سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

لزوم مقابله با مروجان بی‌اخلاقی یا اخلاق لیبرالی در عرصه فرهنگی/۱

فتحعلی بیگی: قلمرو هنر باید محلی برای ترویج نیکی و صفات حسنه باشد نه نشان دادن زشتی ها و پلشتی ها/ مدیران فرهنگی باید از هنرمندان متعهد و متخصص حمایت ویژه داشته باشند

داود فتحعلی‌بیگی

سینماپرس: داود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در پی اظهارات اخیر محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اینکه اگر هنرمندی بخواهد بی‌اخلاقی یا اخلاق لیبرالی را ترویج کند، دلیل ندارد دولت جمهوری اسلامی ایران از او حمایت کند اظهار داشت: قطعاً قلمرو هنر باید محلی برای ترویج نیکی و صفات حسنه باشد نه نشان دادن زشتی ها و پلشتی ها؛ همانطور که در شرع مقدس اسلام و ادیان دیگر انسان ها به نیکی دعوت می شوند و از پلیدی پرهیز داده می شوند در فرهنگ و هنر نیز باید این چنین باشد.

دبیر جشنواره نمایش های آیینی سنتی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه اتفاقات بستگی به اشخاصی دارد که در رأس امور هنری نشسته اند. بی تردید اگر آن ها تعلق خاطر به مسائل انسانی داشته باشند طبعاً از هنری که انسانیت و اخلاق را ترویج می کند حمایت می کنند.

وی ادامه داد: هر اثر هنری که انسان ها را به سمت نیکی و نیک رفتاری و نیک پنداری و احسان و مروت و جوانمردی و اخلاق حسنه تشویق کند و از پلیدی ها و پستی ها و پلشتی ها پرهیز دهد ارزش ویژه ای دارد؛ از تئاتر گرفته تا سینما و موسیقی و هنرهای تجسمی همگی باید مخاطبان خود را به سوی اخلاقیات هدایت کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «کتاب قانون» و «سگ کشی» خاطرنشان کرد:نیکوکاری در قلمرو هنر یعنی به نیکی توجه کردن و تبلیغ نیکی کردن؛ اگر هنرمندی دست روی پلشتی ها می گذارد به دلیل این است که زاویه دیدش درست نیست. ما در سینما و تلویزیون خیلی وقت است شاهد این اتفاق هستیم و شاید دلیل عمده این اتفاق آن است که کسانی که وظیفه سیاست گذاری در حوزه فرهنگ و هنر را بر عهده دارند هیچ گاه به وظایف شان درست عمل نکرده اند.

این سینماگر با بیان اینکه هنرمند با نشان دادن تلخی ها و سیاهی ها نباید قبح آن کار زشت را بریزد اظهار داشت: اینکه مکرراً از پلشتی ها حرف زده شود اصلاً کار پسندیده ای نیست. ما باید بیاییم و از جوانمردی ها و نوع دوستی ها حمایت کنیم.

فتحعلی بیگی در همین راستا متذکر شد: اما باید دید مدیران چقدر از تولیدات ارزشمند این چنینی حمایت می کنند! به عنوان مثال من در کارهایم همواره به نیکی توجه می کنم و اصراری برای نشان دادن پلشتی ها ندارم. اما چقدر از بنده برای نشان دادن نیکی ها حمایت می شود؟

این هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی تأکید کرد: باید سازوکار حمایت تعریف شود. باید نقشه راه ترسیم شود و بعد از آن مدیران فرهنگی فراخوان دهند تا هنرمندان به میدان بیایند. ما چند وقت پیش بر اساس مفاهیم نهج البلاغه مسابقه نمایشنامه نویسی گذاشتیم و تعدادی طرح آمد و در نهایت برخی از این آثار چاپ شد اما مدیران فرهنگی حتی یک رونمایی از این نمایشنامه ها نگذاشتند و از نویسندگان آن ها که بر اساس نهج البلاغه نمایشنامه نوشته بودند حمایت نکردند.

کارگردان نمایش های «میرزا عبدالطمع و جنگ جهانی» و «سلطان مبدل» در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی باید از هنرمندان متعهد و متخصص حمایت ویژه داشته باشند؛ مدیران باید برای اعتلای فرهنگ این مرز و بوم گام های اساسی بردارند. این مدیران هستند که باید سراغ هنرمندان تراز اول بروند و کار به آن ها سفارش بدهند تا آن ها بر اساس خواسته مدیران آثارشان را خلق کنند. این نکته نیز نباید فراموش شود که این اتفاق نیاز به حضور هنرمندان پیشکسوت دارد. رسیدن به این اتفاق بزرگ هنرمند فرهیخته و اندیشمند می خواهد تا بداند از چه دیدگاهی باید به مسائل نگاه کند تا اثرش تأثیر لازم را بر جامعه بگذارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.