شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

بحران مخاطب در سینما/۷

سیدزاده: به زودی شاهد مرگ سینما خواهیم بود/ کار از دست همه در رفته و هیچ کس چاره ای برای نجات سینما از وضعیت وخیمی که دارد نمی کند!

سید امیر سیدزاده

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: اوضاع سینما روز به روز بدتر و بحرانی تر می شود و متأسفانه هیچ تدبیری برای بهبود این وضعیت اسفبار وجود ندارد بنده معتقدم اگر بخواهیم به همین صورت پیش برویم بدون شک به زودی شاهد مرگ سینما در ایران خواهیم بود و باید فاتحه سینما را برای همیشه بخوانیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خانوم» و «زندگی جای دیگری است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کار از دست همه در رفته و هیچ کس چاره ای برای نجات سینما از وضعیت وخیمی که دارد نمی کند! اگر قرار بود نسخه ای برای درمان سینما پیچیده می شد باید طرح هایی ارائه می شد تا جلوی ریزش شدید مخاطب در سینما گرفته شود که متأسفانه شاهد چنین طرح هایی نیستیم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی افت شدید میزان مخاطبان سینما گرانی شدید بلیت بود اظهار داشت: ما اصرار داشتیم که بلیت نباید گران شود؛ همه کسانی که نگاه عمیق تری به مسائل سینما در بخش اقتصادی و فرهنگی داشتند تأکید داشتند که نباید بلیت سینما گران شود اما متأسفانه تدبیری وجود نداشت و مثل همیشه سخنان ما را نشنیدند و بلیت را بر اساس نظرات شخصی و سلیقه ای خود اعمال کردند.

سیدزاده خاطرنشان کرد: نتیجه گرانی بلیت این شد که دیگر خانواده ها نمی توانند به سینما بروند. یک خانواده ۵ نفره اگر بخواهد با احتساب هزینه بلیت و رفت و آمد و یک خوراکی ساده و دم دستی به سینما برود باید حدود ۵۰۰ هزار تومان برای سینما خرج کند. خوب بی شک این مبلغ در توان مردم نیست و نمی توانند چنین پولی را برای رفتن به سینما در این اوضاع بحرانی اقتصاد سینمای کشور صرف کنند.

وی متذکر شد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که فیلم هایی که در ایام نوروز اکران شدند جزو آثار مهمی بودند که ارزش دیدن داشتند، در ژانرهای مختلف بودند و هریک می توانستند انبوهی از مخاطبان را به سوی خود جذب کنند وای به حال آنکه به فیلم های متوسط و زیر متوسط بخواهیم برسیم که ارزش دیدن ندارند آن وقت حتی همین کمتر از یک درصد جمعیت هم به سینما نخواهند رفت.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پاسیو» و «شماره ۱۷ سهیلا» تأکید کرد: بی شک اگر فیلم های اکران نوروزی در ژانرهای مختلف نبود میزان مخاطب به همین میزان هم نمی رسید. من بسیار متأسفم که مدیران سینمایی امسال حتی طرح اکران افطار تا سحر را هم نگذاشتند این در حالی بود که در این اوضاع بحرانی سینما باید اکران افطار تا سحر با تخفیف ویژه می گذاشتند و با سیاست های مشوقانه مردم را به سمت سالن های سینما هدایت می کردند.

سیدزاده در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه آقایان وحدت نظر ندارند که البته بیشتر به سیاست های متولیان فرهنگی در حوزه تهیه و پخش و توزیع فیلم باز می گردد. با این همه هنوز هم دیر نشده و می توان تدبیری برای برون رفت از این اوضاع اسفبار داشت؛ دولت همینطور که به فیلمی مانند «موقعیت مهدی» سوبسید آنچنانی می دهد باید این سوبسید را شامل همه فیلم ها کند تا با کاهش قیمت بلیت سینماها و یا اهدای بلیت های رایگان بتوان مردم را به سمت سینماها هدایت کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.