سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸

رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد؛

تمرکززدایی بر مبنای سه اصل عدالت‌محوری، استانداردسازی و قانون‌گرایی‌

سخنرانی محمد خزاعی در اولین جشن کارگردانان سینمای ایران

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور در سفر استانی به چهارمحال‌ و بختیاری پس از زیارت مزار شهدای استان، با نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه شهرکرد دیدار کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی امروز (۱۴ تیرماه) در سفر به چهارمحال‌ و بختیاری پس از زیارت مزار شهدای این استان با حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه شهرکرد دیدار کرد.

در این مراسم خزاعی گفت: با وجود هجمه‌های مختلف به ویژه در حوزه رسانه، دولت سیزدهم حرکت‌های‌ مطلوبی در عرصه فرهنگی کشور رقم زده است و با انتخاب مدیران جهادی و انقلابی در سطوح استانی‌ و در زیرمجموعه‌های‌ وزارتی، اتفاقات خوبی در این مسیر در حال شکل‌گیری‌ است.

وی افزود: در دوره جدید، سفرهای‌ استانی‌ مجموعه مدیریتی سازمان سینمایی، به سلسله برنامه‌ریزی‌های این سازمان اضافه شده است و در طی در دیدار با مسوولان ارشد استانی و همچنین هنرمندان استانی تلاش می‌شود با شناسایی دقیق‌تر مسائل و مشکلات، برای حل آنها راهکارهای لازم ارائه شود.

خزاعی‌ به تمرکز فعالیت‌های‌ اجرایی در استان‌ها بر بخش‌های‌ زیرساختی، تولیدی و کشف و پرورش استعدادها اشاره کرد و ادامه داد: لازم می‌دانیم در فرصت ‌های مهیا شده، شرایط برای ورود نیروهای جوان انقلابی، متدین و متخصص‌ افزایش یابد تا این نیروها به سرمایه‌هایی برای ادامه مسیر تبدیل شوند.

وی همچنین ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در بخش نیروهای انسانی مستعد و هنرمند را متذکر شد و گفت: گرچه زیرساخت‌ها در حوزه فرهنگی و هنری در این استان اندک است اما شرایط آن در بخش نیروهای انسانی در حد مطلوب قرار دارد و جزو استان‌های برخودار کشور از این منظر محسوب می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به آغاز سفرهای استانی مسئولان این سازمان از مناطق کم برخوردار تاکید کرد: تاکنون ۱۰ سفر انجام شده است و تجربه این سفرها نشان‌ داده است‌ که استان‌های کمتر برخودار از نظر نیروهای انسانی در شرایط بالاتری قرار دارند.

خزاعی با بیان اینکه توجه به نیروهای جوان انقلابی و متعهد و حمایت از آنان در اولویت‌های اجرایی سازمان سینمایی و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها قرار دارد، اظهار داشت: بر مبنای شعاری‌ که در این سازمان تعریف شده‌ و عدالت محوری، استانداردسازی و قانون‌گرایی‌ اصل قرار گرفته‌ است تلاش خواهد شد تمرکززدایی نیز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه با حضور در استان‌ها و بررسی بضاعت‌ها و داده‌ها می‌توان‌ تصمیم گیری بهتری برای آینده انجام داد، گفت: تاکنون ۳۰۰ هدف فرهنگی در بخش‌های مختلف وزارت‌خانه‌ دنبال شده است و تلاش برای رفع نواقص همچنان ادامه دارد.

معاون وزیر با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد از تولیدات سینمایی در مجموعه بنیاد فارابی به مضامین انقلابی و مرتبط با سیره و زندگی نامه سرداران شهید اختصاص یافته است، تصریح کرد: این رویه در استان‌ها نیز با مشورت مسئولان و هنرمندان در حال انجام است.

وی یادآور شد: کار در حوزه فرهنگ زمان‌بر است اما امید می‌رود بتوان با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای بیشمار در استان‌ها، تولید آثار و محتواهای انقلابی افزایش چشمگیری داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: امروز انتظار است خانواده های متدین و قشری که با سینما رابطه خوبی نداشتند در حمایت از سینما انقلابی و مضامین دینی وارد عمل شودند مطالبه خیلی از مردم به خصوص در استان‌ها طراحی و ساخت آثار با مضامین سالم است. مطالبه ما هم این است که نهضت مخاطب برای حمایت از آثار انقلابی و دینی ایجاد گردد.

وی تاکید کرد: اگر معتقد هستیم سینما مسیر خوبی را طی نکرده است قطعا عوض کردن مسیر آن به تنهایی از اراده ما خارج بوده و به یک حرکت ملی و انقلابی و جهادی نیاز دارد.

در ادامه این برنامه، حجت الاسلام‌ و المسلمین محمدعلی نکونام در این دیدار افزود: انقلاب اسلامی ایران برگرفته از دین‌ و شعائر اسلامی است و همه آنچه از انقلاب انتظار می‌رود در معارف‌ دینی که مطابق با فطرت و نیاز درونی انسان‌ها است، قرار دارد از این رو پایبندی به این معارف در تقابل با خواست جامعه نیست.

وی با تاکید بر اینکه در مقابل فرهنگ نادرستی که دشمن بر جامعه القا می‌کند، باید ایستاد و نباید اسیر تحریف‌ شد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی به دنبال فرهنگ دینی و اسلامی است و لازم است این مورد در تولیدات هنری و سینمایی نیز مد نظر باشد.

نکونام یادآور شد: این دغدغه و حساسیت درباره همسویی تولیدات هنری و سینمایی با مضامین و ارزش‌های‌ دینی و انسانی باید در چارچوب برنامه‌ریزی‌های‌ کلان و در راس مسائل اجرایی مجریان و ناظران نیز قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: گرچه نشاط و لبخند در کارهای تولیدی فرهنگی و سینمایی لازم است اما مهم آن است که به اصل‌ و فرع در این باره توجه شود چرا که اصل محتوای دینی و انسانی مهم است.
امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه هنر جز بیان مضامین دینی در قالب مورد پسند جامعه نیست، گفت: باید به گونه‌ای به این مفاهیم پرداخته شود که همه افراد از آنچه تولید شده است، استقبال کنند و حتی روحانیون و علما نیز در سینماها حضور یابند.

وی با تاکید دوباره بر محتوابخشی‌ آثار تولیدی بر مبنای‌ مضامین تمام عیار دینی، به ظرفیت‌های‌ بالقوه انسانی در چهارمحال و بختیاری نیز اشاره و تصریح کرد: اگر این ظرفیت‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرد و متشکل شود و از سوی دیگر زیرساخت‌ها نیز فراهم شود می‌توان بیش از گذشته به حرکت جامعه هنری استان در مسیر دستیابی به اهداف انقلاب امید داشت.

نکونام همچنین در بخش دیگری از سخنان خود روی کار آمدن دولت سیزدهم و موقعیت استثنائی تاریخ انقلاب در شرایط کنونی را یادآور شد و افزود: امید بسیاری در همه عرصه‌ها و به ویژه عرصه فرهنگی به این دولت بسته شده است و امروز مردم و جامعه این انتظار را دارند که انقلاب در تراز و ریل خود به پیش برود.

وی فرصت کنونی را فرصت عمل دانست و ادامه داد: زمانی که بخواهیم به برنامه‌های درازمدت بیندیشیم‌ گذشته است و باید با سرعت‌بخشی به امور، تمرکز در برنامه‌ریزی‌ها و به خط کردن نیروها و استعدادها برای پاسخگویی‌ به نیازهای جامعه تلاش کرد.

گفتنی است این سفر در راستای برنامه‌های کلان وزارتخانه و با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی و رفع مشکلات و موانع حوزه سینما صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است در این سفر محمدرضا سوقندی مدیر کل امور استان ها و مجلس سازمان، حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان، هاشم میرزا خانی مدیر عامل موسسه سینما شهر، مهدی آذرپندار سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور را همراهی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.