای جوانان در فضای مستندسازی است و تنها سوگواره ما که هشتمین دوره‌اش برگزار می‌شود، «سوگواره شعر علمدار» است که ۱۳ شهریور با همکاری عتبه حضرت ابوالفضل عباس (ع) اختتامیه‌اش در ایلام برگزار خواهد شد ...

هوشمند در پایان گفت: برای اولین بار دو موکب هنرمندان و موکب شهدای فرهنگ هنر و رسانه برای ایجاد قرارگاه رسانه‌ای در شهر ایلام و مهران را برپا کرده‌ایم.

در این نشست اعلام شد که تمامی برنامه‌های این رویداد از طریق تلویزیون تئاتر ایران و پخش زنده از صفحه اینستاگرامی هنرهای نمایشی پخش خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا کلاه‌کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه این نشست به تشریح برنامه‌های این استان پرداخت و گفت: برنامه‌های راهپیمایی به ۴ قسمت شهرستانی، مرکز استان، قبل از مرز و بعد از مرز تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در محل ورودی پایانه، موکب بزرگی برپا می‌شود. نمایشگاه عکس اربعین و موسیقی‌های بومی خوزستان به همه زبان‌ها اجرا خواهد شد. برپایی ایستگاه نقاشی و اجرای تعزیه در همه شهرستان‌ها در خاک ایران و عراق هماهنگ شده است. همچنین ایستگاه تهیه خبر برای خبرنگاران در مرز راه‌اندازی شده است. با همین رویکرد در ورودی مرزها ابتدای مسیرپیاده‌روی طاق نصرت نصب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: همایش شبیه‌خوانی و آئین‌های نمایشی محرم در کل شهرهای خوزستان در حال انجام است. برنامه «یک جرعه عطش» به مدت ۱۰ شب با حضور جمعیت مشتاق و بسیار زیاددراهواز برگزار شد. همچنین همایش بین‌المللی شعر عربی اربعین با حضور شاعران عراقی و خوزستانی در شادگان در حال اجراست.»

کلاه‌کج اشاره کرد که نمایش‌های خیابانی و میدانی از پنج سال پیش در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: برای زوار حرم حسینی به نام وزارت ارشاد اسلامی عکس شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس با اشعار مرتبط اربعین حسینی طراحی می‌شود و پشت کوله‌های زوارنصب خواهد شد.

در ادامه این نشست، رضا مردانی مدیرکل منطقه آزاد اروند با ابراز خوشحالی از تلاش جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این ویژه برنامه هنری برای اولین بار گفت: ما ۶ گروه نمایشی خواهیم داشت که در روزهای متوالی به اجرا خواهند پرداخت البته این گروه‌ها هم اکنون اجرا دارند.

وی افزود: مرز شلمچه گنجایش و توان پذیرش تمام گروه‌های خارجی را دارد و امیدواریم سال آینده گروه‌هایی با زبان خارجی داشته باشیم. درخواست داریم برای مرزهای ورودی ما در بحث تولید محتوا کمک بیشتری شود که در این صورت قطعاً اجراهای بهتری خواهیم داشت.

مدیرکل منطقه آزاد اروند در حوزه هنرهای تجسمی پیشنهاد برقراری دیوارنگاره‌هایی را در مرز عراق به دو زبان داد.

امیرحسین شفیعی مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در ادامه این نشست گفت: ما چند روزی در اتاق فکری ویژه طرح‌هایی را برای این برنامه بررسی کردیم. برآمده از این گفت‌وگوها و تبادل ایده‌ها، کاروان هنرهای نمایشی «آینه‌داران آفتاب» با حضور ۱۵۰ هنرمند طراحی شد. این کاروان شامل آئین‌های عاشورایی اقوام ایران‌زمین، تعزیه، مقتل‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی خواهد بود که به ۲ صورت طراحی و برگزار می‌شود؛ کاروان‌های خودرویی و سیار که در سطح شهر برگزار می‌شود.

وی افزود: این کاروان در تهران از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حرکت خواهد داشت. در کنار این کاروان‌های سیار کاروان‌های پیاده مانند کاروان اسرای کربلا، کاروان اسب‌سواران و شترسواران نیز طراحی شده است.

عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به ارائه برنامه‌های این بخش پرداخت و توضیح داد: برای بهره‌گیری از بیلبوردهای شهری در سراسر شهرها ۶۶ طرح آماده شده است که ۲۵ تا ۳۰ طرح توسط ستاد اجرایی انتخاب خواهد شد و فراخوان مسابقه عکس دیگر برنامه‌ای است که با همکاری اداره کل استان‌ها و سازمان سینمایی انجام خواهد شد.

امیرعباس ستایشگر، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم با توضیح برنامه‌های این انجمن ویژه ایام و راه‌پیمایی اربعین ادامه داد: مرکز موسیقی دو برنامه کلان در حوزه جاماندگان ویژه تهران داردکه یا در یک منطقه متمرکز باشدیا در طول مسیر به اجرای برنامه بپردازد. یک اجرای سنج و دمام از آبادان، نوحه‌خوانی زنجیر زنی از خراسان شمالی، گهواره‌خوانی از ایلام، غزل‌خوانی استان تهران ازجمله این برنامه‌ها است. همچنین نماهنگی برای انتشار در حال آماده‌سازی است. از دیگر سو دو آلبوم موسیقی تدارک دیده شده است. یک بازنشر آلبوم «شهادت‌نامه عشاق» به رهبری آقای مرتضی‌پوردر حال تولید است و این آمادگی را داریم این آلبوم را در مسیر توزیع کنیم. آلبوم دیگری هم از آئین‌های سوگ که به‌صورت تصویری از تهران، گرگان، خوزستان و ایلام ضبط شده است و منتشر خواهد شد.

اصغر امیرنیا دبیر ستاد اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اربعین برای یک سال نیست و جزو رویدادهایی است که دائماً وجود دارد و ما باید نسبت به اهمیت به آن می‌پردازیم.

وی ادامه داد: تلاش دکتر محمدمهدی اسماعیلی و شعار دولت مردمی این است که باورها و ارزش‌ها را احیا کنیم و یأس و نا امیدی را که ایجاد شده بود، به امید تبدیل کنیم. اگر این فعالیت‌های نمایشی را به سمت داخل عراق سوق دهید، مناسب است. بسیاری از موکب‌های ما از سوی سازمان اوقاف طراحی شده است و ۳۰ موکب هم از سوی سازمان حج طراحی شده که می‌توان از این امکانات استفاده کرد.

امیرنیا توضیح داد: دیوارنگاره‌ها به یادگار خواهد ماند و انجمن‌های خوشنویسی در این تبلیغات مؤثر هستند. برای برخی فعالیت‌ها هم‌پوشانی وجود داشت؛ بنابراین سعی کردیم تا کسی را به‌عنوان متولی اصلی قرار دهیم. در این راستا در نظر گرفته شد تا ۶ نفر به‌عنوان سرگروه باشند و معاونت امور هنری به‌عنوان متولی این امر قرار بگیرد.

در پایان این نشست از ۲ پوستر «اربعین فراتر از کلام» و «آینه داران آفتاب» که برای ویژه برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی در راهپیمایی اربعین طراحی شده بود رونمایی گردید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.