جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی:

به زودی واریز کمک‌ها به حساب مدیران سینماها صورت خواهد گرفت

حبیب ایل بیگی

سینماپرس: هیچ مرکز و نهادی در استان ها حق ممانعت از اجرای مجوزهای وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی را ندارد.

به گزارش سینماپرس، نشست محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با مدیران و فعالان و سینماگران استان کردستان روز گذشته در شهر سنندج برگزار شد.

در این نشست محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی گفت: هر فیلم و محصولی که از سوی سازمان سینمایی کشور مجوز دریافت کند اجازه نمایش در همه استان ها به آن داده می‌شود و هیچ دستگاهی در استان ها حق ندارد مانع نمایش آن شود.

وی افزود: چنانچه نمایش فیلم خاصی به دلایلی در استان خاصی با ملاحظاتی مواجه شود حتما نیاز است با هماهنگی سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اتفاق صورت گیرد و هیچ کس راسا حق ندارد اعتبار مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را زیرسوال برده و مانع شود.

رئیس سازمان سینمایی پس از شنیدن صحبت‌های فعالان حوزه سینمای استان کردستان اظهار داشت: کردستان در حوزه تئاتر خیابانی و موسیقی و سینما ظرفیت‌های زیادی دارد و مسئولان باید توجه جدی‌تر به هنرمندان این استان داشته باشند.

وی با بیان اینکه دولت با رویکرد عدالت محوری کار خود را در همه حوزه ها از جمله فرهنگ و هنر آغاز کرده است، افزود: راه‌اندازی کارگروه فرهنگ و هنر برای اولین بار در کشور، فعال شدن شورای عالی سینما بعد از ۱۲ سال و احیای شورای عالی هنر، از مهمترین اقدامات دولت در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.

خزاعی با بیان اینکه امسال در ردیف بودجه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اتفاقات خوبی افتاده است، ادامه داد: تا پایان سال تمام دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور مجهز می‌شوند و در حوزه بازسازی سالن های سینما هم اقداماتی انجام می‌شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری یادآور شد: امسال ۴۰ درصد بودجه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی و ۸۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوانان به شهرستان‌ها اختصاص یافته است.

خزاعی بر لزوم تلاش برای نمایش هویت فرهنگی زیبا در استان‌های مختلف از طریق تولید فیلم تاکید کرد و اضافه کرد: سینماگر در کنار انعکاس مشکلات و آسیب‌ها، زیبایی‌ها را نیز نمایش دهند که در افزایش ثروت و توسعه استان‌ها تاثیرگذار است.

به گفته وی سینماگر و فیلمساز استانی نباید به راحتی و با بی تفاوتی از کنار این همه قصه ها و ماجراهای جالب تاریخی، فرهنگی و هویتی و باورها و فرهنگ فولکلور استان عبور کند، متاسفانه، در برخی استان ها با ذهنیت و تصاویری نادرستی در اذهان تداعی می شوند که این‌ناشی از تصویرسازی غلطی است که صورت گرفته است.

خزاعی با بیان اینکه با تصویری که می سازید قضاوت می شود تصریح کرد: تلاش کنید هویت ملی و تاریخی تان را فراموش نکنید و حفظ کنید، موضوعات جذاب و زیبا، میراث ‌فرهنگی فراموش شده، ارزش ها و اسطوره ها و افتخارات دینی ‌و ملی تان را در فیلم انعکاس دهید.

به گفته وی، جهان از روی تصاویر و فیلم هایمان ما را می شناسد و قضاوت خواهد کرد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه متاسفانه اغلب از کنار نکات تربیتی و اخلاقی سینما گذشتیم و چشم پوشی کردیم تاکید کرد: باید سراغ آن سینمای پاک و نجیب و اخلاقی برویم که دنیا ما را می شناسد، چه چیزی از سینمای ایران برای دنیا جذاب است؟ تکنولوژی و فناوری و تکنیک و جلوه‌های بصری که به‌وفور در آثار بیک پروداکشن خودشان یافت‌می شود، پس دنیا سینمای ما را به اخلاق، شاعرانگی و نشانگان هویتی و فضای فرهنگی و انسانی می شناسد.

سینمایی که برای جهان غوطه ور در مادیات و افراط گرایی پر زرق و برق غربی تازگی دارد و نوعی گفتمان جدید و افق نویی است.

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی هم با بیان اینکه به تمرکزدایی اعتقاد زیادی دارم، اضافه کرد: امکانات و فرصت‌ها باید به شکل عادلانه در اختیار فعالان حوزه سینمایی استان‌ها قرار گیرد.

ایل بیگی بر لزوم توجه به اقتصادی بودن تولید فیلم پیش از انجام کار تاکید کرد و ادامه داد: ۹۰ درصد فیلم های سینمایی که در ایران تولید می‌شود، امکان برگشت سرمایه یا سود ندارند که این نقطه ضعف باید برطرف شود.

وی انجمن سینمای جوان را از دریافت مجوز تولید فیلم کوتاه مستثنی دانست و یادآور شد: از سالن‌های سینما حمایت می‌شود و به زودی واریز کمک‌ها به حساب مدیران سینماها صورت خواهد گرفت.

در این نشست صمیمانه، تعدادی از فعالان حوزه سینمایی کردستان با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری، به بیان دغدغه‌های خود پرداخته و مشکلات و خواسته‌های خود را مطرح کردند و خواستار حمایت دولت از هنرمندان در بخش‌های مختلف شدند.

ایرج بهرام نژاد مدیر مسوول آموزشگاه فن بیان مونا، نبود درآمد و نداشتن مسکن را از جمله دغدغه‌های هنرمندان استان عنوان کرد و خواستار توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد به قشر هنرمندان به ویژه از لحاظ اقتصادی شد.

امیر غلامی مدرس سینما و فیلمساز نیز از مدیریت سیستم اداری دستگاه‌ها در گذشته انتقاد داشت و افزود: سیستم مافیایی در حوزه سینمایی باعث به حاشیه‌رانده شدن تعدادی از فعالان عرصه سینما شده است و باید اصلاحاتی صورت گیرد.

فاتح بادپروا مدیر سینما کردستان مریوان هم بر ضرورت حمایت از همه حوزه‌های زیرمجموعه سینمایی استان تاکیر کرد و اظهار داشت: چندین سال می‌شود که بخش خصوصی حوزه سینما فراموش شده و نیازمند حمایت است.

فریاد مجید آبادی کارگردان و تهیه کننده هم از ممنوع کار شدن خودش انتقاد کرد و یادآور شد: لطفا اجازه دهید کار کنیم، ما برای ایران و کردستان کار می‌کنیم.

بختیار لحیمی، مدرس و مستندساز و مدیرعامل خانه مستند کردستان هم با اشاره به اینکه بعد از ۲ سال پیگیری، موفق به دریافت مجوز راه‌اندازی خانه مستند استان شده است، ادامه داد: وزارت ارشاد باید محلی در شان خانه سینما برای این مهم اختصاص دهد، ضمن اینکه بودجه سالانه مستمر و ردیف بودجه ثابت برای خانه مستند در نظر گرفته شود.

مهدی توکلی نماینده خانه عکاسان کردستان از عدم توجه به هنر عکاسی انتقاد کرد و گفت: عکاسان توانمندی در استان داریم که مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و درخواست ما ارائه کارت هویتی به عکاسان و کمک به انسجام فعالان این عرصه و برگزاری جشنواره مستقل است.

ناصر سبحانی، فیلمساز مدیر شرکت دانش بنیان تجهیرات انمیشین سازی در ایران هم بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات سینمایی کشور تاکید کرد.

حیدر مرادی، مدیر پردیس سینمایی بهمن سنندج با اشاره به اینکه طی ۱۰ گذشته صندلی‌های این سینما تعویض نشده است، افزود: با وجود پایین بودن درآمد سرانه مردم استان، استقبال مردم از فیلم‌ها خوب است. او همچنین پیشنهاد داد امسال آیین افتتاح جشنواره فجر در سینما بهمن برگزار شود.

سوران فهیم مدرس سینما و تدوینگر هم سینمای ایران را دارای مشکل بنیادی دانست و اضافه کرد: ما از کاربردی بودن سینما غافل شده‌ایم، چراکه آموزش‌های سینما در ایران بسیار قدیمی است.

او بر لزوم ایجاد تحول در سینمای جوان کشور شد و ادامه داد: صرف مجهز کردن خانه‌های سینمای جوان کافی نیست بلکه به نظر من باید به فیلمساز یاد داد که چطوری پول دربیاورد.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره مریوان رونمایی شد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان، دیدار با استاندار کردستان و امام جمعه سنندج، شرکت در برنامه افتتاح خانه مستند کردستان، بازدید از انجمن سینمای جوانان، نشست با فیلمسازان و فعالان حوزه سینما و گفت و گوی زنده در شبکه استانی، از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری به کردستان است.

گفتنی است در این سفر حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، محمدرضا سوقندی مدیرکل استان ها و حقوقی سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی‌ مدیرعامل موسسه سینماشهر، رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.