یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

بحران مخاطب در سینما/۵

خاچیکیان: معضلات سینمای ایران بسیار ریشه دار و عمیق است/ ترافیک عجیب غریبی پشت در اکران شکل گرفته، سرمایه ها خوابیده و چرخه اقتصاد سینما حرکت نمی کند!

ادوین خاچیکیان

سینماپرس: ادوین خاچیکیان تدوین گر و کارگردان سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: متأسفانه معضلات سینمای ایران بسیار ریشه دار و عمیق است و در یک بحث کوتاه مدت نمی توان تمامی معضلات سینما را که امروزه باعث ریزش شدید مخاطب شده است عنوان کرد؛ آنچه مهم است اینکه اگر قرار باشد سینما با همین رویه پیش برود به زودی شاهد نابودی مطلق هنرهفتم خواهیم بود.

کارگردان فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید عوامل مختلفی باعث شده تا مردم عطای سینما را به لقایش ببخشند و از حضور در سالن های سینما پرهیز کنند. از کرونا گرفته تا گرانی شدید بلیت سینماها و عادت مردم به پلتفرم ها از جمله مسائلی است که مردم را از سالن های سینما دور کرده است.

وی ادامه داد: مشخص است وقتی بلیت سینماها به یک باره حدود ۵۰ درصد گران می شود قدرت خرید مخاطب در این اوضاع بحرانی اقتصادی به شدت پایین می آید و مردم ترجیح می دهند به جای هزینه کردن برای رفتن به سینما بخشی از مشکلات زندگی شان را بررطرف کنند.

خاچیکیان سپس به سایر مشکلات در این زمینه اشاره کرد و گفت: عدم تنوع گونه های مختلف در اکران نوروزی یکی دیگر از عوامل دوری مردم از سالن های سینما است. متأسفانه تعدادی از فیلم های اکران نوروز ۱۴۰۱ با اینکه آثار ارزشمندی بودند اما مناسب اکران نوروزی نبودند و بایستی در زمانی دیگر روی پرده می رفتند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در حوزه اکران سیاست مشخص دائمی وجود ندارد و همین باعث شده همواره با اعمال سلیقه برخی افراد سینما دچار بحران های لحظه ای شود. اما اینک که شورای عالی اکران تعیین شده امیدواریم اتفاقات مثبتی در آن رخ دهد!

تدوین گر فیلم های سینمایی «بلوف» و «پنجاه روز التهاب» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ترافیک عجیب غریبی پشت در اکران شکل گرفته، سرمایه ها خوابیده و چرخه اقتصاد سینما حرکت نمی کند! این فاجعه بار است که اگر سال ها فیلم تولید نکنیم باز هم فیلم برای اکران داریم. باید دید شورای عالی اکران قرار است به چه نتیجه ای برسد و چه شیوه ای برای اکران این آثار فراهم کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.