دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت؛

بکار گیری زبان هنر برای بیان مفاهیم پیچیده قیامت و عالم در «زندکی پس از زندگی»

برنامه زندگی پس از زندگی

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:هیچ برنامه ای در صدا و سیما تا کنون همچون برنامه زندگی پس از زندگی به زبان ساده به موضوع مرگ و قیامت نپرداخته است.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص برنامه «زندگی پس از زندگی» گفت: تمایز اصلی حکمرانی اسلامی نسبت به حکمرانی غیراسلامی در این است که در حکمرانی اسلامی هدف فقط، اداره جامعه به بهترین وضع نیست بلکه علاوه برآن هدایت جامعه به سوی بهترین وضع هم می‌باشد.

وی افزو:اگر بحث هدایت مطرح شود آن وقت انسان مسافر خواهد بود نه مقیم و این نتیجه این تمایز است. یعنی در حالی که در حکمرانی سکولار هدف خوش گذراندن و ماندن و مقیم شدن در این دنیا است در حکمرانی اسلامی هدف پیشرفت، تکامل، تغییر و در نتیجه رفتن به سوی خدا است. هدف بودن و ماندن نیست بلکه سفر و سلوک در مسیر صراط مستقیم است. و آن وقت اینجا مسئله قیامت، آخرت غیب و معاد فوق العاده مهم می‌شود.
لک زایی ادامه داد: اگر ما در سالهای پس از انقلاب اسلامی جایگاه توجه به بحث معاد و قیامت و غیب را در برنامه های صدا و سیما بررسی کنیم متوجه می شویم که هیچ برنامه ای لااقل تا جایی که بنده اطلاع دارم نبوده که به اندازه برنامه "زندگی پس از زندگی" بحث غیب، معاد، قیامت، مرگ و آخرت را برای مردم اینقدر ساده و به زبان خودمانی بیان کند و باعث تامل و تفکر آنها شود. آن هم توسط کسانی که از جنس خودشان هستند، نه فیلسوف، نه حکیم و نه عارف.
وی درخصوص اهمیت برنامه «زندگی پس از زندگی» از نظر حکمرانی گفت: این برنامه مردم را وارد این فضای هدایت می‌کند. یعنی مردمی که این برنامه را تماشا می‌کنند لااقل بخش متنابهی از آنها با اندیشه غیب، روح، رابطه روح و بدن و آخرت نسبت به دنیا آشنا می‌شوند و اعتقادشان قوی‌تر می‌شود و به دنبال هادی راه می‌افتند. و اینجاست که حکومت اسلامی و حکمرانی اسلامی می تواند به ایفای ویژه هدایتی خودش هم بپردازد. در واقع جامعه را امام به سمت خدای متعال راهنمایی می‌کند. پیوند امت و امامت اینجاست که شکل می‌گیرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نسبت به پیوند دولت و شهروندان که در حکمرانی سکولار خیلی برجسته است، در حکمرانی دینی سطح روابط از روابط دولت و شهروندان به سطح روابط امت و امام ارتقا پیدا می‌کند. امام هادی است امام وظیفه ذاتی‌اش این است که امت را به سوی لقاء الهی و دارالاخره هدایت کند و کمک کند مردم متوجه شوند که همانطور که به فکر ارتقا نیازهای بدنی و تامین نیازهای دنیایی خودشان هستند از آن مهم تر باید به فکر ارتقا وجود روحانی شان هم باشند.
وی در انتها گفت: از این منظر هست که من گمان می‌کنم برنامه «زندگی پس از زندگی» برنامه‌ی موفقی هست و جا دارد که مورد حمایت بیشتر قرار بگیرد و ادامه پیدا کند و حتی خیلی زیباتر و موثرتر واقع خواهد شد اگر بتواند بیش از این مقداری که الان می پردازد به تجربه های مردمان در دیگر اقصی نقاط دنیا هم بپردازد. جا دارد از دست اندرکاران این برنامه تشکر کنیم که توانستند با این زبان خیلی روان و با بهره‌گیری از زبان هنر مفاهیم پیچیده مربوط به مرگ، معاد، قیامت و عالم غیب را برای مردم مطرح کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.