شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

سازمان سینمایی؛ پیشرفت یا حرکت در مسیر غلط گذشته؟/۷

فرخنده کیش: انتصاب برخی مدیران کلیدی سازمان سینمایی توسط آقای خزاعی کار صحیحی نبود/ رئیس سازمان سینمایی باید پیگیری مسئولانه در خصوص مسائل خانه سینما داشته باشد

فرید فرخنده کیش

سینماپرس: فرید فرخنده کیش مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان و تهیه کننده سینما در رابطه با معضلات عدیده سینمای کشور و انفعال مدیران سینمایی در خصوص ایجاد تحولات مثبت در این حوزه اظهار داشت: انتصاب برخی مدیران کلیدی سازمان سینمایی که قبلاً در رأس امور بودند و امتحان مناسبی را پس ندادند توسط آقای خزاعی کار صحیحی نبود؛ اینکه ایشان سکان نظارت و کنترل را به دست فردی سپردند که همه اذعان دارند مدیر موفقی نبوده عملی غیرطبیعی و غیرمنصفانه است چرا که طبیعتاً نباید از افراد با تجربه های منفی استفاده شود و از سوی دیگر نظام نباید خود را از حضور مدیران خوب و متعهد محروم کند.

تهیه کننده مستندهای «نفس بی ریه» و «دقیقه ۵۵» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من نوعی که همه اذعان دارند مدیر موفقی نبودم و هر روز در بغل یک طیف سیاسی هستم چرا باید پستی کلیدی در سازمان سینمایی داشته باشم؟ تجربه مجدد من چقدر می تواند به سینمای کشور کمک کند؟ وقتی کارنامه من نوعی موفق نبوده حضور مجددم چه کمکی برای سینما در پی خواهد داشت؟

وی با تأکید بر اینکه شخص آقای خزاعی فردی باشخصیت و مومن و کاربلد است اظهار داشت: من هیچ نزدیکی بین افکار آقای خزاعی و برخی مدیران نزدیک ایشان نمی بینم مگر اینکه سفارشی شده باشد تا این افراد انتخاب و به کار گمارده شوند! بنده شخصاً در این رابطه دچار شبهه شده ام و معتقدم آقای خزاعی بهتر است با شجاعت و اعتماد به نفس جلوی این مسائل بایستند تا موفق باشند و سینما بیش از این دچار بحران نشود.

فرخنده کیش خاطرنشان کرد: آقای خزاعی و نگاهی که وی به سینما و هنر دارد به دلایل مختلف می تواند به حل بحران در سینما کمک کند اما انتصاب مدیرانی غلط مانع از رفع تشتت و بحران در سینما شده است. بسیاری از اهالی سینما امروز با این پرسش در اذهان خودشان روبرو هستند که آقای خزاعی سینما را کنترل می کند یا جای دیگری برای سینما تصمیم گیری می شود و ایشان صرفاً معبری برای انعکاس آن تصمیمات هستند؟

این سینماگر متذکر شد: آقای خزاعی بهتر است تصمیم گیری را موکول به خودشان و مشاورین امین شان بکنند و زیر بار تحمیل حرف دیگران نروند. نکته مهم این است که مدیر باید به حوزه ای که اداره می کند متعهد باشد و اجازه ندهد برخی افراد در آن حوزه اخلال ایجاد کنند.

وی سپس با بیان اینکه رئیس سازمان سینمایی بهتر است پیگیری مسئولانه در خصوص مسائل خانه سینما داشته باشد تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف مهم امروز سینما پدیده خانه سینما است. اگر امروز همه نسبت به سینما نگاه نادرستی دارند دلیلش رفتار و عملکرد و نگاه نادرست مدیران خانه سینما است.

فرخنده کیش در همین راستا متذکر شد: چرا معاون رئیس جمهور باید وارد شود و از زنان سینماگر دفاع کند؟ نقش مدیران سینمایی و خانه سینما چرا در این راستا فراموش شده است؟ آقای خزاعی بهتر است پیگیری مسئولانه در خصوص مسائل خانه سینما داشته باشد و به داد اعضای این خانواده بزرگ که افرادی فرهیخته هستند برسد و فرزندان سینما را از بلاتکلیفی نجات دهد.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه مسأله کرونا سبک زندگی و نگاه های انسانی را در تمامی دنیا تغییر داد اظهار داشت: یکی از این تغییرات سینما بود به نحوی که خانواده ها ترجیح شان این شده که در محفل خانوادگی شان آثار سینمایی را دنبال کنند و به سالن ها نروند. بی تردید سیاست گذاری و نقش مدیران سینمایی در این باره می تواند بسیار موثر واقع شود.

وی ادامه داد: بنده با همه علاقه ای که به سینما دارم نمی توانم کتمان کنم در تولیداتی که به تازگی تماشا کردم جز لودگی چیز دیگری دیده ایم! این مسأله صدمه فراوانی به سینما زده و افت کیفیت تولید جدا از فیلمنامه های سخیف این بخش از هنر-صنعت سینما را دچار آسیب جدی کرده است.

فرخنده کیش در خاتمه این گفتگو افزود: ما برای جذب مخاطب نیاز به خوراک مناسب داریم؛ مخاطب امروز فیلمی ندارد که ببیند و از آن لذت ببرد؛ پروسه تولید در سینما از دست رفته و به سمت قهقرا حرکت می کند و بخش عظیمی از این فجایع به علت تصمیم های نادرست مدیران سیاست گذار است که بهتر است در دیدگاه های خود تجدیدنظر کنند. شخصاً به موفقیت آقای خزایی در صورت اصلاح رویه ها معتقدم زیرا پس از سال ها فردی از جنس سینما و دارای شناخت لازم سکاندار شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.