یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

تحلیل شعار سال از منظر سینماگران؛

انتقاد سینماگران از وضعیت کنونی هنرهفتم و تأکید بر توجه سینما به شعار سال به عنوان یک استراتژی

عظیمی میرآبادی-الماسی-بهمنی-قهرمانی-اصغری-اسلاملو-سیدزاده-حر

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور تأکید کردند: مشعار سال یک استراتژی کلان برای کل کشور است و اگر مدیران سینمایی هوشمند باشند از این شعار نهایت بهره وری را برای رشد و توسعه زیرساخت های سینمای کشور صورت می دهند. این دسته از سینماگران متذکر شدند: مسیری که مدیران سینمایی در پیش گرفته اند بسیار غلط است آن ها حتی اگر دغدغه رشد و اعتلای سینمای انقلابی و ارزشی را داشته باشند باز هم راه غلطی را در پیش گرفته اند و در واقع در همان مسیری حرکت می کنند که بانیان وضع موجود پایه گذاری کرده اند.

به گزارش سینماپرس نامگذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب انجام می‌دهند و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان سیاسی را مخاطب تلاشی همه‌ جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌دانند. دقت در نامگذاری ها نشان می‌دهد این نامگذاری به دو گونه بوده‌اند. گاه دستیابی به هدف و حل مشکلی اقتصادی یا سیاسی مدنظر بوده است گاهی هم این نامگذاری ها راهبرد محور بوده‌اند.

انتخاب شعار «تولید، دانش‌ بنیان و اشتغال‌آفرین» نشان می‌دهد که همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد و تولید و توجه به علم و فناوری است. از این رو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالین اقتصادی هموار شود.

سینما و تلویزیون هم که تلفیقی از هنر، صنعت و اقتصاد هستند نیاز به اشتغال آفرینی و دانش دارند تا در حوزه تولید بتوانند موفق عمل کنند.

در همین راستا با ۸ تن از چهره های برجسته سینمای کشور آقایان: مهدی عظیمی میرآبادی، جهانگیر الماسی، حمید بهمنی، محمد قهرمانی، ابراهیم اصغری، محمدرضا اسلاملو، سیدسعید سیدزاده و اکبر حر گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان «تولید، دانش‌ بنیان و اشتغال‌آفرین» در خصوص جایگاه هنر و سینما در توسعه دانش بنیان ها گفت: خدمات متقابل سینما و دانش بنیان ها می تواند موجب پیشرفت چشمگیر هر دو حوزه شود و رسیدن به این اتفاق نیک نیازمند توجیه مسئولان و باز کردن گره های قانونی در این عرصه است. متأسفانه خلأ های قانونی باعث شده تا سینما در پروژه های دانش بنیان جایی نداشته باشد چرا که معمولاً دانش بنیان برای حوزه های فنی و محصولات صنعتی هایتک تعریف شده اند. قانون باید راه ورود فنون و صنایع دیگر را در عرصه تولید دانش بنیان فراهم کند چرا که از این طریق اشتغال آفرینی افزایش پیدا می کند و تقویت علم نیز بیشتر می شود.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مقام معظم رهبری همه ساله بر اساس نیازهای روز کشور شعارهایی را برای سال پیش رو مشخص می کنند از این رو می توان بر این امر صحه گذاشت که شعار سال یک استراتژی کلان برای کل کشور است و اگر مدیران سینمایی هوشمند باشند از این شعار نهایت بهره وری را برای رشد و توسعه زیرساخت های سینمای کشور صورت می دهند. جایی که بحث سینما و رسانه است یعنی ابزار قدرتمندی در دست های ما است که می توانیم با سفارش تولید آثاری که ذاتاً مبلغ استقلال اقتصادی و بهره گیری از مظاهر علمی و دانش بنیان هستند و قابلیت قدرتمندی را از خود نشان می دهند، نه به عنوان پروپاگاندا بلکه برای تبلیغ این ارزش استفاده کنیم.

حمید بهمنی کارگردان سینما در این راستا خاطرنشان کرد: سینما برای تثبیت دانش بنیان ها و فرهنگ سازی در این زمینه نقش کلیدی و موثری دارد به شرط آنکه مدیران دغدغه مندی وجود داشته باشند و بخواهند در این زمینه کارهای جدی انجام دهند. ما باید به این مهم دست پیدا کنیم که هنر-صنعت سینما چگونه می‌تواند از توان و ظرفیت‌های فناوری کشور استفاده کند و در نقطه مقابل، اکوسیستم فناوری کشور چگونه باید از ظرفیت‌های صنعت سینما برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان بهره ببرد. سینمای کنونی زیبنده نام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در شأن جریان انقلاب نیست! مباحث فرهنگی این سینما مورد وثوق مفاهیم انقلاب اسلامی نیست و این ضعف بسیار شدید است.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما متذکر شد: سینما باید تمامی خلاءهای موجود در زمینه علم و دانش بنیان ها را بازگو کرده و مروج ایده های علمی نوین باشد؛ سینما می تواند این ایده ها را بازگو کند و خلاءهایی که دنیا در زمینه های دانش و علم دارد را بیان کرده و موجبات تولید بیشتر و اشتغال آفرینی برای دانش بنیان ها را فراهم سازد. اثرات همراهی سینما می تواند شرکت های دانش بنیان را رشد و ارتقا دهد؛ این اتفاق بسیار امیدوارکننده و امید آفرین است و بی تردید موجبات خشنودی رهبری فرزانه انقلاب را که شعاری چنین مدبرانه و خردمندانه برای سال جاری انتخاب کرده اند فراهم خواهد آورد.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان «تولید، دانش‌ بنیان و اشتغال‌آفرین» در خصوص جایگاه هنر و سینما در توسعه دانش بنیان ها گفت: قطعاً برای هر کاری باید فرهنگ سازی شود و برای فرهنگ سازی نیاز به ابزار فرهنگی و رسانه ای و تبلیغی است؛ سینما یکی از موثرترین ابزار تبلیغی است که می تواند در توسعه دانش بنیان ها موثر باشد، فیلم می تواند به لحاظ فرهنگی مبلغ این شعار باشد و سینما این شرایط را دارد و می تواند در توسعه دانش بنیان ها مفید واقع شود. تمامی آثار سینمایی باید در راستای تبیین شعار سال گام بردارند؛ به هیچ عنوان نباید آثاری ساخته شود که به این موضوعات ربطی نداشته باشند یا در تضاد با آن باشد. تمام آثار هنری باید در راستای تبیین شعار سال باشند و این وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی کشور است که توجه ویژه ای در راستای تحقق این شعار و خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی داشته باشند.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ما در عصر آخرالزمان هستیم و همه چیز سرعت دیجیتالی گرفته و جنس علوم و آموزش و فراگیری در هر وجه و گونه ای تغییرات فاحش داشته، زمانه ما را مجبور می کند به روز شویم و عقب ماندن از دانش بنیان ها در هر حوزه ای مصداق بیچارگی است! عصر نوین سینمای نوین می طلبد! ما در کنار نوین شدن سینما نباید از هویت ملی مان، قدرت منطقه ای مان، جایگاه فرهنگی مان در میان ملل و... غافل شویم اما مدیرانی که فقط درصدد هستند تا سینمای بدنه، این سینمای مبتذل فیلمفارسی فعلی، این سینمای بی ارزش و زننده را حفظ کنند نمی توانند ما را به این جایگاه رفیع برسانند.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما گفت: امروزه اهالی سینما می دانند که قاعدتاً باید در خدمت جامعه ایرانی-اسلامی باشند و مدیریت سینما نیز می داند باید با پشتیبانی درست و صحیح، شرایطی را فراهم آورد که سینما نه به عنوان یک ابزار وقت پر کردن بلکه به عنوان یک وسیله برای تکامل و تعالی انسان در خدمت جامعه باشد و کاری کند که این اتفاق رخ دهد؛ سینما می تواند در راستای تبیین شعار سال نقش کلیدی را ایفا کند و این نکته ای بسیار مهم و حائز اهمیت است. اهالی سینما با تجمیع افکارشان باید شرایطی را فراهم کنند که از این نعمت بهره ببرند و از عرصه علوم دانش بنیان برای کمک به جامعه از سینما بهره بگیرند. مطمئنم این اتفاق می تواند بیفتد و اگر برنامه ریزی صورت بگیرد ما می توانیم تا پایان سال جاری شاهد تحولاتی مثبتی هم در حوزه سینما و هم در حوزه دانش بنیان ها باشیم.

اکبر حر کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان «تولید، دانش‌ بنیان و اشتغال‌آفرین» در خصوص جایگاه هنر و سینما در توسعه دانش بنیان ها گفت: مسیری که مدیران سینمایی در پیش گرفته اند بسیار غلط است آن ها حتی اگر دغدغه رشد و اعتلای سینمای انقلابی و ارزشی را داشته باشند باز هم راه غلطی را در پیش گرفته اند و در واقع در همان مسیری حرکت می کنند که بانیان وضع موجود پایه گذاری کرده اند این در حالی است که سینما لبه پرتگاه مهیبی ایستاده و ما باید با تمام توان و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را از لبه پرتگاه دور کنیم. متأسفانه جای استخوان خرد کرده ها در سینمای ایران به شدت خالی است؛ مدیران به بهانه جوانگرایی به پیشکسوتان بهایی نمی دهند و باعث می شوند تا دغدغه های رهبری در سینما جاری و ساری نشود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.