سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳

وزیر ارشاد:

امسال در «جشنواره فیلم فجر» همه آن حرف‌هایی را که درباره تولید فیلم‌های فاخر زده‌ایم جامع عمل می‌پوشانیم

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه‌ترین گفت‌وگویش با خبرنگاران توضیحاتی را درخصوص برگزاری جشنوارۀ فیلم فجر امسال ارائه کرد، به ماجرای توقیف برخی نمایش‌ها پرداخت و از دیگر مسائل حوزۀ فرهنگ و هنر سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، ۱۴ تیر ماه پس از برگزاری مراسم تقدیر از شایستگان تقدیر جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: اگر ما معتقدیم که ایران عزیز ما پر و آکنده از شخصیت‌های علمی و فرهنگی است که در حوزه‌های محلی و منطقه‌ای می‌درخشند، وظیفۀ ما تجلیل از آن‌ها و الگو قرار دادن‌شان است. مثلا من به استان آذربایجان غربی رفتم، در یکی از روستاهای سردشت به منزل یکی از استاد مسلم موسیقی مقامی کُرد، اهل سنت ۱۰۷ساله رفتم و نشان درجۀ یک هنر را هم هفتۀ بعد برای ایشان فرستادم. آیا این نشست با افرادی است که شان هنر را پایین می‌آورند؟ یا پدر شهید ۸۶ساله که در شهرضای اصفهان در یک مزرعه زندگی می‌کند. ما باید از این‌ افراد تجلیل کنیم.

او همچنین با بیان این‌که وقتی می‌گوییم عدالت فرهنگی، یعنی برنامۀ دولت همین است که از همه حمایت کنیم، اظهار کرد: قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزۀ فرهنگ و هنر را از بهمن سال گذشته راه‌اندازی کردیم. در حالی‌که خیلی از این مسائل را رسانه‌ای نکرده‌ایم. اما اکنون بیش از ۳۸هزار نفر در آن آموزش می‌بینند. ما به این‌جا متوقف نشدیم. ما به درس‌آموختگان این مرکز مجوز آموزش می‌دهیم و این اقتصاد فرهنگ و هنر را در این مناطق تقویت می‌کند.

وزیر ارشاد سپس در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران دربارۀ ساخت فیلم‌های سینمایی استراتژیک در جشنوارۀ فیلم فجر پیش رو نیز گفت: روزانه این بحث را دنبال می‌کنم. شورای ویژه‌ای را در بنیاد فارابی تشکیل دادیم و همین حالا پروژه‌های متعددی شروع شده است. ان شاالله امسال در جشنواره فیلم فجر همۀ آن حرف‌هایی را که دربارۀ تولید فیلم‌های فاخر زده‌ایم، جامع عمل می‌پوشانیم و همۀ پیش‌شرط‌هایش را فراهم کرده‌ایم. یک جشنوارۀ متفاوت و نزدیک به آرمان‌هایی که در حوزۀ فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی دنبال می‌کنیم را شاهد خواهیم بود.

اسماعیل در توضیحاتی در زمینۀ توقیف برخی نمایش‌ها نیز بیان کرد: نمایش «مخاطب» که متوقف شد، پس از این‌که اشکالاتش برطرف شد، تا انتها اجرا شد. در همۀ بحث‌ها تمکین به قانون و اجرای قانون را داریم. جایی که قانون نقض می‌شود، محل خط قرمز ماست. کسی که از ما مجوز می‌گیرد، باید مطمئن باشد کارش اجرا می‌شود، مگر این‌که در اجرا از آن مجوز تخطی کند. مثلا در تئاتر که اجرای زنده دارد، ممکن است این اتفاق بیفتد. یا در موسیقی با شروطی مجوز داده می‌شود، باید در اجرا هم دقت لازم اتفاق بیفتد.

او سپس با بیان این‌که آنچه مجوز می‌گیرد، همان باید ساخته شود و ما از همان حمایت می‌کنیم، افزود: سالی نزدیک به ۱۰هزار مجوز تئاتر می‌دهیم. یک مورد یک اشکالی پیدا می‌کند، همان برجسته می‌شود. ما با نقص برخورد می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به این‌که حوزۀ فرهنگ به شدت مورد استقبال مردم است، اشاره کرد و به توضیحاتی نیز دربارۀ نهضت بازگشت به مسجد پرداخت.

اسماعیلی در پایان به خبرنگاران وعده داد تا آمارهای نمایشگاه مجازی کتاب گذشته با جزئیات منتشر شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.