سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲

در آستانه سالروز فتح خرمشهر؛

اهدای لوح ویژه «فَرِّ فرهنگستان هنر» به «هادی حجازی‌فر»

هادی حجازی فر در نشست خبری فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»

سینماپرس: در آستانه سالروز فتح خرمشهر فرهنگستان هنر طی مراسمی لوح ویژه خود را با عنوان «فَرِّ فرهنگستان هنر» به هادی حجازی‌فر برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا کرد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه سالروز فتح خرمشهر، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» برنده بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر برای اهالی فرهنگ و هنر به‌صورت ویژه به نمایش درآمد و لوح ویژه «فَرِّ فرهنگستان هنر» به هادی حجازی‌فر کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویس این اثر سینمایی اهدا شد. همچنین، فرهنگستان هنر با اهدای لوح سپاس به حبیب‌الله والی‌نژاد، تهیه‌کننده این فیلم و محمدرضا تقی‌پور مدیر موزه صلح تهران و جانباز هشت سال دفاع مقدس، از آنها قدردانی کرد.

هنر بهترین وسیله برای یادآوری و خاطره ‌داری است

در این مراسم که با حضور اهالی فرهنگ و هنر عصر دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱، در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر برگزار شد، پس از اکران فیلم «موقعیت مهدی»، بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر، درباره لوح ویژه «فَرِّ فرهنگستان هنر» سخن آغاز کرد و گفت: فرهنگستان هنر نشانی ویژه با عنوان «فَرِّ فرهنگستان هنر» دارد که برای قدردانی از هنرمندانی است که آثار کم‌نظیر خلق می‌کنند. این نشان اولین بار به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» اهدا شد و امروز، برای قدردانی از فیلم «موقعیت مهدی» به آقای حجازی‌فر که اثری بسیار فاخر در حوزه دفاع مقدس خلق کردند اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: این فیلم از جمله آثاری است که بخش پژوهشی فرهنگستان هنر آن را از جنبه‌های مختلف روایتی، نشانه‌شناسی، تحلیل گفتمان و دیگر مباحث بررسی و نتیجه بررسی‌های خود را به‌صورت کتاب منتشر خواهد کرد. اما امشب به پاس قدردانی و برای یادآوری خاطرات هشت سال دفاع مقدس، از کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم تجلیل می‌شود.

نامورمطلق تصریح کرد: هنر اصولا غلو می‌کند تا آن چیزهایی که طبیعی و روزانه است، دیده شود زیرا پدیده‌های روزانه تماشایی و دیدنی نیستند اما هنر با فشرده‌سازی و متراکم‌کردن و شگفت‌انگیز کردن، آنها را دیدنی می‌کند. همچنین، هنر معانی را که در زندگی گم می‌شوند به ما یادآوری می‌کند.

رئیس فرهنگستان هنر، با یادآوری سخن امام (ره) که «شهادت هنر مردان خداست»، عنوان کرد: موضوع شهادت و دفاع مقدس نیاز به غلو ندارد. شهادت هنر است و همه باید بدانیم شهادت هنری است که همه هنرهای دیگر هر چه تلاش کنند به آن نمی‌رسند زیرا معانی بسیاری دارد و خود متراکم و شگفت‌انگیز است.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر عنصر «زمان» را موجب فراموشی دانست و در این زمینه توضیح داد: باید از آقای حجازی‌فر تشکر کنیم که مسائلی را به ما یادآور شد که فراموش کرده‌ایم زیرا زمان ضد یاد است و منشأ فراموشی است؛ مشکلات پیرامونی ما ناشی از فراموشی موقعیت‌هایی است که در گذشته داشته‌ایم و هنر بهترین وسیله برای یادآوری است. زمان با ایجاد گسست، اسطوره‌ها و یادها را با خود می‌برد. حضرت علی (ع) می‌فرماید؛ یاد موجب انس می‌شود. ما باید در این برهه زمانی، موقعیت خود را با «موقعیت مهدی» نزدیک کنیم و از آن یاد کنیم و امروز، تجلیل از کسانی است که برای ما خاطره‌داری کردند.

«موقعیت مهدی» دارای معانی ویژه در عرصه مقاومت است

حجت‌الاسلام دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات از دیگر حاضران در این مراسم بود که با خواندن شعری از شفیعی‌کدکنی درباره شهدا از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم تشکر و قدردانی کرد و فیلم «موقعیت مهدی» را در عرصه مقاومت دارای معانی ویژه دانست.

‌شهید باکری جزئی از واقعیت و حقیقت تاریخ ماست

علی‌اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم‌مقام رئیس فرهنگستان علوم از سه شُکر ویژه نام برد و اظهار کرد: ما باید سه شُکر ویژه به‌جا آوریم؛ نخست آنکه مسلمانیم و دینی با عظمت داریم. دوم آنکه ایرانی هستیم و در جایی به دنیا آمده‌ایم که دارای مرزهای فرهنگی پهناوری است و هزاران سال تاریخ شفاهی و مکتوب دارد و به‌رغم مشکلات و مصائب تاریخی، همواره استوار و پابرجا باقی مانده است. سوم آنکه ملتی هستیم که همواره افتخارآفرین بوده است.

وی با یادآوری خاطره‌ای از مردمانی که صدام آنها را در سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ از عراق رانده بود، افزود: در زمانی که صدام بسیاری از تجار و مردم خود را از کشور بیرون راند، کودکان ایرانی با آب و غذا به کمک آنها شتافتند. همچنین، ملت ایران در زمان هشت سال دفاع مقدس، میزبان و پذیرای صدها هزار خواهر و برادر افغان بود که به ما پناه آورده بودند.

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم افتخارآفرین‌های کشور را در تمامی عرصه‌های علم و فناوری و هنر بسیار دانست و در این زمینه گفت: برخی نیمه خالی لیوان را می‌بینند و دست به نقد می‌زنند اما در این چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی، کارهایی بزرگ در کشور انجام شده و ما در عرصه‌های ملی و بین‌المللی قدم‌هایی بزرگ برداشته‌ایم.

وی با یادکرد از شهید باکری اضافه کرد: ما به دنبال اسطوره‌سازی نیستیم؛ زیرا شهید باکری و امثال او واقعیت و حقیقت تاریخ ملت ما هستند. این مملکت در درون خود اسوه‌هایی آفریده که برای ما راهنماهایی خوب به شمار می‌آیند و از این الگوها کم نداریم. امیدوارم در عرصه هنر بتوانیم با کارهای فاخر، آنها را به برندهای بین‌المللی تبدیل کنیم.

‌امیدوارم ساخت این فیلم باعث نزدیکی قلب‌ها شود

هادی حجازی‌فر کارگردان، نویسنده و بازیگر فیلم «موقعیت مهدی» روی صحنه حاضر شد و ابتدا با یادآوری فیلمبرداری بخش‌های بسیاری از فیلم در آبادان، به بازماندگان حادثه ریزش ساختمان در این شهر تسلیت گفت.

وی سپس به انگیزه شخصی خود برای ساخت فیلم «موقعیت مهدی» پرداخت و گفت: بسیاری از افراد خانواده از جمله پدر و عموهایم در لشکر ۳۱ عاشورا خدمت می‌کردند و پدرم، در زمانی که به دانشگاه تهران رفتم، از من خواست تا زندگی آقا مهدی را بسازم و دوست داشتم این دِین را با ساخت این فیلم ادا کنم.

حجازی فر با اشاره به کسانی که فارغ از مرزهای زبانی و قومی به دفاع از کشور پرداختند، از کسانی یاد کرد که در هشت سال دفاع مقدس جانانه از کشور پاسداری کردند و اظهار امیدواری کرد که ساخت این فیلم بتواند باعث نزدیکی قلب‌ها به هم شود.

در پایان این مراسم حاضرین از تعدادی از آثار نقاشی با موضوع دفاع مقدس و با عنوان «نقش خدا» که در محوطه ورودی فرهنگستان هنر به نمایش در آمده بود، دیدن کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.