چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۲

خرازی ها: روحیه، جربزه و شناخت اهمیت مطالعه، تحقیق و پژوهش در اغلب هنرمندان وجود ندارد/ خیلی ها به اسم مطالعه سرقت ادبی می کنند!

شهرام خرازی ها

سینماپرس: دکتر شهرام خرازی ها کارشناس ارشد مدیریت رسانه و منتقد سینما همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: صریحاً باید عنوان کنم که متأسفانه روحیه، جربزه و شناخت اهمیت مطالعه، تحقیق و پژوهش در اغلب هنرمندان وجود ندارد! امروزه وضعیت مطالعه در بین هنرمندان به ویژه سینماگران آنقدر وخیم شده که برخی افراد ورق زدن مجلات و گوگل کردن برخی سوژه ها برایشان مفهوم مطالعه و تحقیق و پژوهش پیدا کرده است و این مصداق بی خردی و ساده انگاری اصل اساسی مطالعه برای تولید آثار فرهنگی و هنری است.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما حتی فیلمسازانی داریم که برای جشنواره های خارجی فیلم می سازند و خود را بسیار روشنفکر و خردمند تصور می کنند اما همین فیلمسازان هم می روند و سر تیتر حوادث روزنامه ها را برمی دارند و فیلم می سازند و هیچ تحقیق و پژوهشی برای تولید اثرشان انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: بارها دیده شده حتی بسیاری از رخدادهای تاریخی و مذهبی به واسطه فقدان مطالعه توسط کارگردان و فیلمنامه نویسان در سینما و تلویزیون تحریف می شوند. همه این اتفاقات شوم دست در دست هم داده تا ذائقه عموم افراد جامعه دستخوش تغییر شود به نحوی که امروزه مردم طرفدار ابتذال شدند نه آثار نخبه گرا! این وظیفه مدیران فرهنگی است که مردم را به سمت درست هدایت کنند اما آن ها هم دست روی دست گذاشته و تنها نظاره گر این اتفاقات تلخ هستند.

دکتر خرازی ها متذکر شد: اصل بدیهی این است که حتی مبتذل ترین آثار عاری از نیاز به مطالعه و تحقیق و پژوهش نیستند. ما نمی توانیم بگوییم چون فیلم مبتذل می سازیم احتیاجی نداریم که مطالعه کنیم. بنده تأکید می کنم اگر همین مبتذل سازان یک بار امتحان کنند که راجع به سوژه های شان تحقیق کنند و راجع به سوژه شان کتاب های مرتبط را بخوانند خودشان متوجه می شوند چقدر اثرشان متفاوت خواهد شد و کیفیتش بهتر می شود.

این منتقد سینما با بیان اینکه فیلمنامه نویسان ما هنوز به این باور نرسیده اند که با مطالعه و تحقیق و پژوهش حاصل کارشان بهتر می شود اظهار داشت: هنرمندان ما باید بدانند که همه چیز نباید حاصل خلاقیت ذهنی شان باشد. البته ما موارد بسیار نادر و استثنایی در این زمینه داریم و آن هنرمندانی هستند که بدون مطالعه آثاری را خلق کرده اند که آثارشان توانسته با قشر وسیعی از مردم ارتباط برقرار کند که از جمله آن ها می توانیم به «گنج قارون» و «سلطان قلب ها» در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کنیم.

وی در همین راستا تأکید کرد: درست است که خلاقیت در برخی هنرمندان می تواند جایگزین مطالعه و پژوهش شود اما مگر تعداد این دسته از هنرمندان چند نفر است؟ ما هنرمند کتاب خوان هم داریم اما وقتی می خواهد اثری خلق کند خود را بدون نیاز به مطالعه تصور می کند و این خطرناک است.

دکتر خرازی ها سپس با بیان اینکه خیلی ها به اسم مطالعه سرقت ادبی می کنند تصریح کرد: برخی فیلمنامه نویسان و کارگردانان سوژه ها را می دزدند و به این سرقت علنی خود عنوان تحقیق و مطالعه می دهند! این معضل اساسی در آثار سینمایی و تلویزیونی به کرات مشاهده می شود و متأسفانه به دلیل فقدان نظارت جامع و کافی کسی نیست که جلوی آن ها را بگیرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: از سوی دیگر خیلی فیلمسازان در تیتراژ نهایی اثرشان کلی منابع می گذارند اما وقتی دقت می کنیم هیچ اثری از آن کتاب ها در فیلم یا سریال آن ها دیده نمی شود و حتی برخی از این آثار برگرفته و مقلدانه از فیلمفارسی ها است و آن ها علناً به مردم دروغ می گویند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.