شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

فیلمنامه خوب؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۲

عباسی: الآن چند سالی است سینمایی مد شده که بنده اسم آن را سینمای «خاک سفید» گذاشته ام که در آن همه دنبال نشان دادن لایه های زیرین بدبختی های افراد جامعه هستند!

پیمان عباسی*

سینماپرس: پیمان عباسی فیلمنامه نویس سینما در خصوص معضل فقدان فیلمنامه خوب در سینمای ایران گفت: الآن چند سالی است سینمایی مد شده که بنده اسم آن را سینمای «خاک سفید» گذاشته ام که در آن همه دنبال نشان دادن لایه های زیرین بدبختی های افراد جامعه هستند! این تهیه کنندگان هستند که روی این موج سوار شده اند و فیلمنامه نویسان را مجبور می کنند که تنها در این وادی مبادرت به نگارش فیلمنامه کنند! پس مقصر اصلی تکرار و عدم خلاقیت و نوآوری در فیلمنامه ها فیلمنامه نویسان نیستند و تهیه کنندگانی هستند که تنها به کسب منافع مادی خود می اندیشند.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «مرد نقره ای» و «توفیق اجباری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکل سینمای ایران تبی است که تهیه کنندگان دارند؛ آن ها جوگیرند و روی یک موج سوار شده اند و بر اساس آن موج پیشنهادات مشابه به فیلمنامه نویسان می دهند.

وی تصریح کرد: سینمای «خاک سفید» از «ابد و یک روز» شروع شد و «دوزیست» و «سه زیست» و امثال آن همه در پی آن می روند تا لایه های زیرین بدبخت های اجتماع را با تفکرات خود در فیلمنامه های شان بگنجانند و هیچ نوآوری ندارند و ول کن این ماجرا هم نیستند!

این سینماگر با تأکید بر اینکه فیلمنامه نویس بخشی از صنعت سینما است متذکر شد: ما می نویسیم که فیلمنامه های مان ساخته شود. ما مبجور می شویم روی موجی حرکت کنیم که تهیه کنندگان ناخواسته آن را ایجاد کرده اند و آ «ایده را می خواهند شخم بزنند و همین باعث شده تا فیلمنامه ها در یک ژانر به تکرار گرفتار شوند.

عباسی تأکید کرد: وقتی سیاست گذاری به این سمت رفته بدیهی است که فیلمنامه ها تکرار می شود و خلاقیت ها محدود می شود. همه فکرشان این است چه بنویسیم که پروانه بگیرد ساخته شود و سرمایه گذار روی آن سرمایه بگذارد! ناخودآگاه قصه ها کم کم از جهت خلق و ابتکار و کشف خالی می شود و به ورطه تکرار می رود.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «قتل آنلاین» و «زن بدلی» در خاتمه این گفتگو افزود: انصاف نیست که فیلمنامه نویسان را مقصر اوضاع فاجعه بار سینما بدانیم. شک نکنید همه فیلمنامه نویسان ایده های جذاب و نو دارند اما در کمدهای شان خاک می خورد و آن ها مجبورند روی موج حرکت کنند تا بتوانند ارتزاق کنند. یادتان نرود که فیلمنامه نوشتن تنها منبع درآمد ما است و اگر فیلمنامه نویسی بخواهد ساز خودش را بزند و پافشاری روی خواسته های خودش داشته باشد قطعاً از گرسنگی می میرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.