دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

بی توجهی به سینمای دفاع مقدس/۵

برجی: مدت ها است به این نتیجه رسیده ام که برخی مدیران سینمایی و مسئولان فرهنگی نمی‌خواهند فرهنگ دفاع مقدس در جامعه رواج پیدا کند

رضا برجی

سینماپرس: رضا برجی مستندساز در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: مدت ها است به این نتیجه رسیده ام که برخی مدیران سینمایی و مسئولان فرهنگی نمی خواهند فرهنگ دفاع مقدس در جامعه رواج پیدا کند و به همین علت است که به جای حمایت از فیلم های دفاع مقدس و استراتژیک مانع بر سر راه سینماگران دغدغه مند این حوزه ایجاد می کنند.

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «سال های گلوله و زنبق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران آنقدر برای یک حمایت جزئی از تولید آثار دفاع مقدسی بروکراسی های پیچیده اداری درست کرده اند که رسماً فیلمساز بعد از یکی دو ماه دوندگی خسته می شود و عطای کار را به لقایش می بخشد و کار را رها می کند و به سمت تولید آثار دم دستی و سطحی می رود که بروکراسی پیچیده اداری در آن حاکم نیست!

وی ادامه داد: پرداختن به مقوله بسیار مهم و ارزشمند دفاع مقدس به نفع جامعه است اما گویا عده ای منافع شان با منافع جامعه همخوانی ندارد و برای اینکه منافع خود را از دست ندهند ترجیح می دهند چشم روی منافع جامعه ببندند و از سینمای ارزشی حمایتی نداشته باشند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه هر مدیری می آید بدتر از مدیر قبلی است تصریح کرد: ما خسته شدیم اینقدر فریاد زدیم و کسی صدای مان را نشنید! دیگر امیدی نداریم و مرتب می گوییم یاد ۱۰ سال قبل به خیر!؛ چرا ما مرتب باید از مدیران نالایق قبلی یاد کنیم و بگوییم یاد آن ها به خیر؟ چرا هیچ یک از متولیان فرهنگی و سینمایی دغدغه مندانه و یک بار برای همیشه مسأله تولید آثار دفاع مقدسی را حل نمی کنند؟ چرا سینمای دفاع مقدس اینقدر مهجور واقع شده؟ چرا به جای این همه آثار سطحی و نازل و سبک که در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست فیلم دفاع مقدسی تولید نمی شود؟

برجی خاطرنشان کرد: در این میان همه مدیران و مسئولان فرهنگی مقصرند؛ از شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا مدیران سینمایی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و... همه و همه باید پاسخگوی این باشند که چرا برنامه مدون فرهنگی برای ترویج و اشاعه و گسترش سینمای دفاع مقدس ارائه نمی کنند و اگر تلویحاً برنامه ای هم دارند چرا این برنامه ها به سرانجام نمی رسند و چرا ما روز به روز شاهد ابتذال گسترده تر در سینمای کشورمان هستیم؟

کارگردان مستندهای «لعل بدخشان» و «در امتداد غدیر» تأکید کرد: متأسفم که باید بگویم سیستم فشل است! سیستم برنامه ندارد! مدیر فرهنگی فقط دنیال ارائه بیلان به بالادستی اش است نه انجام کار درست فرهنگی! این درد و دغدغه ما است. این باعث شرم و افسوس است که در سینمای ایران راجع به وقایع مهم دوران دفاع مقدس یا فیلم نداریم یا اینقدر فیلم کم داریم که اصلاً به حساب نمی آیند! امیدوارم فریادرسی پیدا شود و به داد سینمای مهجور مانده دفاع مقدس برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.