سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

سازمان سینمایی؛ پیشرفت یا حرکت در مسیر غلط گذشته؟/۹

رئیسیان: مشکل اصلی سینمای کشور حضور مدیرانی فاقد تجربه و دارای کمبود دانش آکادمیک در حوزه سینما و مدیریت است/ انرژی و بودجه فارابی صرف شرایط کاملاً عبث می شود

علیرضا رئیسیان در مراسم شب «محمد علی نجفی»

سینماپرس: علیرضا رئیسیان کارگردان سینما اظهار داشت: مشکل اصلی سینمای کشور حضور مدیرانی فاقد تجربه و دارای کمبود دانش آکادمیک در حوزه سینما و مدیریت است که حاصل این اتفاق شبیه به دوره آخر دولت قبل شده که مدیرانی فاقد دانش و تجربه برای سینما تصمیم گیری می کردند؛ مدیران سینمایی در همان قالب مدیران دولت قبل با شعارهای دیگر حرکت می کنند که این مسأله باعث به وجود آمدن «نظم پریشان» شده است!

کارگردان فیلم های سینمایی «پرونده هاوانا» و «ایستگاه متروک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:بنده از دید یک تحلیل گر آشنا به مسائل سینما می گویم نظم پریشان در مجموعه مدیریتی سینما و حتی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی وجود دارد. نظم پریشان واژه ای است که در ادبیات کهن ما مفهومش روشن است.

وی ادامه داد: ساختار سینما ظاهراً در چارچوب تثبیت شده قانونی حرکت می کند. و نظم دارد؛ رأس و میانه و پایین دارد و هدفش روشن است اما پریشانی دارد یعنی ارکان آن با هم لینک نیستند و تصمیمات متناقضی حاصل می شود که قرار است ساختار را به پیش ببرند. در این وضعیت روزمرگی انجام می شود اما پیشبردی برای سینما حاصل نمی شود. دلیل اصلی آن هم نبود دانش لازم در حوزه تخصصی سینما است که مجموعه مدیران سازمان سینمایی از آن بی بهره اند.

رئیسیان سپس با تأکید بر اینکه هیچ یک از مدیران سینمایی مطلقاً دانش سینمایی ندارند اظهار داشت: آن ها اکثراً تجربیاتی در حیطه های دیگر دارند و اگر در سینما هم تجربه ای کسب کرده اند در حیطه تخصصی خاصی مثل تهیه کنندگی بوده است!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: مدیران سینمایی حتی معنای واژه هایی که به زبان می آورند را نمی دانند؛ مثلاً وقتی می گویند باید سینمایی در تراز سینمای انقلاب داشته باشیم واژه هایی پراکنده را گرد هم جمع می کنند و عاجزند که تعریف دقیق سینمایی از این واژه ها ارائه دهند و مثلاً به عنوان نمونه بگویند منظورشان از سینمای تراز انقلاب اسلامی چیست؟ اگر قبل از این وجود داشته باید مصادیق آن را عنوان کنند و اگر وجود نداشته باید تولید شده و به وجود بیاید؟

کارگردان فیلم های سینمایی «دوران عاشقی» و «چهل سالگی» متذکر شد: بنده یقیناً عنوان می کنم این دوره مدیریتی در سینما موفقیت آمیز نخواهد بود چون مدیران فاقد ایده برنامه درست هستند و تجربه اعمال برنامه در سینما ندارند از این رو موفق نخواهد شد.

رئیسیان تأکید کرد: امر فرهنگی و پیچیدگی سینما صرفاً با شعار و اظهارنظرهای احساسی و هیجانی حل نمی شود. مدیریت سینما امری پیچیده است و هر فردی نمی تواند مدیری موفق برای سینمای کشور باشد.

این کارگردان سینما سپس به وضعیت نهادهای تابعه سازمان سینمایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: اهداف فارابی از روز اول تأسیس اش تا کنون ثابت است و این در حالی است که جهان بیرون فارابی به شدت تغییر کرده اما این سازمان همچنان در مسیر سال های اولیه تأسیس خود حرکت می کند. در علم جامعه شناسی به این نهادها سازمان های پیر شده می گویند و فارابی به این درد پیری مبتلا است و کهولت سن باعث شده تا توانایی برای بهبود وضعیت خود را نداشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «ریحانه» و «مردی بدون سایه» با بیان اینکه انرژی و بودجه فارابی صرف شرایط کاملاً عبث می شود تصریح کرد: کمبود دانش و نداشتن سابقه در حوزه مدیریت فرهنگی در فارابی امروزه بیشتر خود را نشان می دهد؛ این نهاد مرتب در حال پسرفت است و حتی درجا نمی زند. البته نه تنها فارابی که سایر بخش های زیر مجموعه سازمان اهداف شان روشن نیست که برای چه تلاش می کنند و هیچ شفاف سازی در خصوص عملکردشان ندارند.

این سینماگر یادآور شد: در دولت قبل مدیران سینمایی شعار شفاف سازی می دادند و هرزگاهی بیلانی ارائه می کردند و اعدادی را ارائه می دادند که معلوم نبود بر اساس چه پارامترهایی میان برخی افراد تقسیم شده اما در دولت جدید حتی خبری از این دست شفاف سازی ها وجود ندارد و در یک سال گذشته هیچ شفاف سازی در هیچ یک از نهادهای تابعه سازمان سینمایی و خود این سازمان صورت نگرفته است.

رئیسیان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی فیلم‌ های سینمایی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توسط بنیاد سینمایی فارابی گفت: آقایان در فارابی مسیر خود را گم کرده اند! اصلاً نمی دانند کار و هدف شان چیست؟ مأموریت شان چیست؟ آن ها در حالی که برای اعتلای ساختار سینما ناتوان هستند ادعا دارند برای بهبود وضعیت اقتصادی سینما کار می کنند که در واقع این کار به آن ها ربطی ندارد و وظیفه بخش خصوصی است که بتواند تضمین مالی برای بهبود وضعیت سینما انجام دهد. فارابی که خودش بودجه دارد و معلوم است باید با چه اهدافی بودجه را هزینه کند اما مدیرانش از درک این مطلب ساده هم عاجز هستند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: غفلتی که در حوزه فرهنگ و تولیدات هنری صورت می گیرد عوارضش بسیار بیشتر از جریان روزمره زندگی مثل معیشت آنی اثرگذار خواهد بود اما متأسفانه نه این دولت و نه دولت قبل متوجه این مطلب نبوده و نیستند که اگر عناصر فرهنگی جامعه به سمت بهبود شرایط موجود حرکت نکنند حتی بهبود اقتصادی هم نمی تواند راهگشای شان باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.