دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

غفلت از وقایع انقلاب در سینما/۵

شفق: فقدان سرمایه گذاری کلان و عدم دغدغه مندی مسئولان باعث مهجور ماندن سینمای انقلاب شده است/ تحول فرهنگی با دستور و بخشنامه تحقق پیدا نمی کند!

ناصر شفق در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: ناصر شفق تهیه کننده سینما به مناسبت سالگرد رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد گفت: فقدان سرمایه گذاری کلان و عدم دغدغه مندی مسئولان باعث مهجور ماندن سینمای انقلاب شده و تا اندیشمندان به صورت جهادی وارد میدان نشوند هیچ اتفاق مثبتی برای سینمای انقلاب رخ نخواهد داد.

بنیانگذار و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما فراموش کرده ایم که هنر سینما به عنوان هنر شگفت انگیز اواخر قرن نوزدهم و بیستم توانسته تمامی معادلات و روش های اطلاع رسانی و رسانه ای در کل دنیا را تحت تأثیر خود قرار دهند؛ ما اول باید بپذیریم سینما حرفه ای بسیار پیچیده و وابسته به همه اجزای جامعه است تا بتوانیم از آن بهره برداری درستی داشته باشیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تقاطع» و «مروارید سیاه» در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: سینما یک فن است و به صورت تکنولوژی رفته رفته پیچیده تر شده و گسترش پیدا کرده و ظرافت های زیادی در آن وجود دارد و ما باید در ابتدا نحوه درست استفاده از صنعت سینما را یاد بگیریم.

شفق یادآور شد: آمریکایی ها علیرغم اینکه کشور بی هویتی هستند و تاریخ غنی ندارند و تمامی تاریخ کشورشان به حدود ۲۰۰-۳۰۰ سال قبل باز می گردد و بخش اعظمی از تاریخ کشوران با جرم و آدم کشی و خشونت شکل گرفته و عجین شده برخلاف ما استفاده درست از ابزار مدرن را یاد گرفته اند و به نوعی ستوان استفاده از تکنولوژی شده اند و توانسته اند از این تکنولوژی برای اهداف به ظاهر بشردوستانه اما در باطن براندازانه همه هویت های کشورهای جهان بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: علت اینکه آمریکایی ها موفق شدند به این قدرت برسند که در همه خانه های مردم جهان به عنوان نوعی از اندیشه وارد شوند دغدغه آن ها برای توجه به اندیشمندان و اندیشه هایی است که برای کشورشان منافع کلان در پی دارد اما متأسفانه ما در حالی که بهترین بستر را حضرت امام (ره) برایمان به وجود آوردند تا تحول فرهنگی در کشور به وجود بیاید نتوانستیم از این بستر استفاده درست کنیم.

این تهیه کننده سینما سپس با تأکید بر اینکه تحول فرهنگی با دستور و بخشنامه تحقق پیدا نمی کند تصریح کرد: ساده لوحانه است اگر فکر کنیم در عرصه فرهنگ می توانیم بدون هزینه و بسترسازی و سرمایه گذاری بسیار کلان پیشرفت کنیم. چون ما در حوزه نظامی سرمایه گذاری کلان کردیم پیشرفت زیادی در این حوزه داشتیم و زمانی می توانیم در حوزه فرهنگی پیشرفت چشمگیر داشته باشیم که به اندازه هزینه های نظامی که برای حفظ کیان کشور و میراث داری از حرمت فرهنگ کهن ایرانی انجام می دهیم در حوزه فرهنگ نیز سرمایه گذاری کنیم.

شفق در پایان این گفتگو افزود: هنرمند نباید دغدغه معیشت داشته باشد و باید خیالش از هر نظر آسوده باشد. سال ها قبل که بنده این شانس را داشتم که چند باری خدمت استاد شهریار در تبریز برسم ایشان این مورد را مطرح کردند که هنر اولین پایه اش این است که قدرت و سرمایه در اختیارش باشد و اگر سرمایه مکفی در اختیارش نباشد هنر فاخر زاییده نخواهد شد. ما امروزه نیاز به آن داریم که سینمای مان را متفکر کنیم تا از این ابتذال فعلی خارج شویم و بتوانیم هنر فاخر انقلابی را در قالب آثار سینمایی به مردم شریف کشورمان هدیه کنیم و امیدوارم با برنامه ریزی کلان مدیران فرهنگی بتوانیم به این مهم دست یابیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.