سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

فیلمنامه خوب؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۱

خودسیانی: معضل اصلی سینمای ایران تهیه کنندگان کاسبکاری هستند که تنها در پی کسب منافع خویشند/ فقدان اندیشه جهانی در سینمای ایران مشکل ساز شده است

علی خودسیانی

سینماپرس: علی خودسیانی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در خصوص معضل فقدان فیلمنامه خوب در سینمای ایران گفت: معضل اصلی سینمای ایران تهیه کنندگان کاسبکاری هستند که تنها در پی کسب منافع خویشند! سینما در اختیار فیلمنامه نویسان نیست که همه مشکلات را متوجه آن ها می‌کنیم! این تهیه کنندگان هستند که خط مشی تولید فیلم ها را مشخص می کنند و سینما را به این حال و روز انداخته اند.

فیلمنامه نویس فیلم سینمای «رز زرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما فقط در اختیار فیلمنامه نویس نیست و باید مجموعه یک اثر خوب کار کند تا این حوزه به سامان برسد. فرض را بر این بگیریم که فقدان فیلمنامه خوب درست باشد اما آیا وضعیت تهیه کنندگان سینما خوب است؟

وی یادآور شد: سال ها قبل زنده یاد علی معلم به من گفت یک سری تهیه کننده خارجی قرار بود به ایران بیایند، من آمدم لیستی درست کنم از تهیه کنندگان سینمای ایران که بتوانیم به خارجی ها معرفی کنیم) تهیه کنندگانی که زبان بلد باشند و فیلم معتبر ساخته باشند و سینما را بشناسند نه اینکه صرفاً پول داشته باشند! اما متأسفانه فقط به لیستی انگشت شمار رسیدیم!

خودسیانی تأکید کرد: الآن تعداد تهیه کنندگان به دردبخور و فیلمنامه نویسان بین المللی را ببینیم کدام تعدادشان بیشتر است؟ نقص اساسی سینمای ما تهیه کنندگان هستند. تهیه کنندگانی که تحت هر شرایطی فقط در پی منافع هستند می خواهند فیلم شان اکران شود. کوتاه می آیند سر مواضع شان نیستند و فقط می خواهند سود کنند.

این سینماگر در پایان این گفتگو با تأکید بر اینکه فقدان اندیشه جهانی در سینمای ایران مشکل ساز شده است متذکر شد: تهیه کنندگان ما دنبال کاسبی هستند و صاحب اندیشه نیستند. ما مشکل سینما داریم. فیلم های ما از علی آباد کتول آن طرف تر نمی روند. قدرت جهانی اندیشه کردن نداریم. مشکل اندیشه داریم، مشکل مدیران داریم و نمی‌توانیم‌ تمامی این مشکلات را نادیده گرفته و به گردن فیلمنامه نویسان بیندازیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.