سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

جایگاه سینمای ایران در عرصه بین الملل کجاست؟

صمدیان: سینمای ایران از بعد اقتصادی پا در هوا است/ دستیابی به رده های بالا در اقتصاد جهانی سینما نیاز به تعقل و برنامه ریزی دارد

سیف الله صمدیان در تشییع پیکر نصرت‌الله کریمی

سینماپرس: سیف الله صمدیان عکاس و فیلمساز در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم کن در گفتگو با سیدرضا منتظری اظهار داشت: سینمای ایران از بعد اقتصادی پا در هوا است درست همانطور که بخش اقتصادی کشور دچار مشکلات جدی است اقتصاد در سینما هم با مخاطرات جدی روبرو است.

دبیر جشن تصویر سال در پاسخ به این سوأل که آیا سینمای ایران را از بعد اقتصادی می توان با سینماهایی مانند هند، آمریکا و یا سایر کشورهای صاحب صنعت سینما قیاس کرد یا خیر به سینماپرس گفت: سینما اصول خاص خود را دارد. قوانینی را در سینما حاکم کردیم و در مقاطع مختلف پاسکاری های بی هدف در این دولت و آن دولت داشتیم و همین باعث شد گلی که باید زده می شد زده نشود و سینمای ایران از بعد اقتصادی معلق بماند.

وی ادامه داد: متأسفانه حتی از نظر استعدادیابی نیز به گنجینه های عظیم سینمای ایران توجه نشده است. این در حالی است که جوانان پیشرفت خوبی داشتند. برای اثبات این مدعا همین بس که بعد از موج های کیارستمی و مخملباف و... در سینمای جهان ما باز ههم بیشتر و بهتر دیده شدیم. در جشنواره هایی که رویکردهای مختلف غیر تجاری دارند جوانان ایرانی خود را نشان می دهند.

صمدیان در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: متأسفانه آنقدر بی نظمی در هویت بخشی به فرهنگ یکسان در سینما وجود دارد و آنقدر خودی و ناخودی در سینمای ایران بیداد می کند که ما به شدت دچار تلاطم و سرگردانی شده ایم.

این سینماگر تأکید کرد: اگر قرار است هویت بخشی و هدایت در سینما باشد این اصول در حال حاضر کجاست؟ برخی فیلم نه هدایت کننده هستند نه حمایت کننده و همین باعث بلاتکلیفی ما در بازارهای جهانی شده است.

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه دستیابی به رده های بالا در اقتصاد جهانی سینما نیاز به تعقل و برنامه ریزی دارد تصریح کرد: ما یک بام و صد هوا هستیم و همه به روش خود سینما را اداره می کنند و این به ضرر جوانان مستعد است. ما نیاز به یک هدف گذاری جامع و مشخص در سینمای ایران داریم تا بر اساس آن بتوانیم تکلیف حضور سینمای ایران در عرصه های بین المللی را روشن کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.