شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

جایگاه دین در سینمای ایران/۹

میرعلایی: سینمای ایران لباس ابتذال بر تن کرده/ مسئولانی که آگاه نیستند می خواهند دستوری و فرمایشی در حوزه سینمای دینی کار کنند

میرعلایی در جشنواره کودک

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: سینمای ایران لباس ابتذال بر تن کرده و جلو می رود! شما به این سینمای کنونی نگاه کنید؛ اصلاً معلوم نیست که سینما در دست کیست و قرار است ما را به کدامین مسیر هدایت کند!

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب واقعه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک نکته که بسیار حائز اهمیت است اینکه کسانی که می گویند هر فیلمی در سینمای جمهوری اسلامی ایران تولید می شود «دینی» است از زیر بار مسئولیت فرار می کنند! آن ها آدرس اشتباه می دهند تا خود را از پاسخگو بودن در قبال عملکردشان مبرا کنند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که ما قبل از تولید هر فیلمی باید سینما را بشناسیم. باید زبان سینما را بفهمیم و باید نسبت به سینما شناخت داشته باشیم. گاهی دیده شده برخی آثار به اسم سینمای دینی تولید می شوند اما مضرند و جز ملغمه ای پیش پاافتاده واژه دیگری نمی توان به آن ها اطلاق کرد! شاید به همین دلیل است که ما بعد از سال ها هنوز به تعداد انگشتان یک دست هم آثار دینی ماندگار در سینمای کشورمان نداریم.

میرعلایی سپس با تأکید بر اینکه سینمای دینی باید هدف داشته باشد متذکر شد: ساخت فیلم دینی کار هر کسی نیست؛ از سوی دیگر تفکر سینمای دینی در کشور ما ضعیف است! هر کسی نمی تواند فیلم دینی بسازد و مهمتر از همه اینکه وقتی قرار است اثری دینی ساخته شود اگر فکری درستی درباره آن وجود نداشته باشد و آن اثر طراحی درستی نشده باشد نتیجه منفی در پی خواهد داشت و حتی می تواند برای دین ضد تبلیغ هم باشد. اثر دینی زمانی موفق است که بتواند مخاطب را به سمت خود جذب کند.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» تصریح کرد: ساده برخورد کردن با سینمای دینی هیچ فایده ای ندارد. تولید یک اثر دینی حوصله و هزینه بسیار می خواهد. فیلم دینی فیلمنامه خوب می خواهد که سال ها برای نگارش آن تحقیق و پژوهش صورت گرفته باشد. اگر چنین باشد مردم که تشنه دین هستند از فیلم های دینی استقبال خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه ما در کشورمان منابع غنی برای تولید فیلم های دینی در اختیار داریم که متأسفانه کمتر به آن ها توجه کرده ایم اظهار داشت: ما قصه های بی نظیر دینی داریم که تبدیل شدن آن ها به یک فیلمنامه خوب و ارزشمند می تواند بسیار مهم باشد و باعث توسعه جایگاه دین در سینمای کشور شود.

میرعلایی در پایان این گفتگو افزود: سینمای دینی باید تقویت شود اما لزوم این تقویت به آن باز می گردد که ما ببینیم دانش مدیران از سینما و ابزار سینما به عنوان یک رسانه مهم و اثرگذار در دنیای امروز چیست؟ آیا اصلاً جایگاه و میزان اثربخشی آن را می دانیم؟ این نکته ها مهم است اما متأسفانه مسئولانی که آگاه نیستند می خواهند دستوری و فرمایشی در حوزه سینمای دینی کار کنند که این هیچ نتیجه مثبتی نمی دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.