سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

تداوم تصمیمات غلط در سینمای بحران زده کودک و نوجوان/۴

نیاز: اصرار برگزاری جشنواره فیلم کودک خرج ردیف بودجه تعیین شده است/ گسترش روز به روز سرطانی که به جان فرهنگ و هنر کشور افتاده دلمان را به درد می آورد

امید نیاز

سینماپرس: امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان در خصوص تداوم تصمیمات غلط در سینمای بحران زده کودک و نوجوان گفت: اصرار برای برگزاری جشنواره فیلم کودک خرج ردیف بودجه تعیین شده است! نه اینکه منظور بنده از بخور بخور مدیران برگزارکننده جشنواره باشند بلکه فلان هتلی که در اصفهان در اختیار جشنواره قرار می گیرد مبالغ هنگفتی از مسئولان آن طلب می کند و ارقامی برای این رویداد صرف می شود که در این بحران اقتصادی اصلاً به صلاح نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «همسر دات کام» و «ب-۱۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در مورد خبر انتصاب دبیر جشنواره فیلم کودک و تصمیم برای برگزاری این رویداد در حالی که فیلم کودک قابل تأملی تولید نشده تنها می توانم بگویم خانه از پای بند ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است!

وی ادامه داد: شاید یک دلیل برگزاری این رویداد رودربایستی مسئولان با برخی سینماگران یا مدیران بالادستی شان است! می خواهند بگویند ما هم توانستیم جشنواره ای برگزار کنیم! اما به چه قیمت؟ طبیعتاً در این جشنواره مانند گذشته چند تله فیلم بی کیفیت و تولیدات درجه ۸ برخی اصفهانی در بخش جنبی به نمایش در می آید و توهم کارگردان بودن به برخی افراد در اقصی نقاط کشور می دهد و بس!

نیاز با طرح این پرسش که اصلاً چرا باید جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار شود اظهار داشت: مگر در دوره های گذشته این جشنواره توانست دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان به همراه آورد که مدیران جدید باز هم اصرار به برگزاری اش دارند؟ این جشنواره چه کمکی به اکران می کند؟ چرا چند ماه مانده به جشنواره دبیر انتخاب می شود و فیلم های سفارشی آماده می شوند و بودجه ای صرف می شود و بعد سینمای کودک تا سال بعد فراموش می شود؟

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که عقیده شما در مورد انتصاب دبیری که پیش از این شناختی از سینمای کودک و نوجوان نداشته چیست متذکر شد: کدامیک از مدیران ما عقبه دارند؟ ما اگر بخواهیم الگویی در ذهن مان در خصوص انتصاب مسئولین فرهنگی ترسیم کنیم یکی این است که خودشان دستی بر آتش داشته باشند و یا کسانی دبیر شوند که بتوانند برای هنرمندان راهگشا و کارگشا باشند. آنچه در خصوص انتصاب این دبیر مرا نگران می کند این است که کسانی که قبلاً مسئولیت داشتند مشکلات را می شناختند و می توانستند بر اساس شناخت شان برای این رویداد سیاست گذاری کنند اما الگوبرداری آقای خزاعی از گذشته باعث انتصاب مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در کسوت دبیر جشنواره کودک شده است.

وی تأکید کرد: آقای خزاعی اگر این حکم را دادند به دلیل راه کم خطر بوده و سیاست شان این بوده که دبیر جشنواره با ایشان و سیاست های شان همگونی داشته باشد. در هر صورت من با کلیت جشنواره مسأله دارم و باز هم عنوان می کنم وقتی تولیدی نیست چرا باید این رویداد برگزار شود؟ همه چیز در کشور ما برعکس شده اول جشنواره است و بعد تولید و اکران در صورتی که باید اول تولید و اکران باشد و بعد جشنواره!

نیاز سپس با اشاره به اینکه سینمای ایران پس از انقلاب با فیلم کودک و نوجوان در دنیا شخصیت پیدا کرد یادآور شد:.پرچمدار سینمای ایران در جهان سینمای کودک بود؛ صف های طویل مردم برای فیلم هایی نظیر «پاتال و آرزوهای کوچک»، «دزد عروسک ها» و... هرگز از یادمان نمی رود! سینمای کودک آن بود نه این که امروزه شاهدش هستیم!

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: گسترش روز به روز سرطانی که به جان فرهنگ و هنر کشور افتاده دلمان را به درد می آورد؛ سازوکار فرهنگی کشور دچار فروپاشی شده و متزلزل است. ما این روزها در سینمای ایران شاهد یک گروتسک هستیم چه در سینمای بزرگسال و چه در سینمای کودک و نوجوان!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.