شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵

معاون سیاسی وزارت امورخارجه:

«هناس» نشان داد که ترور یک ابزار شیطانی‌ست که توسط قدرت‌ها به کار گرفته شده است

فیلم سینمایی هناس

سینماپرس: علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، رئیس تیم مذاکره کننده برجام و دبیر سابق ستاد حقوق بشر، پس از تماشای فیلم سینمایی «هناس» که روایتی پرتلاطم از زندگی داریوش رضایی‌نژاد از شهدای ترور هسته‌ای، همسر و فرزندش را به تصویر می‌کشد، درباره این فیلم سینمایی نظراتی را بیان کرد.

به گزارش سینماپرس، علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، رئیس تیم مذاکره کننده برجام و دبیر سابق ستاد حقوق بشر، پس از تماشای فیلم سینمایی «هناس» که روایتی پرتلاطم از زندگی داریوش رضایی‌نژاد از شهدای ترور هسته‌ای، همسر و فرزندش را به تصویر می‌کشد، درباره این فیلم سینمایی نظراتی را بیان کرد.

«هناس» نشان داد که ترور یک ابزار شیطانی‌ست که توسط قدرت‌ها به کار گرفته شده است

باقری کنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که «هناس» چه میزان توانست بیانگر مظلومیت جمهوری اسلامی و حقوق ملت ایران در عرصه بین‌الملل باشد، گفت: همانطور که می‌دانید، ما در طول چهار دهه گذشته یکی از قربانیان بزرگ جریان تروریسم در عرصه بین‌الملل، با بیش از هفده هزار شهید ترور بوده‌ایم که توسط جریان‌های مختلف در داخل کشور ترور شده‌اند.

وی افزود: ما درحالی‌ از قربانیان بزرگ تروریسم به حساب می‌آیم که توسط قدرت‌های بزرگ به حمایت و طرفداری تروریسم متهم می‌شویم. این نشان‌دهنده این است که ما در عرصه به نمایش کشیدن واقعیت‌های موجود در جامعه‌مان و نسبت به افکار عمومی دچار یک لختی یا سستی هستیم. از این رو دشمن توانسته علیرغم این واقعیت عینی(مبنی بر اینکه قربانیان بزرگ تروریسم هستیم) موضوع را برعکس جلوه دهد.

باقری کنی با اشاره به اینکه «هناس» می‌تواند گامی جدی در عرصه بازنمایی واقعیت باشد، بیان کرد: کارکرد اصلی هنر این است که بتواند واقعیت‌ها را با روش‌های ماندگار، در ذهن‌ها ماندگار کند و آنها را به شکل پایدار در افکار عمومی متجلی کند.

رئیس تیم مذاکره کننده برجام، در ادامه این بحث عنوان کرد: از دیدگاه من «هناس» نشان داد که ترور یک ابزار شیطانی‌ست که توسط قدرت‌ها به کار گرفته شده است و هدف آن ممانعت از پیشرفت ملت‌هاست. همچنین تعبیر من این است که ترور به عنوان یکی از ابزار حکمرانی استکبار و ابرقدرتها به ویژه آمریکاست و دقیقا زمانیکه از دستیابی به اهداف متجاوزانه خود ناکام شوند، دست به ترور میزنند و این بزدلانه‌ترین شیوه برای اعمال نظر و تأمین هدفشان است.

وی در پاسخ به این سوال که «هناس» چه میزان در نشان دادن حقانیت و مظلومیت ایران برای دستیابی به حقوق و تامین منافع موفق بوده است، بیان کرد: به عقیده من «هناس» یک هنرنمایی هوشمندانه هم در نشان دادن حقانیت و مظلومیت ایران برای دستیابی به حقوق و تأمین منافع خود و هم در نشان‌دهی رذالت و کینه دشمنان نسبت به ملت ایران است.

باقری کنی اضافه کرد: «هناس» دو روی این واقعیت که یکی از آن‌ها شهادت است و سعادتی که نصیب شهید رضایی‌نژاد شد و روی دیگر که شقاوت است و جنایتی است که توسط دشمنان ایران هدایت و عملیاتی شد، را به نحو خوبی بازنمایی می‌کند.

«هناس» نشان داد که ترور یک ابزار شیطانی‌ست که توسط قدرت‌ها به کار گرفته شده است

او پیرامون این موضوع که با توجه به گذشت چندین سال از ترور دانشمندان شهدای هسته‌ای، هنوز هم در کوچه و خیابان‌ها شاهد ترور دانشمندان و افراد نخبه هستیم، در توافقات ۵+۱ باید چگونه پیش برویم تا دیگر شرمنده خون شهدا نباشیم، توضیح داد: همانطور که عرض کردم کاراصلی ترور که توسط دشمنان ما هدایت و اجرا می‌شود، ممانعت از پیشرفت ملت ایران است و ما باید با ساز و کارهایی‌ که در عرصه‌های مختلف تعبیه و ایجاد میکنیم، اجازه ندهیم که دشمنان از این ابزار استفاده کنند. باید تلاش کنیم کشور و به ویژه کسانی‌که هدف ترور هستند را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که در نهایت، ایجاد یک بازدارندگی درونی شود و دشمن نتواند اهداف خود را عملیاتی کند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: زمانی‌که ما می‌خواهیم به عنوان یک قدرت در عرصه‌های علمی، منطقه‌ای و فناوری در سطح منطقه و جهان جلوه‌گری کنیم، این طبیعی است که عده‌ای موافق این نوع جلوه‌گری نباشند؛ به این دلیل که این مهم، هویت استقلالی ملت ایران را تثبیت می‌کند و آن‌ها همیشه به دنبال این هستند که ما را به سمتی هدایت کنند که به آن‌ها وابسته باشیم. هنگامی‌که این مؤلفه‌های قدرت ما را به مرزهای استقلال نزدیک می‌کند، آن‌ها اقداماتی می‌کنند که ما دورتر شویم.

وی درباره ویژگی‌های فیلم «هناس» که می‌تواند مخاطبان مختلف را به سینما بکشاند، گفت: نکات مهمی در این فیلم سینمایی وجود دارد که از جمله آن‌ها این است که بستر این فیلم کاملا اجتماعی و متمرکز بر عنصر خانواده است و این می‌تواند ارتباط خیلی نزدیک با توده‌ مردم برقرار کند، زیرا هر کدام از افرادی که در جامعه هستند در واقع بخشی از یک خانواده‌اند. از این جهت مخاطب می‌تواند با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کند که خود بستریست که فیلم بتواند گام‌های جدی در تسخیر ذهن مخاطب بردارد.

باقری کنی توضیح داد: موضوع ترور علیرغم اینکه در طول چهار دهه گذشته یکی از موضوعات مهم جامعه ما بوده است، اما پرداخت هنری به‌سزایی به آن نشده و هنوز هم جای خالی بسیار زیادی در ساحت هنر به ویژه در سینما برای پرداختن به موضوع ترور وجود دارد و این نشان دهنده این است که ملت ما در عرصه‌های مختلف در مقابل تعدیات دشمن از خود مقاومت و پایداری نشان داده‌اند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در آخر گفت: نکته مهمتر اینکه با توجه به موضوع ترور در کشورهای دیگر که فقط متوجه مقام‌های سیاسی شده، در کشور ما اینگونه نبوده است. بلکه در کشور ما متوجه یک میوه فروش، دانش‌آموز، استاد دانشگاه، روحانی و حتی یک خانم فعال در محل یا مسجد نیز بوده و این طیف ترور شوندگان هم بیانگر مؤلفه‌های قدرت ماست و هم نشان‌دهنده چهره جنایتکار دشمن که هردو مؤلفه بروز و نمود جلوه‌های هنری است که هم نسل کنونی و هم نسل آینده باید بدانند که میراث‌دار چه تاریخ و هویتی است.

فیلم‌سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه با پرداخت به زندگی شهید داریوش رضایی نژاد از دانشمندان هسته‌ای ایران و ترور هولناک او در مقابل همسر و فرزندش، از ۱۸ خرداد اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.