سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

شنیده هایی از دور باطل مدیران ناکارآمد!

«باشگاه فیلم کودک» جایگزین «مرکز توسعه سینمای کودک»، «شورای راهبردی سینمای کودک» و... می شود؟/ نام های جدید به کام چه کسانی خواهد بود؟

چهارمین روز سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: بلاتکلیفی های سینمای کودک دامنه دار است؛ طی سال های اخیر حضور مدیران ناکارآمد و بی درایت در سینمای کشور باعث تأسیس شوراها و نهادهای ناکارآمدی همچون «مرکز توسعه سینمای کودک»، «شورای راهبردی سینمای کودک» و... شد که جز تاراج بیت المال به اسم سینمای کودک و انتفاع عده قلیلی از سینماگران وابسته به مدیران وقت دستاورد دیگری نداشت! بر اساس برخی شنیده ها اینک مدیران جدید و ناآشنا با سینما در بنیاد سینمایی فارابی به جای چاره جویی برای رفع استمرار بحران در سینمای کودک و نوجوان درست جا پای مدیران قبلی گذاشته اند و می خواهند با هزینه کرد از بیت المال مرکز جدیدی تحت عنوان «باشگاه فیلم کودک» تأسیس کنند که به نظر می رسد همچون مراکز و شوراهای پیشین هیچ دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان نخواهد داشت و تنها عده محدودی افراد از آن کسب منفعت خواهند کرد.

به گزارش سینماپرس سینماگران کودک طی سال های اخیر به کرات تأکید بر تصنعی بودن شورای راهبردی سینمای کودک و نزول و افول جدی این گونه مهم سینمایی داشته اند و خواستار توجه فوری مسئولان سینمای کشور و نهادهای ناظر بر عملکرد وزارت ارشاد به این موضوع مهم بودند.

انتظار می رفت همزمان با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم تغییرات شگرفی در سینمای کشور حاصل شود اما از آنجا که همچنان بخشی از مدیران ناکارآمد دولت تدبیر و امید در برخی پست های مهم سازمان سینمایی و نهادهای تابعه آن به کار گرفته شده اند این تغییرات حاصل نشد و همچنان روند غلط گذشته ادامه دارد.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان تمرکز و توجه بسیار ویژه ای در زمینه تولید فیلم های داستانی و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان شان دارند، کشور ما که طی سال های پس از پیروزی انقلاب توجه ویژه ای به این گونه مهم سینمایی داشت در سال های اخیر با نوعی رکود و بحران در این ژانر سینمایی مواجه شده است و این مسئله باعث شده تا مخاطبان اصلی این حوزه سینمایی بدل به مشتریان پر و پا قرص انیمیشن ها و فیلم های کودکانه هالیوودی بشوند.

این اتفاق مهم زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی و هنری کشور ما است چرا که اگر کودکان و نوجوانان ما که آینده ساز این سرزمین هستند بخواهند همچنان در غرقاب تولیدات هالیوودی دست و پا بزنند روز به روز از فرهنگ بومی خود دور شده و حلقه ارتباطی شان را با فرهنگ ملی و میهنی از دست می دهند و طی چند دهه دیگر اصلا هویتی از فرهنگ ایرانی در کشور وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر مدیران سیاست گذار و تصمیم گیر به ویژه دست اندرکاران بنیاد سینمایی فارابی که به اشتباه متولی سینمای کودک و نوجوان نامیده می شوند دانسته یا ندانسته نه تنها کمکی به این گونه سینمایی نکرده اند بلکه بعضا با تصمیمات نابخردانه کمر به نابودی این گونه مهم سینمایی بسته اند و جز هدر دادن بودجه های بیت المال کار دیگری انجام نمی دهند از این رو لزوم ورود نهادهای نظارتی در خصوص فجایع فرهنگی توسط مدیران سینمایی به شدت احساس می شود و امید است در قدم اول با پالایش اساسی تمامی مدیران بازمانده دولت قبل در سازمان سینمایی و سایر نهادهای زیرمجموعه این سازمان و به کارگیری نیروهای متعهد و متخصص و انقلابی بتوان به انسجام مدیریتی رسید و سپس تدبیری عاجل برای رفع بحران از سینمای کودک و نوجوان نمود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.