یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

انفعال تنها نهاد صنفی سینمایی کشور در خصوص وضعیت اسفبار سینماگران!

مسئولان خانه سینما در خواب گران، سینماگران مفلوک و درمانده تر از همیشه! / مدیران سینمایی چه زمانی برای ادامه حیات این نهاد ضدصنفی فکری می کنند؟

خانه سینما

سینماپرس: وضعیت به وجود آمده برای رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینمای کشور بار دیگر ثابت کرد خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینمای کشور به هنرمندان و اعضای زیرمجموعه خود هیچ اهمیتی نمی دهد! شاه نشینان خانه سینما مدت ها است این نهاد را بدل به حیات خلوتی برای خود کرده اند و بیش از آنکه به مسائل صنفی، رفاهی و معیشتی سینماگران توجه داشته باشند بدل به محفلی برای انتشار بیانیه شده اند!

به گزارش سینماپرس سال های متمادی است سینماگران به جان آمده از عملکرد ضدصنفی و ضدسینمایی خانه سینما خواهان برچیده شدن بساط این نهاد هستند. سینماگران و حتی برخی اعضای شورای مرکزی صنوف ذیل خانه سینما بارها خواستار تعطیلی این خانه شده اند اما متأسفانه مدیران سینمایی و مسئولان وزارت ارشاد که گویا در پشت صحنه داد و ستدی با دست اندرکاران این محفل دارند به سخنان دلسوزانه و دردمندانه سینماگران توجه نکرده و همچنان بودجه های بیت المال را روانه این نهاد می کنند! بودجه هایی که به دست نیازمندان سینما نمی رسد.

پرسش اینجا است که مدیران سینمایی چه زمانی جلوی ادامه حیات این نهاد ضدصنفی و ضدسینمایی را می گیرند؟ آیا همچنان باید بودجه های میلیاردی سرریز این محفل که عنوان «خانه سینما» را به غلط با خود به یدک می کشد شود؟ آیا بهتر نیست بودجه ای که سالانه برای این نهاد در نظر گرفته می شود به صورت مستقیم توسط وزارت ارشاد به اهالی بیکار و خانه نشین سینما که در فقر و استیصال به سر می برند اعطا شود؟

این چه خانه سینمایی است که مدیرعاملش حتی زحمت این را به خود نمی دهد که بعد از خبر بستری شدن هنرمندی مانند رضا رویگری از او عیادتی کند؟

خانه سینما سال ها است نتوانسته علیرغم اهداف اصلی و شعارهای مدیرانش بدل به مأمن و پناهگاهی امن برای سینماگران درمانده ای باشد که با مشکلات عدیده معیشتی و رفاهی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. بعد از سال ها از راه‌اندازی این نهاد که عنوان جامعه اصناف سینمای ایران را با خود به یدک می کشد اما در آن حرکتی در راستای احقاق حقوق صنوف سینمایی دیده نمی شود، هنوز یک بیمه بیکاری برای سینماگران وجود ندارد، همچنین مسأله تأمین امنیت شغلی سینماگران سال ها است روی زمین مانده است.

نکته قابل تأمل آنجا است که مدیران این نهاد با اعمال سلیقه های فردی حقوق اهالی سینما را زیر سوأل می برند؛ از جمله آنکه چند سالی است حتی عیدی های میلیاردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای یکایک اعضای خانه سینما در نظر گرفته شده است را به دست تمامی اعضا نمی رسانند و با دیکتاتورمآبی حرکت خود را توجیه می کنند!

بی شک دیگر زمان آن رسیده تا مدیران سینمای کشور صنوف به جان آمده از اهمال کاری ها، نامدیریتی ها و خودکامگی های مدیران خانه سینما را با تعطیلی همیشگی این نهاد خوشحال کنند!

باز هم می گوییم و تأکید می کنیم خانه ای که حتی در بحرانی ترین شرایط به دیدار یکی از پیشکسوتان مطرح سینما نرود به چه دردی می خورد؟ باز هم حاشا به غیرت و مردانگی مسئولان صندوق اعتباری هنر، رئیس سازمان سینمایی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و... که حضوری و غیرحضوری از رویگری عیادت کردند و حداقل در کلام وعده رفع مشکلات این هنرمند را دادند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.