دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

هنرمندان از لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی می گویند؛

فقدان نوآوری و خلاقیت، تقلید و کلیشه پردازی، بروکراسی حجیم و غلط و بی توجهی به نیازهای روز جامعه دلیل افول تولیدات مناسبتی تلویزیون

گیتی-اکبرلو-هدایت-مهام-شایان فر-ذاکری

سینماپرس: تعدادی از فعالان عرصه سینما و رسانه همزمان با پایان پخش سریال های مناسبتی نوروزی و آغاز پخش سریال های ماه مبارک رمضان در خصوص لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی متذکر شدند: فقدان نوآوری و خلاقیت، تقلید و کلیشه پردازی، بروکراسی حجیم و غلط و بی توجهی به نیازهای روز جامعه دلیل افول تولیدات مناسبتی تلویزیون است؛ این دسته از هنرمندان تأکید کردند: مدیران رسانه ملی به خواسته مردم بی توجهند و تنها سلایق شخصی خود را در تولیدات اعمال می کنند!

به گزارش سینماپرس از سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند و در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و... آثاری را برای مخاطبان پخش گردید که متناسب با حال و هوای آن ایام بود. طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و... استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد.

در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز ۱۴۰۱ تلویزیون با پخش تعدادی سریال که برخی از اهالی سینما و کارشناسان آن ها را مبتذل و سطحی و ساده انگارانه خطاب کردند فرآیندی رو به عقب را تجربه کرد و نه تنها نتوانست نظرات مثبت مردم را به سوی خود جذب کند بلکه به طور کلی و بر اساس برخی از آمارهای ارائه شده بیننده بسیار اندکی نسبت به سال های قبل داشت.

در همین راستا ۶ تن از فعالان عرصه سینما و رسانه آقایان: حسین گیتی، منوچهر اکبرلو، حسن هدایت، علی مهام و محسن شایان فر و سرکار خانم: فریده ذاکری با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

فقدان نوآوری و خلاقیت، تقلید و کلیشه پردازی، بروکراسی حجیم و غلط و بی توجهی به نیازهای روز جامعه دلیل افول تولیدات مناسبتی تلویزیون

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما خاطرنشان کرد: ضعف آشکار در برنامه های مناسبتی رسانه ملی دل همه ما را به درد آورده است بی شک اغراق نیست اگر بگوییم تولیدات مناسبتی رسانه ملی هر سال بدتر از سال قبل می شود و هیچ مدیر دغدغه مندی هم در این میان وجود ندارد تا جلوی این اتفاق شوم و بریز و بپاش از بودجه بیت المال را بگیرد. یکی از بزرگترین معضلات رسانه ملی این است که برنامه هایش را تنها برخی افراد گزینش شده تولید می کنند و ما مرتب شاهد حضور تیم های تکراری در تولیدات رسانه ملی هستیم. نوآوری و خلاقیت در این رسانه هیچ جایی ندارد، موضوعات روز در تولیدات رسانه ملی دیده نمی شود و همین مسأله باعث شده تا مرتب از میزان مخاطبان تلویزیون کاسته شود.

فقدان نوآوری و خلاقیت، تقلید و کلیشه پردازی، بروکراسی حجیم و غلط و بی توجهی به نیازهای روز جامعه دلیل افول تولیدات مناسبتی تلویزیون

منوچهر اکبرلو مدرس دانشگاه و منتقد سینما متذکر شد: نگاه مدیران رسانه ملی به مناسبت ها مانند عنوان خود این برنامه ها مناسبتی و مقطعی است یعنی مدیران به دلیل ناآشنایی با ویژگی های رسانه تلویزیون بستن کنداکتور مناسبتی را این گونه تلقی می کنند که باید برنامه های روتین و جاری متوقف شود و با پخش چند میز گرد یا سخنرانی برای مردم درباره آن مناسبت صحبت شود. بدیهی است که این روش چند دهه است شکست خورده به ویژه آنکه اکنون رسانه های قدرتمندی وجود دارند که هر مناسبتی را فرصتی طلایی برای جذب بیشتر مخاطب تلویزیون صرف می کنند. تأسف بار است که به عنوان مثال برنامه های مناسبتی ماه مبارک رمضان در تلویزیون ما هیچ هویت مشخصی ندارند در حالی که به عنوان مثال تلویزیون مصر یا عراق یا اندونزی وقتی که با مناسبتی بسیار خاص مثل ماه مبارک رمضان روبرو می شوند تمام حال و هوای برنامه های تلویزیونی شان تغییر پیدا می کند و به دور از سخنرانی و میز گرد حال و هوای عمومی جامعه را نیز تغییر می دهند.

فقدان نوآوری و خلاقیت، تقلید و کلیشه پردازی، بروکراسی حجیم و غلط و بی توجهی به نیازهای روز جامعه دلیل افول تولیدات مناسبتی تلویزیون

حسن هدایت کارگردان سینما همزمان با پایان پخش سریال های مناسبتی نوروزی و آغاز پخش سریال های ماه مبارک رمضان در خصوص لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی گفت: مدیران اجرایی مشکل اصلی سازمان صدا و سیما هستند چرا که این ها سیستم معیوب مختص به خود را دارند، یک بروکراسی حجیم و غلط راه انداخته اند که مدیران بالادستی در آن بی تأثیرند! حتی نوع سنجش نظر از مخاطبان شان هم غلط است از این رو تحول مدیریتی نه در افراد بلکه در سیستم باید به وجود آید؛ در یک جمله اینکه سیستم معیوب رسانه ملی باید از ریشه تخریب و طرحی نو درانداخته شود. سازمان صدا و سیما نهادی حساس است و برنامه ریزی کلان می خواهد و خلق الساعه نمی توان برای آن کار تولید کرد. تصورم بر این است که مدیران اجرایی چه کسانی که بررسی فیلمنامه ها را انجام می دهند یا کسانی که ناظر پروژه ها هستند و ارزیاب های ناواردی که باعث افت شدید کیفی برنامه ها شده اند باید هرچه سریع تر با نیروهای زبده و کارآمد و متخصص جایگزین شوند.

فقدان نوآوری و خلاقیت، تقلید و کلیشه پردازی، بروکراسی حجیم و غلط و بی توجهی به نیازهای روز جامعه دلیل افول تولیدات مناسبتی تلویزیون

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: معضل اساسی تولیدات رسانه ملی فیلمنامه است؛ بنده معتقدم تلویزیون باید یک بانک فیلمنامه راه اندازی کند و در طول سال طرح ها و ایده ها را جمع آوری کند تا برای مناسبت های مختلف بهترین فیلمنامه ها را برای تولید در اختیار داشته باشد. متأسفانه رقبای تلویزیون چندی است که سلیقه مخاطب را تغییر داده اند؛ زمانی تلویزیون تنها بود و ترکتازی می کرد اما الآن پلتفرم های اینترنتی حرف اصلی را می زنند و باعث می شوند سطح توقع مخاطب بالا برود. این بالا رفتن توقع مخاطب باعث می شود مخاطب دست به قیاس میان تولیدات بزند و به سمت کاری جذب شود که کیفیت بالاتری دارد.

فقدان نوآوری و خلاقیت، تقلید و کلیشه پردازی، بروکراسی حجیم و غلط و بی توجهی به نیازهای روز جامعه دلیل افول تولیدات مناسبتی تلویزیون

محسن شایان فر تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با پایان پخش سریال های مناسبتی نوروزی و آغاز پخش سریال های ماه مبارک رمضان در خصوص لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی گفت: متأسفانه بی رمق ترین تولیدات مناسبتی را در عید نوروز و ماه رمضان امسال شاهد بودیم؛ البته همواره وضعیت به این گونه است که سال به سال می گوییم دریغ از پارسال چرا که مرتب شاهد افت کیفی و محتوایی آثار تلویزیونی هستیم و مخاطبان دیگر رغبتی به تماشای این برنامه ها ندارند. بی رغبتی مخاطبان نسبت به سریال های مناسبتی به ویژه سریال های ماه مبارک رمضان در حالی است که جامعه مذهبی ما به دلیل دیانت شان در این ایام همگی به سمت تلویزیون می روند و تمایل شان این است که تنها مخاطب برنامه های رسانه ملی باشند و سایر ابزارهای رسانه ای دیگر از جمله ماهواره را کنار بگذارند.

فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما به سینماپرس گفت: مدیران رسانه ملی به خواسته مردم بی توجهند و تنها سلایق شخصی خود را در تولیدات اعمال می کنند و همین باعث شده تا روز به روز از میزان مخاطبان رسانه ملی کاسته شود و ما همواره شاهد تولیدات سردستی و کم مایه به ویژه در مناسبت ها باشیم. واقعاً برای بنده جای سوأل است که مدیران رسانه ملی بر چه مبنایی با تولید سریال هایی موافقت می کنند که برای مردم عاری از جذابیت است و برای تولید این سریال ها بودجه های نجومی هم صرف می کنند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.