چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵

نشست رسانه‌ای «هفته هنر انقلاب اسلامی» برگزار شد؛

معلمی: برای انتخاب چهره هنر سال دچار مشکل شدیم/باید فکر کرد تا تعامل مردم و هنرمندان مجددا برقرار شود

مجدالدین معلمی در نشست رسانه ای هفته هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: به جای معرفی ۱۰ کاندیدای نهایی چهره هنر سال، ۳۰ فعال عرصه فرهنگ و هنر را تقدیر و از میان آن‌ها، چهره سال هنر انقلاب را انتخاب می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر و سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۱۷ فروردین) در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

معلمی ابتدای این نشست گفت: کرونا غیر از اینکه سلامت مردم را تهدید کرد، به فعالان عرصه فرهنگ و هنر هم آسیب زد، چون هنر در تعامل با مردم شکل می‌گیرد. طی ۲ سال گذشته، وقتی کنسرت‌ها، سینماها و گالری‌ها تعطیل شد، فعالان فرهنگی هنری آسیب دیدند، و این موضوع فرهنگ ارتباط هنر و مردم را دچار بحران می‌کند.

وی افزود: البته تولیدات عرصه هنر همچنان صورت می‌گیرد و برای فرهنگ جدید که اجتماعات را کمرنگ کرده است، باید فکر کرد تا تعامل مردم و هنرمندان مجدداً برقرار شود. ضمن اینکه امسال هم برای انتخاب چهره هنر سال دچار مشکل شدیم، چون شاخص اقبال عمومی یکی از مهمترین شاخصهایمان است.

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: «تکریم و تجلیل از هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۰»، «تشکیل ۲۰ هیأت علمی» و «گسترش زیرساخت ها و بسترهای لازم برای خلق اثر هنری» سه شاخص مدنظر هفته هنر هستند.

وی افزود: به مدت ۵ شب، هر شب متخصصان یک رشته تخصصی گعده می‌کنند، تئاتر و سینما، نویسندگان و پژوهشگران، محققان و راویان انقلاب و دفاع مقدس، موسیقی و نقاشان و عکاسان طی ۵ شب از افطار در حوزه هنری گرد هم می‌آیند.

* سینماهای حوزه هنری یکشنبه تا سحر باز و نیم‌بها هستند

دبیر هفته هنر گفت: به جای معرفی کاندیدای چهره هنر سال، در هر رشته ۳ نفر (مجموعاً ۳۰ نفر را تقدیر خواهیم کرد). اختتامیه جمعه برگزار و چهره هنر سال انقلاب از میان کاندیداها و به صورت نظرخواهی از صاحب‌نظران معرفی میشود.

معلمی تأکید کرد: هنر انقلاب از نظر ما، هنر سال ۵۷ نیست، بلکه هر هنری است که با مردم بتواند ارتباط برقرار کند. هنر روشنفکری و فرم‌زده و جشنواره‌ای نمی‌تواند دغدغه مردم باشد. نگاه مردم به کیفیت اثر هنری است. هر چه هنر انقلاب کیفی تر شود، می‌تواند ارتباط بهتری با مردم بگیرد.

معاون هنری حوزه هنری گفت: توسعه سینماها یکی از سیاست‌های حوزه هنری است و ما با ۱۶۰ سالن سینما، بیشترین گستره سالن سینما در کشور را دارا هستیم. سینماهای حوزه هنری روز یکشنبه ۲۱ فروردین از افطار تا سحر نیم‌بها هستند و کتابفروشی های ما هم با ۲۵ درصد تخفیف کتاب عرضه‌ می‌کنند.

وی افزود: در نوشهر، گنبد کاووس و تهران سینماهایی را افتتاح می‌کنیم. در فارس و یزد گالری و در همدان یک فروشگاه کتاب افتتاح خواهد شد. چون رویکرد امسال ما تمرکز بر استان‌ها است و در همه استانها، چهره هنر استان را هم معرفی می‌کنیم و متناظر هر برنامه تهران را در استان‌ها هم داریم.

معلمی، شاخصهای انتخاب هنرمند سال را چنین معرفی کرد: مخاطب داشتن و دیده شدن یک اثر هنری، از جمله شاخصهای مهم انتخاب افراد است. وقت گذاری برای نسل جدید هنر انقلاب، فعالیت موثر در جبهه فرهنگی هنری انقلاب، جریان‌سازی در استان‌ها، و دریافت جوایز ملی و بین‌المللی.

شجاعی طباطبایی هم در ادامه گفت: ۳۰ پوستر مبتنی بر نوشته‌های شهید آوینی توسط هنرمندان برجسته عرصه گرافیک زیر نظر استاد مسعود نجابتی تهیه شده و به همه مراکز استانها برای نمایش ارسال شده است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: سردیس شهید آوینی اثر قدرت‌الله معماریان در ۳۰ نسخه تولید شده و به همه استانها ارسال می‌شود. در فرهنگسرای نیاوران و گالری‌های حوزه هنری نمایشگاه داریم. بیلبوردهای شهری هم به معرفی چهره‌های هنر انقلاب اختصاص می‌یابد.

وی درباره برگزاری مسابقه‌ای پیرامون تهاجم روسیه به اوکراین گفت: کارها را انجام دادیم تا مسابقه‌ای پیرامون پارادوکس حقوق بشری درباره اوکراین، یمن و فلسطین و ... برگزار کنیم، اما فراخوان منتشر نشد چون به این نتیجه رسیدیم که بتوانیم کار مؤثرتری با پول بیت‌المال کنیم، یعنی فضایی مانند دیوارنگاره میدان ولی‌عصر را مهیا کنیم تا به کارتون و کاریکاتور اختصاص یابد و مطالبات مردمی و مباحث سیاسی را در آن به نمایش بگذاریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.