دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

سینماپرس گزارش می دهد؛

هرآنچه از هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن باید بدانید/ از حضور پرشمار سینماگران ایرانی تا خداحافظی با پروتکل های بهداشتی کرونایی!

جشنواره فیلم کن

سینماپرس: هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز به کار خواهد کرد که یکی از نکات قابل تأمل این رویداد سینمایی حضور پرشمار سینماگران ایرانی است و از سوی دیگر مسئولان این جشنواره اعلام کرده اند مهمانان دیگر نیازی به نشان دان گواهی واکسیناسیون با نتیجه آزمایش کرونا برای شرکت در این جشنواره ندارند؛ بدین ترتیب هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن اولین جشنواره سینمایی جهان خواهد بود که رسماً با پروتکل های بهداشتی کرونایی خداحافظی می کند!

سیدرضا منتظری: هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن از تاریخ ۱۷ می ۲۰۲۲ (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) تا تاریخ ۲۸ می (۷ خرداد ۱۴۰۱) در شهر کن، کشور فرانسه برگزار می‌شود.

فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی با وجود نداشتن مجوز اکران به عنوان نماینده سینمای ایران یکی از ۱۸ فیلم بخش مسابقه اصلی کن خواهد بود؛ ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی و سعید پورصمیمی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

علی عباسی کارگردانی ایرانی-سوئدی نیز با فیلم فارسی‌ زبان «عنکبوت مقدس» به عنوان محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئد و دانمارک نیز در بخش مسابقه اصلی حضور دارد که درباره قاتل زنجیره‌ای زنان در مشهد است اما در خارج از ایران با بازی زهرا امیر ابراهیمی ساخته شده است. گفته می شود این فیلم دقیقا بر اساس فیلمنامه فیلم سینمایی «عنکبوت» که با سرمایه گذار رنجکشان در ایران به تازگی اکران شد ساخته شده است.

علاوه بر این اصغر فرهادی فیلمساز شهیر کشورمان نیز یکی از داوران این رویداد سینمایی خواهد بود؛ وی در کنار «ونسان لیندون» (رئیس هیات داوران)، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه»، فیلم های بخش رقابتی اصلی هفتاد و پنجمین دوره این رویداد سینمایی را داوری خواهند کرد.

از سوی دیگر فیلم سینمایی «هرمان» ساخته علی بهراد با نقش آفرینی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان به عنوان یکی از ۷ فیلم بلند در بخش مسابقه هفته منتقدین جشنواره کن به نمایش گذاشته می‌شود. گلشیفته فراهانی نیز به خاطر بازی در فیلم «برادر و خواهر» ساخته «آرنو دلپشن» همراه با ماریون کوتیار بازیگر برنده اسکار در این جشنواره حضور دارد.

فهرست کامل فیلم‌های هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از این قرار است:

بخش رقابتی اصلی (نامزدهای نخل طلا)

«برادران لیلا» ساخته سعید روستایی

«ایئو» به کارگردانی یرژی اسکولیموفسکی

«همسر چایکوفسکی» به کارگردانی کریل سربرنیکوف

«پسری از بهشت» به کارگردانی تاریک صالح

«حاضر شدن» به کارگردانی کلی رایکارد

«تصمیم به ترک» به کارگردانی پارک چان ووک

«مثلث غم» به کارگردانی روبن اوستلوند

«RMN به کارگردانی کریستین مونگیو

«نوستالژی» به کارگردانی ماریو مارتونه

«کارگزار» به کارگردانی کورئیدا هیروکازو

«زمان آرماگدون» به کارگردانی جیمز گری

«نزدیک» به کارگردانی لوکاس دونت

«برادر و خواهر» به کارگردانی آرنو دپلشن

«ستاره‌ها در ظهر» به کارگردانی کلر دنی

«توری و لوکیتا» به کارگردانی ژان پیر دارن و لوک داردن

«جرائم آینده» به کارگردانی دیوید کراننبرگ

«درختان بادام» به کارگردانی والریا برونی تدسکی

«عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی

غیررقابتی

«زد» به کارگردانی میشل آزاناویسوس

«تاپ گان: ماوریک» به کارگردانی جوزف کازینسکی

«الویس» به کارگردانی باز لورمن

«بالماسکه» به کارگردانی نیکلاس بدوس

«سه هزار سال حسرت» به کارگردانی جورج میلر

«نوامبر» به کارگردانی سدریک خیمنز

نمایش‌های نیمه شب

«شکار» به کارگردانی لی جونگ جائه

«روپاپردازی مهتاب» به کارگردانی برت مورگن

«سیگار باعت سرفه می‌شود» به کارگردانی کوئنتین دوپیو

نوعی نگاه

«دوقلوهای ساکت» به کارگردای آگیژکا اسموسینسکا

«غریبه» به کارگردانی توماس ام رایت

«جویلند» به کارگردانی سعیم صدیق (فیلم اول)

«رودئو» به کارگردانی لولا کیوورون (فیلم اول)

«سرزمین خدا» به کارگرانی هلینور پالماسون

«چشم انداز پروانه» به کارگردانی ماکسیم ناکونچنی (فیلم اول)

«کورساژ» به کارگردانی ماری کروتزر

«هیولا» به کارگردانی رایلی کیو و جینا گامل (فیلم اول)

«پلان ۷۵» به کارگردانی هایاکاوا چی (فیلم اول)

«دومینگو و میانه» به کارگردانی آریل اسکالانته

«عصبانی از خودم» به کارگردانی کریستوفر بورگلی

«همه کسانی که هرگز نمی شوم» به کارگردانی دیوی چو

«مترونوم» به کارگردانی الکساندر بلک (فیلم اول)

«روزهای سوزان» به کارگردانی امین آلپر

«بدترین» به کارگردانی لیس آکوکا و رومن گوئره

کن پریمیر

«ایرما وپ» به کارگردانی اولیویه آسایاس

«دودو» به کارگردانی پانوس اچ کوتراس

«شب» به کارگردانی مارکو بلوکیو

«برادران من» به کارگردانی رشید بوچارب

نمایش ویژه

«جری لی لوئیس: مشکل در ذهن» به کارگردانی ایتان کوئن

«تاریخ طبیعی تخریب» به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا

«همه آن چه نفس می کشد» به کارگردانی شاناک سن

یکی از اخبار مهم این دوره جشنواره فیلم کن این است که بازیگر و کارگردان ۶۰ ساله آمریکایی با گرفتن نخل طلایی افتخاری کن به گروه بزرگانی چون ژان مورو، آلن دلون، مانوئل دی‌اولیویرا و برناردو برتولوچی می‌پیوندد که پیش‌تر برای داشتن کارنامه درخشان در عرصه هنر و پیوند زدن آن با کارهای انساندوستانه این جایزه افتخاری معتبر را به دست آورده‌اند. سال گذشته نخل طلایی افتخاری به جودی فاستر اهدا شد که در ۲۰۰۲ با ویتکر در «اتاق وحشت» همبازی بود.

ویتکر که در ۲۰۰۶ برای «آخرین پادشاه اسکاتلند» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد، درباره حضور در مراسم افتتاحیه جشنواره کن و بردن نخل طلایی افتخاری گفت: «۳۴ سال پیش با نخستین حضور در جشنواره کن زندگی من برای همیشه دگرگون شد و پس از آن بود که مطمئن شدم وقف کردن خودم به یافتن انسانیت در دنیای سینما تصمیمی درست است. بودن در این جشنواره زیبا برای نمایش دادن فیلم‌هایم یا الهام گرفتن از انسان‌های بزرگ همیشه برای من یک امتیاز بزرگ بوده است و حالا بی‌اندازه مفتخرم که بخشی از جشن بزرگ ۷۵ سالگی کن هستم.»

فورست ویتکر در ۱۹۸۸ برای بازی کردن در «پرنده» کلینت ایستوود برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن شد و از دیگر فیلم‌های مهم کارنامه پربار او می‌توان به «باجه تلفن»، «سرخدمتکار»، «رنگ پول»، «جوخه»، «گوست داگ: سلوک سامورایی»، «صبح به خیر، ویتنام»، «پلنگ سیاه» و... اشاره کرد. او سفیر حسن نیت سازمان ملل و فرستاده ویژه صلح و سازش این سازمان جهانی است.

بازیگر تحسین‌شده آمریکایی پس از گرفتن جایزه نخل طلایی افتخاری جشنواره کن در مراسم افتتاحیه، یک روز بعد یعنی چهارشنبه ۱۸ ماه می در ویژه‌برنامه نمایش «به خاطر صلح» شرکت می‌کند؛ فیلمی به کارگردانی کریستف کاستانیه و توماس سامتین که فورست ویتکر یکی از تهیه‌کنندگان آن است و یک نمایش ویژه در کن ۲۰۲۲ خواهد داشت.

از سوی دیگر شوپارد طراح معروف جواهرات، نخل طلا را به افتخار هفتاد و پنجمین سالگرد جشنواره فیلم کن بازطراحی کرد.

این نماد دارای برگ‌های دوتایی الماس بر روی پایه کوارتز رز است و قرار است در مراسم اختتامیه به بهترین فیلم منتخب هیئت داوران اعطا شود. گفته شده این نماد شامل یک برگ با ۷۵ الماس است. این نماد با الهام از خدایگان زیبایی یونان باستان آفرودیت طراحی و تزیین شده است.

علاوه بر این اخبار یکی از نکات مهم هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن این است که این رویداد که حدود ۳۵ هزار مهمان رسمی از سراسر جهان دارد قرار است بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردد.

مسئولان برگزاری جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ تصمیم گرفتند دوره جدید این رویداد سینمایی را بدون نیاز به تست گرفتن از شرکت‌کنندگان و عدم اجبار استفاده از ماسک برگزار کنند.

«فرانسوا دسرسو» از مسئولان جشنواره کن که در دو سال گذشته پروتکل‌هایی را با برگزارکنندگان جشنواره، تهیه کنندگان و مقامات منطقه‌ای کن تنظیم کرده است، در گفتگوی اختصاصی با ورایتی عنوان کرد: «یک تغییر بزرگ جشنواره در مقایسه با سال ۲۰۲۱ این است که ارائه گواهی بهداشتی که نشان دادن مدرک واکسیناسیون، مصونیت یا نتایج آزمایش است، از تاریخ ۱۴ مارس الزامی نیست و از آنجا که ارائه این گواهی سلامت دیگر در فرانسه لازم‌الاجرا نیست، میهمانان جشنواره کن نیز دیگر نیازی به نشان دان گواهی واکسیناسیون با نتیجه آزمایش کرونا برای شرکت در این جشنواره ندارند».

این مدیر اجرایی جشنواره کن همچنین گفت در مقایسه با سال گذشته با شرایط بسیار متفاوتی رو به رو هستیم و منحنی ابتلا به ویروس کرونا نزولی شده است.

از ۲۹ آوریل، موارد ابتلا به کووید در فرانسه ۳۰ درصد کاهش یافته بود که نشانه‌ای از کاهش سرعت عفونت است. با این حال، جشنواره‌های فیلم و مراسم جوایز سینمایی چون جشنواره «SXSW»، جوایز اسکار و جوایز فیلم آکادمی بریتانیا از جمله منتشرکنندگان جدی ویروس بودند که منجر به موارد متعدد کووید شدند.

اگرچه آزمایشگاه ۳۰۰ مترمربعی کن برای تست کرونا بار دیگر راه‌اندازی نمی‌شود اما مهمانان جشنواره می‌توانند در آزمایشگاهی واقع در شهر کن که پنج دقیقه پیاده تا کاخ جشنواره فاصله دارد به صورت رایگان تست PCR بدهند.

تغییر دیگر نسبت به سال گذشته این است که استفاده از ماسک در فضاهای داخلی اجباری نخواهد بود اما به شدت توصیه می‌شود. با این وجود بر اساس اعلام «فرانسوا دسرسو» کارکنان جشنواره کن از ماسک استفاده خواهند کرد و همچنین فرآیندهای نظامت در داخل کاخ جشنواره تقویت می‌شود و از سنسورهای پیشرفته CO۲ استفاده می‌شود که دو بار در روز راستی‌آزمایی می‌شوند و همچنین به صورت مستمر از تهویه مطبوع استفاده خواهد شد.

این تصمیم در حالی است که سال گذشته از میان ۱۵۰۰ تست کرونای روزانه در جشنواره کن، ۱۰ مورد مثبت شناسایی می‌شد ودر چند روز پایانی شمار تست‌های مثبت به روزانه ۲۰ مورد افزایش یافت، چرا که همزمان با موج سوم شیوع ویروس کرونا بود.

علاوه بر این بازار بین‌المللی فیلم کن که همزمان با هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن برگزار می‌شود، از هفدهم می برابر با ۲۷ اردیبهشت در شهر کن فرانسه آغاز و تا بیست و پنجم می برابر با ۴ خرداد ۱۴۰۱، ادامه خواهد داشت و دفاتر تولید و پخش ایرانی نیز در این بازار حضور خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.