چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

همسر شهید اصغر وصالی؛

مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ درگذشت

مریم کاظم‌زاده

سینماپرس: مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ و همسر شهید اصغر وصالی در ۶۶ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان، آسمانی شد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی رحیمیان عکاس پیشکسوت و عضو هیأت مدیره انجمن ملی عکاسان ایران با تأیید این خبر به مهر گفت: مریم کاظم‌زاده عکاس نستوه که همسر شهید اصغر وصالی بود، به حقیقت آسمانی شد و به حق پیوست. مراسم خاکسپاری این عکاس پیشکسوت امروز ۴ خردادماه در قطعه ۱۰۳ بهشت زهرا (س) برگزار خواهد شد.

مریم کاظم زاده، اولین عکاس زن جنگ بود که مهر سال ۵۹ به مناطق جنگی رفت و خاطرات بسیاری از حضور رزمندگان و فرماندهان در مناطق جنگی ثبت کرد. حضور او در کردستان و همراهی با شهید مصطفی چمران، عکس‌های زیادی از آن دوران به یادگار گذاشته است که بخشی از آنها در کتاب «عکاسان جنگ» توسط بنیاد روایت فتح به چاپ رسیده است. همچنین برخی از این عکس‌ها برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۴ طی نمایشگاهی در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

زنده‌یاد کاظم‌زاده در وقایع کردستان با اصغر وصالی و گروه «دستمال سرخ‌ها» آشنا شد. وجه تسمیه این گروه به شهادت یکی از اعضای جوان آن باز می‌گردد. او به هنگام شهادت، لباسی سرخ بر تن داشت که هم رزمانش به‌عنوان یادبود وی، تکه‌هایی از لباس او را بر گردن بستند و عهد کردند که تا گرفتن انتقامش، آن را از خود جدا نکنند.

کاظم‌زاده و وصالی اواخر شهریور ۱۳۵۸ عقد کردند و اوایل مهرماه به همراه گردان پنجم سپاه پادگان ولی‌عصر (عج) که فرماندهی‌اش را وصالی برعهده دارد، به مهاباد رفتند تا اولین سفر مشترک زندگی‌شان را در یک منطقه جنگی بگذرد. پس از شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، زندگی این زوج بار دیگر با مقاومت گره خورد. این بار هم خانم خبرنگار همراه همسر رزمنده‌اش به سرپل ذهاب رفت اما طولی نکشید که در ۲۸ آبان ۱۳۵۹ اصغر وصالی در تنگه حاجیان گیلانغرب به شهادت رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.