سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷

واکنش دبیر جشن کانون کارگردانان سینما به انتقادات:

داوران به تشخیص رسیدند که نوع کارگردانی «قهرمان» شایسته تقدیر است/ما مثل «جشنواره فجر» مصلحت اندیشی و سفارشی نداشتیم!

محسن کیایی در اولین جشن کارگردانان سینمای ایران

سینماپرس: محسن کیایی دبیر جشن کانون کارگردانان سینما درباره انتقادات از این جشن گفت که همه انتخاب‌ها بر اساس نظرات داوران بوده و مصلحت اندیشی یا سفارشی در کار نبوده است.

به گزارش سینماپرس، مصطفا کیایی کارگردان و دبیر جشن انجمن کارگردانان سینما درباره چگونگی شکل گیری و انتخاب برگزیدگان این محفل سینمایی گفت: شورای مرکزی کانون تصمیم گرفت برای اینکه یک انگیزه‌ای برای کارگردانان به وجود بیاید و هم سطح کیفی کارها در حوزه کارگردانی بالاتر برود، مثل همه انجمن‌های دنیا اقدام به برگزاری و انتخاب آثار برتر در سه بخش کارگردان‌های اول، نمایش خانگی و بهترین کارگردانی کند.

وی در پاسخ به اینکه شیوه و نوع انتخاب‌ها چقدر تخصصی بود، توضیح داد: هیات داوران این جشن مشخص بودند و کاملا آزادانه آثار دو سال اخیر سینما را بررسی کردند و با جمع‌بندی نظرات خود را در رمسام نهایی اعلام کردند. من به عنوان دبیر جشنواره نیز اصلا هیچ دخالتی در انتخاب‌ها نداشتم اما حتما بحث و اختلاف نظر نیز در بین داوران وجود داشت.

کیایی درباره انتقادها از سلبریتی زدگی این جشن و نگاه اظهار کرد: در بخش کارگردان اولی‌ها در جشنواره‌های مختلف سینمایی گتمام جوایز به «شنای پروانه» رسیده بود اما کانون کارگردانان جایزه خود را به فیلم «پوست» به کارگردانی دو جوان شهرستانی اهدا کرد که از دید داوران کار بهتری داشتند.

وی ادامه داد: شاید تنها کار تکراری فیلم اصغر فرهادی و جایزه کارگردانی او بود که خب فیلم «قهرمان» نه در جشنواره‌های داخلی و نه در اسکار جایزه کارگردانی نداشت و داوران به تشخیص رسیدند که نوع کارگردانی او در این فیلم شایسته تقدیر است.

کارگردان «عصر یخبندان» افزود: ما مثل جشنواره فجر مصلحت اندیشی و سفارشی نداشتیم و هر رای که داوران دادند در نهایت اعلام شد. اتفاقا بنا بر این بود که داوران پای رای‌هایی که دادند و انتخاب‌هایی که داشتند بایستند.

کیایی در پایان تصریح کرد: ما خرداد ماه انتخابات شورای مرکزی را داریم و امکان دارد افراد دیگری جای ما را بگیرند و هر تصمیمی اتخاذ شود. در حال انجام کارهای آن هستیم که اگر ورزارت کار هم موافقت کند این انتخابات را در خرداد ماه برگزار کنیم. امیدوارم این بدعت خوبی که گذاشته شد ادامه پیدا کند. اینکه یک انجمن صنفی اعضای خودش را داوری کند و در جایی مثل شبکه نمایش خانگی که خیلی به آن پرداخته نمی‌شود، ارزیابی انجام شود، قطعا باعث افزایش کیفیت کارها می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.