یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

معاون آموزش انجمن سینمای جوانان:

هنرجویان اردوی «ایده تا تولید» به صورت رایگان و کاملاً بورسیه سینمای جوان هستند و هیچ‌گونه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند

سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: اولین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به میزبانی انجمن سینمای جوانان بوشهر در حال برگزاری است و قرار است در پایان این اردو، ۱۵ نفر از فیلمسازان جوان با هدایت مهدی جعفری، عادل تبریزی و ارسلان امیری سه فیلم کوتاه در ژانرهای جنگی و دفاع مقدس، کمدی و فانتزی و همچنین وحشت و رازآلود تولید کنند.

به گزارش سینماپرس، سعید پوراسماعیلی معاون آموزش انجمن سینمای جوانان در رابطه با برگزاری اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» به ایسنا بیان کرد: قبلاً فیلمسازی کارگاهی در دفاتر به صورت غیرمتمرکز وجود داشته و استادهایی دعوت شده‌اند که با موضوع «ایده تا تولید» به تولیدات کارگاهی پرداخته‌اند، اما این شکل از اردوهای فیلمسازی برای اولین بار است که طراحی و اجرا می‌شود و هدف آن ارتباط بین پایان دوره تحصیلی و پیوستن به جریان حرفه‌ای تولید فیلم کوتاه است. این موضوع در راهبردهای جدید سینمای جوان تعریف شده است و برای انجام آن دو معاونت تولید و آموزش و پژوهش اقدام می‌کنند. این دوره با پیشنهاد و ایده عبدالرحمن برزگر مدیر دفتر بوشهر به صورت میزبانی از ۵ استان همجوار شکل گرفت و با هزینه‌های استان بوشهر برگزار می‌شود. هزینه حمایت از تولید سه فیلم هر یک به میزان سی میلیون تومان و دستمزد استاد و پروازها از طریق ستاد مرکزی پرداخت می‌شود.

وی درباره فرایند حضور شرکت‌کنندگان در این اردو مطرح کرد: انتخاب فیلم‌سازها بر اساس معرفی هر دفتر و ارسال طرح فیلمنامه در زمینه ژانرهای اعلام شده بود. از بین فیلم‌سازانی که دوره فیلمسازی را در سینمای جوان یا هر مرکز آموزشی دیگری گذرانده‌اند و حداقل یک فیلم کوتاه ساخته‌اند، بر اساس امتیاز بالاتر، برای هر شهر یک نفر انتخاب و به اردو معرفی شده‌اند.

پوراسماعیلی ادامه داد: در دوره فیلمسازی هفت ماهه انجمن سینمای جوانان، کارگاهی به نام «نشست فیلم و گفتگو» وجود دارد که هنرجو را با ژانر و گونه‌های سینمایی آشنا و با نمایش نمونه‌هایی از فیلم‌های هر ژانر در مورد آن گفتگو می‌شود، اما امسال با تمرکز سینمای جوان بر موضوع ژانر، ۴۰ ساعت آموزش اضافه شده که به نام «نشست فرهنگی و پژوهشی» است و موضوع ژانر در اولویت این جلسات که به‌صورت متمرکز از طریق ستاد مرکزی برگزار می‌شود.

معاون آموزش انجمن سینمای جوانان در بخش دیگر از صحبت‌هایش بیان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران به دلیل وظیفه سازمانی خود موظف به حمایت از انواع سلایق فیلم کوتاه است و طبیعتاً تنوع در فرم، مضمون و ژانر مورد حمایت سینمای جوان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه استقلال فیلم کوتاه از سرمایه و مخاطب، این توانایی و امکان را در اختیار فیلمساز می‌گذارد که در هر زمینه‌ای تجربه و طبع آزمایی کند. طبیعتاً تنوع ژانر و طبع آزمایی در این زمینه کم هزینه تر، جسورانه و خلاقانه تر از تولیدات سینمایی کشور انجام می‌شود. این طبع آزمایی در فیلم کوتاه می‌تواند در مواردی که موفقیت بیشتری دارد وارد سینمای بلند هم بشود.

وی در پایان درباره استمرار این برنامه مطرح کرد: برنامه ریزی برای اجرای اردوهای بعدی انجام شده است و امیدواریم با هدف گذاری تعیین شده بتوانیم به روش جدیدی در حمایت از تولیدات فیلم کوتاه به صورت پل ارتباطی آموزش تا تولید برداریم. هنرجویان این اردوها، به صورت رایگان و کاملاً بورسیه سینمای جوان هستند و هیچ‌گونه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. تنها راه ورود به این اردوها، رقابت بین هنرجویان دیگری است که توانسته‌اند فیلم‌های قبلی بهتری ساخته و طرح فیلمنامه‌ مرتبط و حرفه‌ای تری در زمینه‌ ژانرهای اعلام شده در هر اردو بدهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.