یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰

در نشست خبری مطرح شد؛

فیلم‌های برگزیده‌ ۲۰ سال جشنواره پویانمایی اکران می‌شود

محمدرضا کریمی صارمی در نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

سینماپرس: محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران مطرح کرد که اگر انیمیشن‌سازان حمایت شوند می‌توانیم جشن خودکفایی را در انیمیشن بگیریم.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، صبح روز یکشنبه یکم خرداد ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر و بنیانگذار جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران مطرح کرد: دوازدهمین دوره از جشنواره قرار بود در اسفندماه برگزار شود اما به دلیل کرونا و محدودیت‌ها، تصمیم گرفتیم این جشنواره را در خرداد برگزار کنیم اما سیزدهمین دوره در همان تاریخ جهانی خود برگزار می‌شود.

سپس مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: امسال دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی را از هشتم تا دوازدهم خرداد برگزار می‌کنیم. جشنواره‌ای که به نوعی به جهت ارایه تولیدات شاخص در عرصه پویانمایی، یکی از معتبرترین جشنواره‌های دنیا محسوب و فرصتی ایجاد می‌شود تا تولیدکنندگان پویانمایی از سراسر جهان بتوانند آثار خود را در این جشنواره ارایه کنند و به نوعی با سایر تولیدکنندگان از کشورهای مختلف وارد رقابت، گفتگو، تعامل و تبادل تجربه شوند.

وی افزود: کانون متولی برگزاری این جشنواره است جشنواره‌ای که با هدف ایجاد ارتباط با مخاطب و همینطور فرصتی برای تبادل تجربه و ارایه آخرین محصولات فعالیت می‌کند. پویانمایی در دنیای کنونی نه تنها برای کودکان که برای بزرگترها هم ارزش دارد. شاید ما بزرگترها علاقمند حس کودکی‌ای هستیم که در بزرگسالی، این فضا به ما می‌دهد. ما نسلی هستیم که با ابتدایی‌ترین شکل پویانمایی بزرگ شدیم، اما شما با پیشرفته‌ترین شکل پویانمایی رو به رو هستید.

علی‌اکبرزاده ادامه داد: پویانمایی یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در تعلیم و تربیت است، مگر تعلیم و تربیت غیر از این است که ارزش‌ها را به کودکان منتقل و این انتقال را تسهیل کنیم؟ در دنیای کنونی و در نظام‌های بزرگ تعلیم و تربیت روی پویانمایی حساب و برنامه‌ریزی می‌شود. ما افتخار داریم در دوازدهمین جشنواره با این دیدگاه که پویانمایی می‌تواند در تعلیم و تربیت حرف‌های زیادی داشته باشد، برنامه خود را ارایه دهیم. این حرفه در عین حال که یک هنر است، یک صنعت هم هست. در دنیای کنونی می‌شود روی پویانمایی حساب کرد و حتی از منظر اشتغال‌آفرینی وارد بحث و گفتگو درباره آن شد. می‌شود با پویانمایی شغل ایجاد کرد و کارآفرینی آن در کل دنیا جایگاه دارد.

وی در ادامه با ارایه آماری از آثار رسیده به این رویداد مطرح کرد: امسال در سایت «دیجی کانون» فرصت بارگذاری فیلم‌ها را برای فیلمسازان فراهم کردیم. اتفاق دیگر این است که از ۱۳۰ کاراکتر فیلم‌های پویانمایی در قالب نمد و… رونمایی می‌کنیم. همه می‌توانند از این کاراکترها استفاده کنند که در نمایشگاه جانبی مجموعه از روز هشتم به نمایش درمی‌آید.

علی اکبر زاده اظهار کرد: در روز دوازدهم خرداد از ساعت ۹ تا ۱۱ یک سانس نمایش پویانمایی از برگزیدگان ۲۰ سال گذشته پویانمایی کودک خواهیم داشت این اکران می‌تواند روی پرده باشد یا از طریق دیگر ابزارآلات. همه مراکز ما همزمان برای پخش برگزیده‌های ۲۰ سال گذشته وارد عمل می‌شوند.

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا کریمی صارمی دبیر و بنیانگذار جشنواره پویانمایی تهران درباره بخش دینی هم گفت: ما در جشنواره‌های بین‌المللی دسته‌بندی‌هایی را مشخص می‌کنیم تا فیلمسازان در آن بخش محتوایی یا تکنیکال شرکت کنند، در بخش دینی وقتی آثار را از دوره نهم به بعد به نمایش می‌گذاشتیم، داوران به دلیل محتوای آنها پیشنهاد دادند این آثار در یک بخش مستقل باشند. دو دوره آزمایشی این کار را کردیم و در دوره بعدش یک گروه مستقل برای آن تدارک دیدیم. خود فیلمسازان هم اعلام کردند مناسب است بخش دینی جدا شود چون بخش دینی خیلی نزدیک به کارهای تلویزیونی است به همین دلیل این دو بخش را جدا کردیم.

کریمی‌صارمی اظهار کرد: همیشه آرزویی وجود داشت که روی متعلقات و تولیدات ما تصویر و نماد قهرمانان خودمان باشند، ما آمدیم کاراکترهای فیلم‌های کانون را تبدیل به عروسک‌های سه بعدی کردیم، نزدیک به ۸ هزار کاراکتر در انیمیشن ایران وجود دارد. این فرصت خوبی است که شروع به جریان سازی کنیم این شخصیت‌ها بسیار زیبا و حتی از شخصیت‌های خارجی هم جذاب‌تر هستند بنابراین می‌تواند فرصت مهمی را ایجاد کند.

وی درباره دوسالانه بودن این رویداد هم توضیح داد: هنوز در کشور ما تولید در آن حد نیست که جشنواره سالانه شود اما اکثر جشنواره‌های انیمیشن در جهان به دلیل تایم تولید انیمیشن دوسالانه است ما امسال ارزان‌ترین نیروی کار توانمند را داریم و فرصت خوبی است که تولیدات مشترک داشته باشیم در حال حاضر دو استودیوی انیمیشن در همین کانون داریم. حتی همین الآن حامد جعفری «بچه زرنگ» را به صورت سریال و سینمایی در همین استودیو صداگذاری می‌کند. ضمن اینکه ما در شهرک غرب دو استودیوی خوب داریم و آماده هستیم از گروه‌هایی که تولید صنعتی می‌کنند، حمایت کنیم.

کریمی صارمی در پایان گفت: این دو سال کرونایی لطمه‌های زیادی به شرکت‌های انیمیشن سازی وارد شد اما اگر انیمیشن سازان حمایت شوند می‌توانیم جشن خودکفایی را در انیمیشن بگیریم. مثلاً قابل افتخار است که موسسه صبا تولیدات زیادی دارد و به استاندارد مطلوب مخاطب رسیده است. در مورد صنعتی شدن و تولید انبوه هم الان فرصت خوبی است و می‌توانیم جذب سرمایه کنیم و فرهنگ و ایدئولوژی دینی خود را صادر کنیم فقط لازم است این شرایط درک شود. ما در جلسات خود می‌گوییم چیزی نزدیک ۵۰ میلیارد تومان بودجه ساخت انیمیشن در ایران است. اگر این رقم دو برابر شود اتفاق فوق‌العاده‌ای رخ می‌دهد. در حوزه اشتغال هم جریانی را ایجاد می‌کند. نزدیک به ۷۰ درصد انیمیشن‌سازی دولتی است، انیمیشن ایران به تازگی با اسپانیا و روسیه تولیدات مشترکی داشته که اتفاق بزرگی در کشور بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.